El PSC aposta per avançar en el traspàs de Rodalies abans que acabi l'any
El president Aragonès havia demanat a Salvador Illa més implicació per desencallar aquesta demanda històrica
BarcelonaNous moviments per desencallar el traspàs total de Rodalies. El PSC ha recollit el guant del president Pere Aragonès i ha mogut fitxa respecte a una demanda ja històrica del Govern. Després que el cap de l'executiu demanés aquest dimarts a Salvador Illa que s'impliqués per fer-ho possible i pressionés el govern espanyol, els socialistes catalans han presentat una proposta de resolució al debat de política general en què aposten perquè, abans d'acabar l'any, els governs català i espanyol acordin, com a mínim, com ha de ser el "model de traspàs". Això inclouria, segons el text, la transferència de "recursos econòmics necessaris per a l'adequada gestió dels serveis ferroviaris" i, també, de "la titularitat de les infraestructures que puguin ser segregades de la Xarxa Ferroviària d'Interès General dins de Catalunya".
La proposta, que s'haurà de votar a la sessió de divendres, assenyala de la mateixa manera que caldria acordar amb l'actual operadora, Renfe, "les actuacions necessàries per adquirir i millorar els trens i els tallers mentre no es disposi dels d'un altre operador". Es dona la circumstància que la cartera d'infraestructures al govern estatal està en mans de la dirigent del PSC Raquel Sánchez, de manera que la proposta podria ser interpretada com un gest de bona voluntat de Madrid. De fet, fonts el ministeri confirmen que la petició del PSC "va en la línia de diàleg" que mantenen oberta des de Transports.
En paral·lel, ERC i Junts també han presentat una proposta de resolució conjunta en què insten el govern espanyol a acordar, també "abans d'acabar l'any 2022", el model de traspàs dels serveis de Rodalies, Regionals i Avants de Catalunya perquè la Generalitat "n'assumeixi la gestió integral per mitjà de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya". Això sí, en el text expliciten que aquest traspàs ha d'incloure "les estacions, els trens, els tallers, les vies, les catenàries, els centres reguladors de circulació, el personal i el finançament necessari per fer front al servei, el seu manteniment i l'execució de les actuacions de millora de la capacitat, qualitat i fiabilitat de la infraestructura i material mòbil". Aquest text seria ara per ara inassumible per al PSC, però fonts del partit expliquen que hi ha converses amb marxa amb l'objectiu de transaccionar una proposta conjunta amb els dos partits al Govern.
Les vies: l'etern escull
Estat i Generalitat fa temps que mantenen obertes les converses sobre el traspàs integral d'aquesta infraestructura ferroviària. I en els últims mesos, coincidint amb l'arribada de la ministra catalana Raquel Sánchez, el to és de cordialitat. A la pràctica, però, fins ara no s'han fet passos reals per consolidar el traspàs, malgrat que l'executiu català s'havia marcat internament l'estiu passat com la data límit per tenir un model consensuat i definit. Si no pot ser, també tenia dissenyat un pla B per aconseguir aquest traspàs de manera unilateral, tal com ja ha passat amb Rodalies de Lleida.
Quin és l'escull principal? Més enllà dels diners necessaris per explotar el servei, l'altre gran conflicte per desencallar la negociació és decidir si és viable o no traspassar les vies i que, d'aquesta manera, la gestió de les infraestructures (que pateixen un dèficit d'inversió històric) no depengui d'Adif, a qui la Generalitat i la mateixa Renfe acusen de ser el responsable de la majoria d'avaries que fan trontollar el servei. El govern espanyol -també el PSC- defensa que les vies o catenàries i les estacions són un "bé d'interès general" i que per tant no es poden dividir perquè donen servei no només a Catalunya, sinó a altres punts de l'Estat. Per això plantegen l'opció d'analitzar amb detall quines vies tenen origen i final a Catalunya, unes vies que sí que es podrien traspassar.
Fonts del govern espanyol expliquen que l'executiu estatal està "obert a estudiar si algun tram de la xarxa pot desagregar-se de la xarxa d'interès general, i a parlar en funció dels resultats de l'estudi". Però deixen clar que la proposta del PSC no difereix del que fins ara ha mantingut el ministeri de Transport i del que s'ha parlat a les bilaterals entre els dos executius: "La infraestructura que pertany a la xarxa general d'interès de l'Estat no és susceptible de traspàs", afirmen.
Per la seva banda, la Generalitat defensa que el 90% dels serveis ferroviaris que operen a la xarxa d’Adif convencional (sense incloure l'alta velocitat) són serveis de Rodalies i Regionals que són de la Generalitat. I asseguren que hi ha molt pocs serveis de mercaderies, Talgos i línies convencionals que donin servei més enllà del territori català. A més, diverses vegades ja han argumentat que, segons l'Estatut, les vies interiors són competència de la Generalitat i, per tant, estan fora de qualsevol dubte a l'hora de parlar del traspàs. Per tot plegat, si les dues parts tornen a seure a parlar aquest serà el punt més complicat per aconseguir el desitjat acord.