La multa que mai s'acaba: 25 anys pagant per portar el CAT a la matrícula
El SCT i la DGT segueixen sancionant conductors per tapar la E
BarcelonaJoan Tardà, Marta Vilalta, Albert Botran, Miquel Calçada i Toni Soler són alguns dels personatges públics que han estat multats per portar el CAT a la matrícula dels seus vehicles tapant la E d'Espanya des que el govern de José María Aznar va imposar aquest distintiu uniformista l'any 2000. Un quart de segle després, els cossos policials catalans i els de l'Estat segueixen multant conductors amb el CAT a la matrícula, tot i que hi ha una resolució del ministeri de l'Interior que avala tapar la E.
Sigui com sigui, les sancions no s'aturen, especialment fora del Principat. Una de les últimes persones a patir una sanció per aquest motiu ha estat el Benet, a qui fa unes setmanes li va arribar una multa per portar el CAT a la matrícula de la moto. Una sanció que el va agafar per sorpresa perquè la Guàrdia Civil no l'hi va entregar en mà. "Som un grup de motards de Banyoles. Vam anar a Navarra a finals de juliol i em van multar quan tenia la moto estacionada al municipi d'Olite", explica Benet, que ja va ser multat fa quatre anys al País Valencià pel mateix cos.
Ell, a diferència d'un altre company de viatge a qui també li ha arribat una multa pel mateix motiu, ha decidit interposar recurs per no pagar els 200 euros de la sanció: "La millor prova que el vehicle es pot identificar és que m'ha arribat la multa", diu el motorista gironí. I recorda el cas del dirigent del BNG, Bieito Lobeira, que ha marcat un precedent administratiu. L'exsecretari d'organització del partit gallec va ser sancionat amb desenes de multes per haver tapat la E d'Espanya amb la GZ de Galiza, però va presentar recurs argumentant que tapar la E no és delicte. El ministeri de l'Interior li va donar la raó el juliol del 2021 i li va retirar totes les sancions.
En conversa amb l'ARA, Bieito assegura que no recorda el nombre de multes que li va posar la Guàrdia Civil, però sí que l'havien arribat a aturar dues vegades el mateix dia: "Era una persecució deliberada", denuncia el dirigent gallec, que explica que des de la resolució administrativa ja no l'han aturat mai més ni li han posat cap sanció. Ester Vázquez, l'advocada que va portar el cas de Bieito, destaca la rellevància de la resolució del ministeri: "No hi ha jurisprudència perquè no ha arribat a un jutjat, però que l'administració revoqui una sanció crea un precedent en qualsevol cas".
La lletrada admet que se'ls va donar la raó per una qüestió tècnica (la sanció citava un article que no tenia res a veure amb l'adhesiu sinó amb un número que ha de figurar en l'anvers de les matrícules). En qualsevol cas, subratlla que la llei no és prou clara i que queda subjecte a les interpretacions: "Només s'especifica l'obligatorietat de portar la E quan se circula pels països de la UE". L'altre problema, afegeix, és que els mateixos agents citen diferents articles per imposar les multes sense un criteri comú.
Què diu la llei? El codi de circulació estableix que les plaques de la matrícula del vehicle no poden presentar "obstacles que impedeixin o dificultin la lectura i la identificació", com ara que estigui mal col·locada, trencada o bruta, però no fa cap mena de referència a la lletra del país. El Reglament General de Vehicles, en canvi, sí que defineix com ha de ser la matrícula, i estipula que no s'hi poden posar signes o caràcters diferents. Amb tot, aquest reglament només especifica que s'haurà de portar el signe distintiu de la nacionalitat espanyola si se circula fora del territori espanyol.
Amenaça d'immobilitzar el vehicle
L'exsecretari de l'ANC David Miñana també va ser multat a principis d'any a l’autopista AP-7, a prop de Castelló, per "tapar les plaques amb caràcters diferents dels que assenyala el reglament", segons consta a la denúncia. Miñana va recordar els precedents als agents, però no només el van multar, sinó que li van dir que si no retirava els adhesius li immobilitzarien el vehicle. “No m'ho podia creure, però els vaig retirar perquè arribava tard a un dinar", diu resignat l'activista d'Alcoi. Per un malentès, li va passar el termini per presentar el recurs i va acabar pagant: "Em va fer molta ràbia, perquè volia arribar fins al final". Des de la direcció general de Trànsit (DGT) es limiten a dir que "la matrícula s'ha de veure completament", sense respondre si l'adhesiu impedeix la seva identificació.
Un altre multat és Albert Artés, que fa més de deu anys que porta el CAT a la motocicleta i ja l'han sancionat quatre cops cossos policials diferents: "El primer cop va ser la Guàrdia Urbana, i l'agent em va dir que si retirava l'adhesiu m’estalviaria la sanció per conduir uns metres per la vorera, però m’hi vaig negar per principis”. La segona multa l'hi van posar els Mossos d'Esquadra el 2018, i la tercera, poc després, la Guàrdia Urbana. D’aquestes tres multes no n’ha acabat rebent cap a casa. Ell ho atribueix al fet que les ha gestionades l’administració catalana: "Al Servei Català de Trànsit (SCT) les desen en un calaix", diu.
La quarta multa sí que li va arribar. El va sancionar una patrulla de la Guàrdia Civil al port de Maó l’agost del 2020 per "alterar la matrícula". Artés va presentar fins a tres reclamacions, però Hisenda li va embargar el compte amb un recàrrec de 50 euros per no abonar-la dins del termini. "No tapo la matrícula ni infringeixo cap norma, però l'anticatalanisme està tan arrelat que es vulnera la llibertat d'expressió", critica mentre afirma que no pensa treure el CAT, tot i que mantenir-se ferm li ha costat temps i diners.
A Linus Puchal, en canvi, sí que li ha arribat una multa pel CAT del Servei Català de Trànsit aquest mes de novembre. La multa l'hi va posar la Guàrdia Urbana a finals d'agost a Barcelona. "Em pensava que la Generalitat no la tramitaria, perquè fins i tot cotxes oficials el portaven", diu Puchal, que revela que és el primer cop en 25 anys que el sancionen. "Si el ministeri de l’Interior no ho sanciona, per què la Generalitat ho fa ara?", es pregunta el seu advocat, Pep Cruanyes, que ha elaborat el recurs.
El Servei Català de Trànsit considera que portar el CAT a la matrícula és una infracció. Aquest organisme informa que el 2024 s'han posat gairebé 400 multes per portar elements a la matrícula que en dificultin la identificació (si fa no fa, com els últims cinc anys) però que les xifres no detallen "específicament" quantes són per portar el CAT. I assegura que no hi ha "cap instrucció" que justifiqui per què en alguns casos les multes sí que arriben i en d'altres no.