TMB es defensa: el metro ha rebut el triple de passatgers que a l'hora punta d'un dia laborable
Davant les acusacions d'improvisació i falta de capacitat per absorbir tanta gent, el director del metro de Barcelona, Marc Grau, ha explicat que la L1 anava al màxim de la seva capacitat i el tancament d'estacions estava previst
BarcelonaEl metro ha patit durant tota la tarda moments de col·lapse, tot i que des de TMB asseguren que era una situació prevista i controlada en tot moment, i que no han improvisat. De fet, la mateixa alcaldessa Ada Colau ho ha explicat via Twitter:
Marc Grau, director del metro de Barcelona, han explicat a l'ARA que la L1 és la que ha patit més perquè el seu recorregut coincidia amb la Meridiana, i com que se sabia, aquesta línia ha funcionat al màxim de la seva capacitat, amb tots els combois que hi poden circular, amb freqüències de tres o quatre minuts. La L1 té un ample de via diferent del de la resta de la xarxa, i per això no podien ampliar la freqüència.
És per aquest motiu que hi ha hagut moments –una hora abans de la Via Lliure, i una hora després– que hi ha hagut el triple de passatgers (110.000) que en l'hora punta d'un dia laborable: "No tenim una xarxa de metro preparada per als 11-S sinó per al dia a dia", ha reconegut Marc Grau. Durant tot el dia hi ha hagut un 23% més de passatgers a la xarxa de metro que durant la Diada del 2014. "Ja vam preveure un augment de viatgers respecte a l'any passat amb una forquilla de possibilitats, i el resultat estava dins el que havíem previst, però per la banda alta".
Per aquest motiu s'han hagut de regular els accessos en algunes estacions molt concorregudes, és a dir, tancar algunes estacions durant uns minuts. Les regulacions són habituals, expliquen des de TMB, en casos de grans aglomeracions com concerts de la Mercè o el Piromusical, per motius de seguretat. Quan les andanes són plenes, tanquen els accessos fins que els trens absorbeixen tots els passatgers, i després tornen a deixar entrar gent a l'estació. "Teníem previstes les regulacions, esclar, i per això s'ha actuat amb la normalitat que la situació requeria", explica el director del metro.
Aquestes regulacions també estaven previstes, i per això, expliquen, fa dies que TMB i l'ANC han estat preparant aquest operatiu. Així, voluntaris de la Via lliure, Mossos i la Guàrdia Urbana estaven preparats per fer aquestes regulacions quan calgués. "La gent ha sigut pacient i cívica i malgrat tot han entès la situació".
A Renfe, trens plens
La xarxa ferroviària de Renfe també s'ha omplert de gom a gom, en especial a les línies R1, R2, R3 i R4. En les hores prèvies a la Via, les Rodalies han absorbit bé el volum de passatgers, però en l'operació tornada s'ha complicat. L'afluència massiva a les estacions de Barcelona ha fet que els trens anessin al màxim de la seva capacitat. Per motius de seguretat s'ha regulat l'accés a les andanes, com ha passat amb el metro.
Cues d'11 quilòmetres a la ronda de Dalt
La roda de Dalt de Barcelona, la C-58, la C-17, la C-33 i la B-23 han registrat uns quants quilòmetres de retencions de vehicles que s'han desplaçat per assistir a la Via Lliure a l'avinguda Meridiana. Les cues s'han concentrat sobretot entre dos quarts d'una del migdia i dos quarts de tres de la tarda. Segons el Servei Català de Trànsit, a la ronda de Dalt s'han registrat fins a 11 quilòmetres de cues entre Esplugues i Via Júlia, a la C-58 hi ha hagut sis quilòmetres de retencions entre Ripollet i la Trinitat, a la C-17 i la C-33, tres quilòmetres, i a la B-23, dos quilòmetres més. Per la seva banda, la ronda Litoral no ha presentat problemes de trànsit en relació a retencions.