Ernest Maragall: "Cal trobar la millor forma de relacionar un projecte socialista català amb un d'espanyol"
BarcelonaEl conseller d'Edudació en funcions, Ernest Maragall, ha defensat avui, en una entrevista a El matí de Catalunya Ràdio, la necessitat de redefinir la relació entre els PSC i el PSOE. Segons ell, "el mecanisme més senzill és el grup parlamentari diferenciat", però n'hi ha més i cal buscar-los, ja que "el grup propi és el nom de la cosa, però no és la cosa". Del que es tracta, ha continuat, és de definir "el model d'encaix de Catalunya amb Espanya", la concreció d'un model federalista òptim i, a partir d'aquí, "la millor forma de relacionar un projecte socialista català amb un projecte socialista espanyol".
Maragall ha reconegut que si el projecte socialista que no respon "amb plenitud a la seva responsabilitat davant dels catalans" és molt difícil que "pugui representar una majoria" de la societat catalana. En aquest sentit, el dirigent socialista ha recordat que fa anys ja s'havia aconseguit aquest equilibri, i ha remarcat: "Hem d'actuar a la vegada com a socialistes i com a catalans. Hem de ser socilistes quan votem els pressupostos, les inversions de l'Estat a Catalunya i determinades lleis que defineixen un model de societat, i hem de ser catalans quan parlem de l'Estatut de Catalunya i de l'eventual reforma de la Constitució". En la seva opinió, en aquests moments això "no apareix davant dels ciutadans".
En referència al govern tripartit, Maragall ha assegurat que "no ha estat un exemple d'estabilitat ni de coherència interna", i que això ha afectat negativament els resultats electorals del seu partit. I pel que fa al futur lideratge del PSC, ha apuntat cap als alcaldes: "És una de les possibilitats més evidents i naturals", tot i que ha puntualitzat que no és l'única.
Informe PISA
D'altra banda, i com a conseller d'Educació en funcions, Maragall s'ha referit també a l'informe PISA, que indica una millora en els resultats dels alumnes catalans: "Els resultats són molt clars, molt explícits", ha afirmat, i ha assegurat que "tenim una perspectiva que ens indica que estem millorant". En la seva opinió, la major autonomia dels centres educatius que ell ha impulsat des de la conselleria ha contribuït a aquesta millora, però reconeix que el mèrit és de les escoles i els professionals que hi treballen: "El primer que hem de fer és proclamar l'esforç que aquests resultats indiquen per part dels centres educatius, dels professors, dels equips docents i dels equips directius".