Quants diners ha invertit l'Ajuntament de Barcelona en X (abans de marxar-ne)?
Entre 2022 i 2024, el consistori barceloní s'ha gastat més de 450.000 euros en campanyes a la xarxa d'Elon Musk


BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona és la primera gran institució catalana que se'n va de la xarxa social X. El consistori va fer pública la decisió enmig de la polèmica per les aliances del magnat tecnològic Elon Musk amb el president dels Estats Units, Donald Trump, i els líders de l'extrema dreta mundial. "Els barcelonins i les barcelonines, i tothom que ens visita, tenen dret a rebre una informació veraç i honesta que avui la xarxa social X no garanteix", va anunciar el consistori al seu perfil. Es mantindrà actiu un únic compte, el de @bcn_ajuntament, per difondre alertes d’emergències, meteorologia adversa o incidències en la mobilitat. Tanmateix, quants diners ha invertit el consistori barceloní en aquesta xarxa abans de donar-hi el cop de porta definitiu?
Segons dades a les quals ha tingut accés l'ARA, els tres últims anys l'Ajuntament de Barcelona s'ha gastat més de 450.000 euros en campanyes publicitàries a X. La xifra més alta es va registrar el 2022, amb una despesa de 171.191 euros. Precisament aquell va ser l'any en què Musk va comprar el que aleshores era Twitter per 44.000 milions d'euros i en va acomiadar els principals directius. El 2023 la despesa a X va ascendir a 148.052 euros, mentre que el 2024 va ser de 137.024 euros. A la guia sobre xarxes de l'Ajuntament, editada el 2023, el consistori destacava el potencial de X per crear comunitats i atendre en temps real les queixes i consultes dels usuaris. Hi tenia un perfil des del 2009.
Instagram, la xarxa amb més despesa
Ara bé, X no és la xarxa on l'Ajuntament de Barcelona ha destinat més diners. La que s'emporta la palma és Instagram, que ha rebut 720.765 euros de les arques municipals des del 2022. La segona xarxa social amb més despesa ha estat Facebook (503.089 euros), tot i que en els últims mesos ha perdut pes en favor d'unes altres, com ara TikTok. Tant Instagram com Facebook pertanyen a Meta, de Mark Zuckerberg, que també ha intentat acostar-se a Donald Trump arran de la seva reelecció eliminant el sistema de verificació per combatre les fake news.
La xinesa TikTok, especialment popular entre el jovent, és la que registra un ascens més pronunciat. Dels poc més de 16.000 euros que l'Ajuntament hi va abocar el 2022, en l'últim exercici la despesa ha pujat fins a 137.024 euros, com a X. En total, sumant la despesa a les quatre xarxes, l'Ajuntament ha incrementat en un 56% la inversió en campanyes publicitàries en aquestes plataformes entre 2022 i 2024. La xifra global ascendeix a 1,8 milions d'euros.
El Govern continua pensant-s'ho
L'Ajuntament de Barcelona segueix els passos del seu alcalde, Jaume Collboni, que al setembre ja va anunciar que deixava la xarxa X en protesta per "l'odi, la intolerància i les mentides" que, deia, hi circulen. La decisió es va fer oficial divendres, quan va firmar el decret d'alcaldia que tanca tots els perfils municipals (excepte el que es manté per emergències), una decisió que no ha agradat a tothom. El líder de Junts a Barcelona, Jordi Martí, se n'ha queixat: "El compte no és del govern @jaumecollboni, és de l'Ajuntament, on teniu 10 de 41 regidors. Sortir de X i quedar-se a Meta tampoc és coherent". A Barcelona, la pionera en la desconnexió de X va ser l'exalcadessa Ada Colau, que va tancar el seu compte el 2021. Segons va argumentar, l'allunyava de la "bona política".
Arran de l'últim estirabot d'Elon Musk en la presa de possessió de Trump, on va fer una salutació nazi, han abandonat X ministres espanyols com Yolanda Díaz, Sira Rego i Ernest Urtasun, a més del partit Sumar. El mateix Pedro Sánchez ha endurit el to contra els magnats de les xarxes, malgrat mantenir-s'hi, i reclama mesures a escala europea perquè es puguin exigir responsabilitats legals als seus CEO (als quals ha batejat com a "tecnocasta"). Mentrestant, el govern de la Generalitat continua pensant què fa amb el seu perfil a X.