Margallo vol que Catalunya es quedi a Espanya, faci "un cop de puny a la taula" i digui "aquí mano jo"
El ministre d'Exteriors utilitza Unamuno per indicar als catalans el camí que han de seguir, lluny del sobiranisme. Equipara "nacionalisme, populisme i proteccionisme"
MadridEl ministre espanyol d'Afers Exteriors, José Manuel García-Margallo, ha tornat a situar el nacionalisme al mateix cabàs que altres conceptes com el "populisme", el "proteccionisme" i "la defensa de la identitat identitària" i ha apuntat que aquests són fenòmens que apareixen a Europa justament en un moment en què la crisi no tan sols és econòmica, sinó també "política". Ho ha fet davant el miler d'empresaris que han participat a la jornada de directius CEDE a Madrid.
En un discurs molt aplaudit, Margallo ha citat Unamuno i ha afirmat que "quan un germà es considera més intel·ligent, no fa un cop de porta i marxa de casa, sinó que fa un cop de puny a la taula i diu 'aquí mano jo', per al benefici de tots, per a un gran país que es diu Espanya".
Margallo participava d'aquesta manera en la cloenda de les jornades, amb la presència de Felip de Borbó –al qual s'ha referit com a "príncep d'Astúries, de Viana [Navarra] i de Girona– i el president de la Caixa, Isidre Fainé. El ministre ha destacat que la Transició va ser "un gran èxit" i ha assegurat que, malgrat que ara també toca viure "temps convulsos", el govern espanyol "sap on és, sap el que ha de fer i ho està fent".
Segons el ministre, la crisi actual es va originat als Estats Units, va recórrer els bancs del món i ha acabat convertint-en en una crisi del deute sobirà. Seguint el seu relat, aquesta crisi econòmica ha derivat també, a Europa, en una crisi política. "Sorgeix el populisme, el nacionalisme, el proteccionisme i la defensa de la identitat identitària a tots els països d'Europa", ha afirmat.
Per Margallo, actualment l'Estat ha d'afrontar "algun debat institucional" que "no ajuda a la tasca del govern ni a la imatge d'Espanya".
La recuperació de la imatge exterior d'Espanya, segons ell, passa per la "marca Espanya" que vol teixir "sinergies" amb els elements que tenen "bona imatge", com ara "la Corona", "les Forces Armades" i les empreses internacionals.