El PSC assenyala fins a 67 projectes del Govern pendents d'execució en l'última dècada
Els socialistes admeten el dèficit inversor de l'Estat però repliquen que la Generalitat també te "deures" en infraestructures
BarcelonaEl primer que va fer el PSC després que el Govern tirés en cara a l'executiu espanyol la baixa execució –menys d'un 36%– de les inversions pressupostades per a Catalunya va ser demanar més "autoexigència". És a dir, que el president Pere Aragonès i els seus consellers també es posessin davant del mirall. El titular d'Economia, Jaume Giró, va respondre que si la imatge de la Moncloa era la d'un 36% d'execució, la de la Generalitat va ser d'un 95,5% el 2021. Però els socialistes han volgut revelar la seva pròpia fotografia i després d'una auditoria han conclòs que, en l'última dècada, l'executiu català s'ha deixat al tinter 67 actuacions "compromeses" i hi ha hagut una davallada del 60% de la inversió. L'execució de l'Estat és "baixa", però el Govern també té "deures pendents", ha denunciat aquest dimarts el diputat del PSC Jordi Terrades.
"De cada tres euros invertits els últims deu anys, dos els ha posat el govern espanyol i un la Generalitat", ha afirmat en aquesta línia Terrades, que ha posat el focus en les obres anunciades per l'executiu català que "no han passat la fase d'anunci". Concretament, el PSC repassa a cada una de les zones del territori quines inversions estan pendents. I si la Generalitat, sobretot, es queixa de les poques inversions en Rodalies de l'Estat, els socialistes destaquen les execucions pendents del Govern en carreteres: el desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera, el de la C-16 entre Berga i Bagà, el de l'eix de l'Ebre a la C-12 o el de la C-32 entre Tordera-Blanes i Lloret de Mar.
L'informe posa la lupa en les variants que encara no són una realitat, com la de les Preses i Olot, la de la C-59 a Sant Feliu de Codines o la de la B-40 entre Terrassa i Sabadell. També hi ha espai per als trens, ja que la Generalitat gestiona els ferrocarrils i els socialistes també hi assenyalen les inversions pendents, com la T-Mobilitat, les línies de metro que s'han d'acabar, el tren-tram del Camp de Tarragona, l'intercanviador de Quatre Camins a Sant Vicenç dels Horts, la nova estació de Rubí o l'arribada dels ferrocarrils a Igualada. Podeu llegir totes les inversions pendents que detecten els socialistes en el següent enllaç.
L'execució del departament de Territori entre el 2018 i el 2021 no s'acosta al 36% de l'Estat, sinó que no baixa del 70%, tot i que el PSC diu que no és comparable perquè les xifres que gestiona la conselleria són molt menors. Sí que ho consideren equiparable a les dades d'execució de les empreses de titularitat pública del Govern, com són Infraestructures.cat, IFERCAT (Infraestructures Ferroviàries de Catalunya), FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) i Incasòl (Institut Català del Sòl). Entre el període 2018-2021, aquestes empreses van executar un 50,3% dels pressupostos, i el PSC calcula que l'execució de les empreses públiques espanyoles també va rondar aquesta xifra: un 49,89% entre 2015 i 2018.
Disposició addicional tercera
Per al PSC, una oportunitat per concretar diverses inversions pendents de l'Estat és la transferència de 759 milions d'euros de la disposició addicional tercera. De fet, el Parlament va aprovar a l'abril una moció dels de Salvador Illa que instava el Govern a concretar on anirien a parar aquests diners. El PSC creu que la reunió de la Comissió Bilateral d'Infraestructures d'aquest divendres seria "un bon moment" perquè l'executiu n'anunciï la destinació.