El passat neonazi del nou líder del sindicat de Vox
Jordi de la Fuente va ser membre del Moviment Social Republicà i de Plataforma per Catalunya


BarcelonaUn vell conegut de l'extrema dreta passarà a encapçalar el sindicat de Vox, Solidaridad, a partir d'aquest dissabte. És Jordi de la Fuente (Barcelona, 1986), un polític amb un passat al partit neonazi Moviment Social Republicà (MSR), dissolt el 2018, amb el qual va ser cap de llista a les eleccions al Parlament del 2010, i que també va anar a parar a Plataforma per Catalunya (PxC) i en va ser secretari d'organització el 2016, quan Josep Anglada ja havia deixat el partit. Habitual en les protestes davant de centres de menors immigrants –encara té un judici pendent per un assalt al Masnou el 2019–, és controvertit també pel seu antic suport a l'ideòleg rus ultra Aleksandr Duguin, i pel seu passat antisemita. Ha sigut protagonista de protestes islamòfobes com la del 2017 en contra d'una mesquita de Nou Barris, després d'haver ocupat el càrrec d'assessor del secretari general de Vox. Ara és regidor del partit d'extrema dreta a Sant Adrià de Besòs i diputat provincial a la Diputació de Barcelona. Com ell, altres càrrecs de PxC van anar a parar a Vox arran de la dissolució del partit d'extrema dreta. Qui és ell i què és el sindicat?
El setembre del 2020 Vox va impulsar el sindicat Solidaridad per a la seva lluita d'idees, que encarna en el "fals obrerisme", segons explica a l'ARA David Karvala, històric dirigent d'Unitat contra el Feixisme i el Racisme (UCFR) i expert en el fenomen ultra. De fet, el seu líder ha sigut Rodrigo Alonso, dirigent de Vox a Andalusia i empresari que, en lloc d'encapçalar una patronal, ha liderat el sindicat. L'organització sobre el paper ha defensat els treballadors a força d'atacar la immigració, la competència estrangera, el "globalisme", la Unió Europea i l'agenda 2030. Ara, De la Fuente, que en el passat ha estat un ferm defensor de la tesi "nacionalrevolucionària", aterrarà a Solidaridad. Malgrat que els intents de l'ARA de contactar amb ell, el polític no ha atès el diari. La cúpula li ha donat suport i el portaveu de Vox, José Antonio Fúster, ha deixat clar que té els ideals del partit i que el seu passat neonazi és "molt remot".
En una entrevista a OK Diario aquest divendres, però, De la Fuente s'expressava així: "He militat on considero [sic] que havia de militar perquè les idees eren les mateixes; soc rabiosament patriota i sempre he defensat la justícia. Vinc d'un barri de treballadors i d'una família humil, i sempre m'ha rebotat totalment el globalisme i la imposició. No sé si m'he equivocat o no, però del que sí que estic segur és que els passos m'han portat fins aquí on som, molt content i tranquil". I sobre el seu antisemitisme passat, ha dit que "negar l'Holocaust és un delicte" i que "no estem per discutir ara aspectes històrics que estan jutjats i evidenciats en la història", cosa que "supera la tasca d'un sindicat". "Ara haig de demanar perdó? Per què? Tot evoluciona", ha reblat, recalcant que comparteix "els punts de vista de Vox" i defensa la posició d'Israel.
Karvala té referències dels moviments de De la Fuente des de principis de segle. "Un home amb la seva trajectòria, lluitant per establir un grup neonazi, no ha deixat de pensar el que pensa, sinó que entra [a Vox] com una manera d'implementar el que vol", sosté. Alhora, hi ha un element contradictori que no veu xocant, que és la posició proisraeliana de Vox: "Malgrat que el partit defensi Israel, la línia és antisemita perquè culpa una mà oculta del reemplaçament autòcton, i aquesta és una teoria antisemita". I avisa: "Hi ha un punt clau del feixisme: poden dir qualsevol cosa, no tenen principis, tenen objectius (autoritarisme) i els mitjans poden canviar". L'islam és ara l'assenyalat i Israel l'aliat.
Origen ideològic
Però d'on ve la ideologia de la qual ha begut el polític? MSR "s'emmiralla en el règim feixista italià del 1944", amb una "línia del nacionalsocialisme pseudoanticapitalista i social". Segons el parer de Karvala, el polític fa evident que "el sector més radical controla Vox".
El líder de Som Identitaris i exdirigent de Plataforma per Catalunya, Josep Anglada, també d'extrema dreta, relata a l'ARA que en la seva època ja havia sentit a parlar de De la Fuente: "El 2014 jo ja no hi era; ell es va afiliar després. N'havia tingut alguna referència i sent-hi no hauria pogut militar mai a PxC perquè sabia de la seva ideologia nazi". De fet, recorda que era "obertament nazi, en contra d'Israel" i apunta que a l'actual direcció de Vox "ja els va bé" el seu perfil pel tarannà "falangista" de Jorge Buxadé: "Ja no s'han d'amagar de res perquè ja tenen les poltrones", opina. Qui no el perdona és un excompany de files nazi, Juan Antonio Llopart, que va liderar l'MSR: en una publicació a X va titllar-lo de "deixalla" i de "traïdor" i en una altra lamentava l'aposta de "renunciar" a les seves idees "a canvi d'un sou o d'abandonar principis i ideologia".