Parlament

El Parlament subhasta els cotxes oficials del 2017

Un particular compra per 42.811 euros cinc vehicles de la flota de la cambra: són quatre Ford i un Volkswagen híbrids

BarcelonaAl Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya s’hi publiquen les lleis, iniciatives i nomenaments que aprova la cambra catalana. Però fa unes setmanes hi va aparèixer un anunci excepcional: el Parlament treia a subhasta cinc cotxes oficials estrenats el desembre del 2017 on han viatjat alguns dels últims presidents del Parlament –de Carme Forcadell a Roger Torrent, passant per Laura Borràs i Anna Erra–. Eren quatre Ford Mondeo 2.0 híbrids amb entre 120.000 i 142.000 kilòmetres i un Volkswagen Passat GTE 1.4 amb 145.000 kilòmetres. Vint-i-tres dies després, se celebrava la subhasta d'aquests cinc vehicles: un particular se’ls va endur tots cinc per 42.811 euros que van directes cap a les arques del Parlament. Els Ford es van vendre per 8.175 euros cadascun (se subhastaven en un lot de quatre) i el Volkswagen, per 10.111 euros. Són uns preus molt per sota del que costen aquests models al mercat d’ocasió, tal com es pot comprovar contrastant-ho amb ofertes en portals de cotxes de segona mà.

Inscriu-te a la newsletter Què opinen el PSC i Junts de l'estructura B d'ERC?Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

La subhasta de béns que han format part del patrimoni de l’administració és una pràctica corrent i permesa per l’ordenament jurídic, tot i que poc coneguda pel gran públic. La Generalitat la fa servir per desempallegar-se (i guanyar alguns diners) d’herències sense hereu o d'habitatges, vehicles, locals i altres béns que ha embargat als contribuents morosos. En aquest portal oficial s’hi poden consultar algunes ofertes de subhasta actives.

Cargando
No hay anuncios

No es tornarà a repetir

Ara bé, segons expliquen fonts parlamentàries a l'ARA, al Parlament no és gens habitual fer servir la fórmula de la subhasta per treure’s de sobre béns ja amortitzats, i menys en el cas dels cotxes. La raó és que, fins ara, la cambra catalana sempre ha optat pel renting de vehicles. Els contractes són de quatre anys i, una vegada acabats, es renoven per mitjà d’un concurs públic. Però el novembre del 2022, quan es va acabar el contracte després d’una pròrroga d’un any, no va ser així: la mesa del Parlament va optar per exercir el dret de compra sobre els vehicles per uns 37.500 euros, que se sumen als gairebé 180.000 euros ja pagats a l'empresa madrilenya Alphabet España Fleet Management pel renting des del 2017, segons la documentació consultada per l'ARA. El motiu? La crisi en el subministrament de semiconductors que va afectar el sector del motor després de la covid va impedir a l'empresa a la qual es va adjudicar el nou contracte (la mateixa Alphabet) entregar els sis nous cotxes oficials dins el termini i en la forma escaient. El Parlament es va veure sense flota per als desplaçaments institucionals de la presidenta i els membres de la mesa i, davant d'això, va decidir comprar els cotxes del contracte antic. Els nous vehicles no van arribar fins al juliol del 2023.

Cargando
No hay anuncios

Amb la situació de la flota ja regularitzada, la subhasta dels cinc cotxes ja jubilats es va celebrar el 8 de maig amb tres aspirants prèviament inscrits, amb un preu de sortida de 26.000 euros per als quatre Ford junts i 7.800 euros per al Volkswagen. Va guanyar el particular que va fer l'oferta més alta, que rep els vehicles amb la paperassa feta: no haurà de patir ni per les zones de baixes emissions –tots els cotxes tenen etiqueta zero de la DGT– ni per la ITV, que no els toca fins a l’any vinent. Una ganga que no es tornarà a repetir, perquè el nou contracte de renting del Parlament per als cotxes oficials ja no té opció de compra. Segons fonts parlamentàries, la cambra opta pel renting perquè ja té inclòs el manteniment i les assegurances d’uns vehicles que recorren força quilòmetres en desplaçaments oficials.