Els Mossos conclouen que Iturri cobrava un "sobrecost" i apunten a la cúpula de Bombers
La policia assenyala que la relació entre el gerent de l'empresa i un comandament del cos mostra indicis de "frau o corrupció"
BarcelonaEl detonant de la causa oberta contra la cúpula dels Bombers de la Generalitat i l'empresa andalusa Iturri va ser que es van esgotar els diners que preveia el contracte abans d'hora. De fet, això de quedar-se sense pressupost abans d'acabar l'any era habitual en el manteniment de vehicles dels Bombers de la Generalitat des de l'any 2019. L'empresa sempre ha negat que fos perquè s'inflaven les factures, però aquesta no és la conclusió dels Mossos d'Esquadra, que han remès el seu atestat final, al qual ha tingut accés l'ARA, al jutjat que porta el cas, el número 14 de Barcelona. L'Àrea Central d'Anticorrupció dels Mossos d'Esquadra apunta que Iturri cobrava un "sobrecost" que consistia en no aplicar descomptes -entre el 10 i el 30%- i, a més a més, afegir una sobrecàrrega del 9,5% en concepte de gestions. Tot això, segons els Mossos, amb el "coneixement" de la direcció dels Bombers. La policia també posa el focus en "l'amistat" entre Eduardo Díaz Hervás, gerent d'Iturri a la zona est d'Espanya, i Màxim del Valle, excap del servei tècnic de Bombers de la Generalitat, àrea en què han trobat indicis de "frau o corrupció".
Els Mossos assenyalen la cúpula dels Bombers per "la poca voluntat per establir mecanismes de control" en aquest contracte del 2019 i l'empresa andalusa per aplicar un "sobrecost": "El buit de control econòmic dins del contracte ha permès a Iturri gestionar les reparacions amb els tallers externs de la manera que més li ha convingut, amb uns marges econòmics molt superiors als que podrien correspondre a un servei públic". La policia identifica dues maneres d'inflar els preus: "La primera, no aplicant en les factures de les reparacions els descomptes aplicats pels tallers". És a dir, com que Iturri era una empresa que treballava de manera molt freqüent amb alguns centres de reparacions, aquests li feien descomptes importants, tal com declaren els propietaris dels tallers. Per exemple, han intervingut Excels d'Iturri en els quals consta que alguns tallers li fan descomptes de fins al 40%. La segona manera per inflar el preu era, segons els Mossos, incloure un recàrrec (no regulat pel contracte) per despeses de gestió d'entre un 5% i un 9,5%.
Segons els Mossos, amb aquests dos moviments (no aplicar bé el descompte i afegir un recàrrec), Iturri buscava un benefici net que voregés el 20%. En un correu del febrer del 2021 proposen elevar el benefici del 19% fins al 27% quan ja s'estava produint un esgotament del contracte amb la Generalitat, cosa que va obligar l'administració a fer un reconeixement de deute per seguir pagant. Només un any després de l'inici del contracte ja es va signar una ampliació per pagar-li més diners i els correus són clau per entendre-ho: en un del juliol del 2021, un dels treballadors comunica al gerent de l'empresa a Catalunya, Eduardo Díaz Hervás, els beneficis que pretenen obtenir amb cada tipus de reparació. En una taula assenyalen el descompte que els fa el taller i el recàrrec que haurien de fer a la Generalitat per arribar al 22% de benefici. En les diverses factures analitzades, Iturri aplica el sobrecost i no indica mai a la Generalitat el descompte de què han gaudit. Els percentatges de guanys varien en funció de l'operació, però els Mossos consideren que el sistema "podria ser extensible a la resta de contractes" firmats per Iturri, que fa més de vint anys que treballa amb la Generalitat.
L'origen del problema
Per als Mossos, un dels problemes és la configuració del contracte, que deixa fora del "control de la Direcció General de Prevenció i Extinció d'Incendis i Salvaments (DGPEIS)" la despesa més gran de la licitació: les reparacions que Iturri feia en tallers. Els Mossos sostenen que hi ha diverses evidències que apunten que aquest sobrepreu es feia amb la "connivència" de la direcció dels Bombers. Una d'aquestes proves és un correu de l'inspector Carles Font, cap de l'Àrea de Gestió i Prevenció dels Bombers de Tarragona, que va advertir Iturri que els estava cobrant el doble per uns pneumàtics –ho va detectar buscant el preu al taller sense passar per l'intermediari i va demanar la factura desglossada–. La resposta que es va trobar dels seus superiors, però, va ser negativa: va parlar amb el servei tècnic dels Bombers i li van dir que era massa "costós" tenir el pressupost desglossat. Davant d'això, Font es va negar a firmar res més.
Des del servei tècnic no li van tornar a enviar cap factura. "Això denota una certa intenció per part dels responsables del contracte de silenciar les queixes internes. La seva declaració confirma que, d'alguna manera, la DGPEIS era conscient dels descomptes que els tallers feien a Iturri", diuen els Mossos. A la policia encara els fa sospitar més que, després d'aquest incident, Iturri avisés internament que s'havia de parlar amb els tallers perquè no revelessin els preus. A més, en una comunicació en el si de l'empresa s'adverteix que alguns temes no es poden tractar per missatges.
"L'amistat" entre el gerent d'Iturri i un comandament dels Bombers
En el seu atestat, els Mossos també centren l'atenció en dos investigats: el gerent d'Iturri a Catalunya, Eduardo Díaz Hervás, i el cap dels serveis tècnics dels Bombers, Màxim del Valle. "S'han detectat un seguit de pràctiques que podrien ser indicadors de l'existència de frau o corrupció", afirma la policia. Els Mossos han trobat una relació que va més enllà de l'àmbit professional, amb sopars i viatges amb les parelles i "favors" pagats per l'empresa. A més, la policia ha constatat que tots dos van quedar per parlar de les condicions tècniques de la licitació que està en el punt de mira, la del 2019, abans que es fes pública.
Del Valle signava els plecs de prescripcions tècniques de les adjudicacions (el que les empreses han de complir) i també valorava les ofertes. Al seu torn, Díaz Hervás era el responsable dels concursos públics als quals es presentava Iturri. "Tot i que no s'ha pogut demostrar un pagament directe per informació, la proximitat i els favors oferts pel comercial poden generar un conflicte d'interessos", conclouen els Mossos. A l'agenda, Díaz Hervás anota reunions previstes amb Del Valle i ho acompanya dels temes que tractaran. Per exemple, van quedar per dinar el 4 de febrer del 2019 i una de les anotacions és "PPT manto VCI". A partir d'aquí, els Mossos lliguen caps: "PPT manto VCI" es refereix, segons la policia, al plec de prescripcions tècniques (PPT) del concurs de manteniment dels vehicles dels Bombers, precisament el que va guanyar Iturri i que ara està en el punt de mira judicial.
Un altre dels indicis que recullen els Mossos és quan Iturri es fa càrrec de la reparació del cotxe de la dona de Màxim del Valle, de 1.539 euros. Els Mossos també assenyalen un viatge que fan Del Valle i Hervás a Sevilla (la seu d'Iturri) el setembre del 2021 pagat per l'empresa, però també les seves dones respectives. Els vols (1.169 euros) i també l'hotel de quatre estrelles van a càrrec de l'empresa. El gerent d'Iturri també envia altres factures, com dues entrades d'un museu a nom de les dones o 1.280 euros per veure una corrida de toros.