Objectiu del sobiranisme: vèncer a l'àrea metropolitana
Els partits i entitats sobiranistes treballen per la majoria amb un discurs social i obrint-se al castellà
BarcelonaL'ANC aprovarà avui en assemblea un full de ruta en què aposta per fer la consulta abans del juny del 2014 i el pacte d'estabilitat de CiU i ERC fixa que cal estar preparats per convocar-la al llarg d'aquell any, tot i que els republicans avisen que els esdeveniments es poden precipitar. Sigui com sigui, el període per convèncer els indecisos o fer dubtar els contraris a l'estat propi és curt i queda feina per fer. I on cal posar més èmfasi és en l'àrea metropolitana de Barcelona, amb 36 municipis on viu la meitat de la població del país i on en general l'independentisme és més dèbil. Els partits i entitats sobiranistes ja ultimen campanyes encarades a fer decantar els indecisos. Els punts comuns són un argumentari basat en els beneficis socials de l'estat propi i el desacomplexament a l'hora d'utilitzar el castellà.
ANC
Actes amb ganxo mediàtic i paradetes informatives
L'Assemblea Nacional Catalana ja té tota la maquinària a punt. El 2 de març es van trobar representants dels 43 municipis on el 25-N van guanyar els partits contraris a la independència i van compartir experiències per fer-hi front. Per ara, ja hi ha una assemblea a cada municipi del Baix Llobregat, explica Lluís Junyent, de Cornellà de Llobregat i membre del secretariat de l'ANC, i tan sovint com es pot s'hi munten paradetes informatives amb fulls en català i en castellà, amb l'objectiu d'adreçar-se sobretot "al votant d'ICV i el PSC, el més indecís". Al seu municipi, a més, destaca com a experiència d'èxit una xerrada en què al gener van participar 250 persones, moltes de les quals inicialment no independentistes. La clau, afirma, va ser portar un personatge mediàtic -el cantant Ramoncín-, un d'arrelat al municipi -el primer alcalde democràtic de Cornellà- i un economista. Recomana fer feina, però avisa dels límits: "No cal perdre esforços amb qui se sent molt lligat a Espanya".
CDC
Atenció als 17 municipis amb poc pes de CiU i ERC
Convergència, al seu torn, prepara la campanya 17+1 , que implica els 17 municipis on CiU i ERC van assolir menys del 25% dels vots el 25-N i el districte barceloní de Nou Barris. Segons explica el seu secretari d'organització, Josep Rull, totes les comarques estan preparant un pla d'acció de cara a la consulta, però aquestes localitats requereixen "més dotació de recursos i suport directe de l'executiva nacional". Per ara s'està fent una anàlisi per barris, identificant els "líders de referència" amb qui contactar -que poden ser informals, com "un forner o un historiador"-, amb la idea d'impulsar la campanya després de la Setmana Santa. Té "claríssim" que caldrà fer material en castellà i en aquests municipis se centrarà el discurs en l'estat del benestar, un relat integrador i apel·lant a la "valentia" dels catalans d'origen estranger. Meritxell Borràs, diputada de CiU de l'Hospitalet de Llobregat, creu que "no s'ha tocat sostre" a la recerca de partidaris de l'estat propi i recomana "deixar clar que moltes de les estretors que passem no les passaríem com ara".
ERC
Discurs d'esquerres i pròxim per seguir l'estela de Junqueras
El president d'ERC a la regió metropolitana i alcalde d'Alella, Andreu Francisco, ultima un pla de treball amb la cúpula del partit per a les ciutats de més de 30.000 habitants on tenen poca implantació. L'objectiu és convèncer que "l'estat propi és la millor eina per tenir una societat més justa i un estat del benestar potent" i admet que el líder d'ERC i alcalde de Sant Vicenç dels Horts, Oriol Junqueras, "és un referent" perquè té "un discurs que traspassa els cercles tradicionals independentistes i integra tota la gent del poble" gràcies a "l'empatia i la proximitat". Coincideix que cal fer servir el castellà perquè és també "patrimoni del país". Al seu torn, la presidenta d'ERC a Barcelona, Patrícia Gomà, explica que han "creuat les dades sociolaborals i electorals" de la ciutadania i han detectat que "la majoria dels dubtosos són de perfil esquerranós". Així, a l'abril iniciaran una campanya amb un "discurs pragmàtic i no sentimental" i explicant el "revulsiu" que suposaria ser capital d'estat. Cada districte és diferent, avisa, i concentraran les forces on han detectat més indecisos.
JNC i JERC
Convèncer els joves identificant l'estat propi amb benestar social
La JNC ja ha iniciat la seva campanya, que preveu fer cada mes un acte mediàtic i un de proximitat als municipis menys sobiranistes. Xavier Tomàs, de la direcció de la JNC, explica que a l'àrea metropolitana centren els fulls informatius en les raons socials de l'estat propi i, si ho demana el casal, s'editen en castellà. Per la seva banda, el líder de les JERC, Gerard Gómez del Moral, avança que preparen una campanya per fer pedagogia del dret a decidir sobretot a l'àrea metropolitana amb l'argument que "no és una qüestió nacionalista, sinó de democràcia".