Negociació 'in extremis' i entre retrets per desencallar la B-40

L'Estat pressiona en públic la Generalitat, però l'acord no arriba

Raquel Sánchez, Pere Aragonès i Juli Fernández aquest divendres a Esplugues de Llobregat.
24/03/2023
4 min

Esplugues de LlobregatQueda només una setmana perquè expiri el termini perquè la Generalitat i l'Estat arribin a un acord per firmar el conveni per construir el tram de la ronda Nord de la B-40 entre Sabadell i Terrassa. És la polèmica carretera que va estar a punt de fer descarrilar els pressupostos i que el PSC va forçar el Govern a acceptar. Quan falten només aquests set dies perquè soni l'alarma, la Generalitat i l'Estat tenen una negociació oberta per concretar el conveni, però estan lluny d'un acord i el temps corre. Així ha quedat escenificat aquest divendres en un acte sobre infraestructures en què han participat els dos principals responsables de concretar l'obra: la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Al mirador del carril bici d'Esplugues de Llobregat, aquest divendres la Generalitat i el govern espanyol havien de protagonitzar un acte aparentment tranquil per anunciar l'inici de les obres del carril bus de la B-23. És cert que hi ha hagut lloances a la col·laboració institucional entre administracions, però la cosa s'ha acabat enverinant. La ministra Sánchez ha pressionat en públic el Govern per desencallar com més aviat millor el conveni de la B-40. El president Aragonès tampoc ha desaprofitat l'ocasió per retreure a la ministra les noves "incidències" a Rodalies i demanar-li el traspàs "integral" de la gestió.

La construcció de la ronda Nord de la B-40 tornarà a posar a prova la capacitat de negociar entre la Generalitat, en mans d'ERC, i el govern espanyol, del PSOE. Una altra vegada. Sánchez ha explicat aquest divendres que el Govern té des de dijous l'última proposta de conveni que el ministeri ha fet arribar per signar un pacte i enfilar les obres. És la segona que envia, perquè la primera va ser rebutjada i esmenada per l'executiu, que no hi estava d'acord. "Les converses avancen i estem en plena fase d'intercanvi d'esborranys. És una negociació oberta. Tenim la responsabilitat d'arribar als acords que demana la ciutadania", ha dit. El termini pactat s'acaba el 31 de març.

Fins aquí, la part de la seva intervenció que ha sigut amb guant de seda. Però de les seves paraules s'han pogut desprendre algunes advertències clares. La primera és que l'Estat aspira que el projecte per a la B-40 no disti gaire del que ja tenia preparat ara fa un any i que es va estroncar a última hora per l'oposició d'ERC. "Els convenis mai han de ser paper mullat", ha disparat la ministra. "No és un bon negoci engegar a rodar anys de treballs i de reunions. Qui hi acaba perdent és la ciutadania", ha afirmat. Teòricament, parlava de les obres de la B-23 que avui començaven, però tothom ha entès que la reflexió era més àmplia. En definitiva, que valia per a la B-40.

Des de la Generalitat es guarda cautela, tot i que s'assenyala que el pacte és "lluny". El problema, afirmen des del Palau, és que la proposta s'assembla massa a la que van rebutjar fa un any. Quina era la de llavors? Mai va quedar del tot clara. El govern espanyol assegurava que ell posaria el finançament i que el Govern decidiria el traçat. Aquest mateix divendres el conseller de Territori, Juli Fernández, ha advertit que és "responsabilitat de les dues parts" trobar una sortida. "En això estem treballant", ha resolt.

Aragonès contraataca amb Rodalies

El problema afegit de la negociació és que ja fa molts anys que les relacions entre la Generalitat i l'Estat en matèria d'infraestructures es basen en les desconfiances i els retrets. Avui s'ha tornat a veure a l'acte d'Esplugues. Quan ha arribat el torn d'Aragonès, tampoc ha evitat el cara a cara amb la ministra. En el seu cas, no ha parlat de la B-40, perquè és una infraestructura amb la qual ERC mai s'ha sentit còmoda. Ell ha posat la banya en el servei de Rodalies de Renfe.

Com que la ministra, uns instants abans, havia tret pit dels "1.000 milions d'euros" executats a la xarxa ferroviària, el president ha vist l'oportunitat per treure la llista de greuges. En aquest sentit, ha criticat les "noves incidències a Martorell" d'aquesta setmana, unes incidències que hi ha "contínuament" i que generen "desencís" a la ciutadania. Davant tots els presents –autoritats locals, autonòmiques i estatals amb carnets del PSC i ERC, majoritàriament–, ha demanat el "traspàs integral" de Rodalies acompanyat dels recursos corresponents. En declaracions posteriors, la ministra ha dit que s'ha de parlar del "nou contracte programa" –és a dir, dels recursos–, però no ha volgut dir res del traspàs total. Ja fa dies que Esquerra ha intensificat la pressió en aquesta qüestió. Aquest mateix divendres ERC ha demanat la compareixença al Congrés de la mateixa ministra.

Al mirador del carril bici d'Esplugues de Llobregat s'ha vist una foto precisa del moment actual de les relacions Estat-Generalitat en matèria d'infraestructures. Hi ha acords i s'avança –el carril bus de la B-23, que es farà a través d'un encàrrec de gestió, n'és l'exemple–, però aquestes relacions no estan exemptes de mirades de reüll i malfiances. El conveni de la B-40 serà la pròxima prova d'estrès. Les negociacions continuen obertes, però el desenllaç és de pronòstic reservat.

stats