ELECCIONS 20-D
Política14/12/2015

Més platós, menys periodistes

La campanya facilita la proximitat, però alguns candidats mantenen les distàncies amb la premsa

Sara González
i Sara González

BarcelonaMariano Rajoy jugant a futbolí amb Bertín OsborneBertín Osborne. Pablo Iglesias cantant i tocant la guitarra a El hormiguero. Albert Rivera fent de copilot de ral·li de Jesús Calleja. Pedro Sánchez confessant a María Teresa Campos les cançons de la seva vida. Aquesta ha sigut, sens dubte, la precampanya i la campanya del 'boom' dels platós televisius. Però, paradoxalment, mentre l’espectacle electoral ha anat guanyant pes, hi ha determinats candidats que tenen reticències a l’hora de relacionar-se amb els periodistes durant la campanya –quan el context de proximitat es dóna més que mai– més enllà dels contactes formals quan els fan entrevistes. En aquest grup hi hauria tres caps de llista catalans amb un perfil polític propi molt marcat: la del PSC, Carme Chacón; el d’Unió, Josep Antoni Duran i Lleida, i el de Democràcia i Llibertat, Francesc Homs.

Inscriu-te a la newsletter El pacte entre Mazón i Feijóo per no enfonsar el PPUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Dinar amb els periodistes que segueixen la campanya, pujar a l’autobús que els porta als mítings per comentar com porten personalment la frenètica cursa electoral o, simplement, intercanviar impressions sobre els sondejos són estampes habituals d’aquests 15 dies en què dirigents polítics i treballadors dels mitjans de comunicació tenen més contacte directe que mai.

Cargando
No hay anuncios

Chacón no està tenint una bona campanya, a jutjar per les enquestes. Queda lluny la força discursiva i l’efecte sobre el públic que aconseguia l’any 2008 i, una mica menys, l’any 2011. I això que va arrencar amb algun sondeig que la situava amb opcions, fins i tot, de guanyar a Catalunya. És cert que l’exministra ha tingut preocupacions familiars, però des del punt de vista polític està fent una campanya plana que no revifa ni aconsegueix arrencar grans titulars. La candidata procura exposar-se poc al contacte directe amb els periodistes, tot i que intenta fer esforços. Va pujar un dia a l’autobús en un trajecte molt curt, però el tradicional dinar amb els periodistes va quedar a càrrec de la secretària d’organització del PSC, Assumpta Escarp, quan normalment es fa amb la candidata o, en tot cas, amb el cap de campanya. A Chacón fins i tot li ha portat maldecaps alguna referència a algun mitjà de comunicació en un míting.

Per la seva banda, el cap de llista d’Unió ni tan sols ha arribat a trepitjar l’autobús dels periodistes. Ho té "pendent", reconeixen des del seu equip. Aquest dilluns havia de tenir un dinar amb els professionals dels mitjans que segueixen la campanya però per un "refredat" hi ha anat el seu número dos, Josep Sánchez Llibre. El líder democristià també va mostrar la seva irritació quan dijous, en una roda de premsa per parlar de recerca, els periodistes van fer-li preguntes sobre l’actualitat política i no sobre l’àmbit del qual acabava de parlar.

Cargando
No hay anuncios

Ni a l’autobús ni a dinar

Finalment, com a exportaveu del Govern, Francesc Homs té un llarg bagatge en el tracte amb els periodistes, però en aquesta campanya –la seva primera com a candidat– ha marcat distàncies. A quatre dies de donar per acabat el tour electoral, ni ha pujat a l’autobús dels periodistes ni ha compartit un dinar amb ells, cosa insòlita en les campanyes de Convergència. Per ara el contacte amb els professionals és mínim més enllà de l’agenda estipulada. Ningú diu que no a mostrar-se en els platós. Entre bambolines hi ha més fredor amb els periodistes.