Els Mossos assumiran la seguretat de ports i aeroports a partir del setembre
La consellera d'Interior creu que el control de fronteres que demana Junts serà "compartit" amb l'Estat
BarcelonaL'última reunió de la Junta de Seguretat entre l'Estat i la Generalitat a Catalunya va acabar amb una galleda d'aigua freda per al cos dels Mossos d'Esquadra: es va posposar el traspàs de les competències de ports i aeroports perquè, segons el Govern, la policia catalana no tenia prou efectius per garantir la seguretat d’aquestes infraestructures. L'oposició es va llançar a la jugular de l'executiu català i, poc després, el president de la Generalitat, Salvador Illa, va rectificar. Ara ja hi ha nova data per a aquest traspàs. La consellera d'Interior, Núria Parlon, ha anunciat que la previsió és que la policia catalana comenci a controlar la seguretat de ports i aeroports a partir del setembre, quan s'incorporin les noves promocions d'agents. "Els Mossos podran assumir aquesta càrrega, però necessitem una mica de temps per preparar l'estructura", ha dit en una entrevista a RTVE aquest dilluns.
Segons va anunciar el president en el seu moment, s'hauria de fer el traspàs en la Junta de Seguretat a principis d'aquest any, però Parlon ha deixat la porta oberta a pactar-ho bé en aquesta convocatòria, bé en la següent. Aquesta mesura ja havia estat treballada per l'executiu de Pere Aragonès, com ha recordat aquest dilluns la secretària general d'ERC, Elisenda Alamany. "Avui la consellera d’Interior ha fet l’anunci d'allò que havia preparat ERC i deixat enllestit", ha reivindicat en roda de premsa. "Des d’ERC apostem, com sempre, per tenir el màxim de les competències al servei del nostre país", ha afegit.
L'ajornament d'aquest traspàs no va ser l'única polèmica de la trobada entre Illa, Parlon, el ministre d'Interior, Fernando Grande-Marlaska, i els seus equips al desembre. També s'hi va acordar la integració de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil al sistema català d'emergències, que els partits independentistes van reclamar al Govern que rectifiqués. En això, l'executiu català no pensa recular. De fet, Parlon ha tornat a negar aquest dilluns que la integració impliqui una "espanyolització" del 112 i ha recordat que es tracta d'incorporar aquests dos cossos al sistema d'avisos telemàtics de la plataforma –que, a més, es va començar a treballar sota el govern de Carles Puigdemont i també en el d'Aragonès.
Traspàs en immigració
Una altra de les competències que els Mossos podrien haver d'assumir a mitjà termini és el control de les fronteres a Catalunya. Almenys, això és el que Junts reclama a l'executiu espanyol, amb qui continua negociant el traspàs "integral" de la gestió de la immigració, incloent-hi els fluxos migratoris i la capacitat d'expulsar estrangers. Parlon ha augurat que el PSOE i Junts arribaran a un pacte per al "control compartit" de les fronteres amb els cossos i forces de seguretat de l'Estat. Ho acceptarà Junts? "Suposo que sí. Quan negocies has d'arribar a un mínim comú denominador", ha opinat la consellera. D'altra banda, ha fet una crida a no estigmatitzar les persones immigrants assenyalant-les com a potencials delinqüents, tot i reconèixer que una part dels delictes els cometen persones sense DNI espanyol: "Majoritàriament també són homes", ha assenyalat.
El govern espanyol i els juntaires havien de tancar el traspàs d'immigració a la Generalitat abans del 31 de desembre, però totes dues parts van acordar donar-se més temps per desencallar esculls com, precisament, el control fronterer. Junts vol reproduir el model de l'estat de Baviera, a Alemanya, que té un cos de policia fronterera propi. En roda de premsa, el vicepresident i portaveu del partit, Josep Rius, ha rebutjat el model compartit que Parlon ha posat al damunt de la taula. "Volem que els mossos siguin la policia integral de Catalunya. I integral és integral, no un consorci", ha dit, posant el dit a la nafra en l'última polèmica per l'autoesmena que ERC farà a la seva ponència política sobre el finançament.
"Ambició"
Mentre les negociacions entren en la recta final, Parlon ha llançat la mateixa advertència que repeteix de cara a l'assumpció de la seguretat de ports i aeroports: cal augmentar la plantilla de Mossos per tal que assumir aquestes noves competències no impliqui retirar un nombre elevat d'agents d'altres àrees, com per exemple la de seguretat ciutadana. En aquest sentit, ha demanat a Junts que faci pinya amb el govern de Salvador Illa en la demanda d'incrementar el cos fins als 25.000 agents "amb la mateixa ambició" que aplica a la negociació sobre la immigració. Qui també ha assenyalat la manca d'agents que pateix Catalunya ha estat el PP català. El seu secretari general, Santi Rodríguez, ha demanat col·laboració entre Policia Nacional, Guàrdia Civil i Mossos, perquè a Catalunya "no hi sobra cap" cos policial i és bo que "comparteixin" més àmbits de control, a banda de port i aeroport.
El que sembla que no serà atès a curt termini és la petició de Junts de posar escorta a l'expresident a l'exili i diputat Carles Puigdemont. Parlon ha afirmat que el Govern no ho preveu: "No ho tinc sobre la taula". "No és una qüestió política o d'efectius", ha afegit, sense aclarir el perquè.