VILANOVA I LA GELTRÚPressupost: 64,58 milions d'euros
Iniciatives:
- Potenciació del port comercial com a via d'exportació per a empreses.
- Organització de fires per dinamitzar el comerç i l'economia locals.
- Viver d'empreses vinculat a la universitat.
Surt de l'ajuntament amb el bolso penjat al braç. "Seria estrany que em féssiu la foto al carrer sense dur-lo a sobre, no?", es pregunta, somrient, l'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú (66.905 habitants), Neus Lloveras (CiU). El seu primer any al càrrec ha estat difícil, bàsicament per la mala situació de les finances municipals. Segons va anunciar l'equip de govern en una roda de premsa, el deute de l'Ajuntament vilanoví era de 122,4 milions d'euros, gairebé el doble que el seu pressupost. "El sanejament dels comptes municipals és la nostra prioritat", admet Lloveras, que anuncia quines són les seves línies d'actuació per potenciar la ciutat: el port com a font d'exportacions, l'organització de fires per dinamitzar el comerç i la potenciació de la universitat establerta a Vilanova.
L'alcaldessa posa especial èmfasi en la promoció comercial del port. "Anem de bracet amb les cambres de comerç i oferim la infraestructura com a via exportadora per a empreses d'interior pròximes a la ciutat", assegura Lloveras. La marca Estació Nàutica, el paraigua sota el qual es promou el port de la ciutat, s'impulsa a través de la taula de turisme i comerç. Una entitat que es va constituir fa uns mesos i que està integrada per comerciants, empresaris, hotelers, restauradors i responsables dels museus. Empresaris d'Igualada ja fan servir el port per exportar.
Les fires com a recurs
De moment, el pla de l'Ajuntament per potenciar l'activitat econòmica i el turisme ha fet que, segons dades del consistori, les llicències d'activitats comercials hagin tornat a nivells de l'any 2008, quan va esclatar la crisi.
Els problemes de tresoreria de l'Ajuntament obligaran a vendre patrimoni, i la prioritat és mantenir els serveis bàsics de la ciutat. Mentrestant, l'Ajuntament mira d'organitzar una fira temàtica cada mes per incrementar el nombre de visitants a la ciutat.
La zona universitària i el viver d'empreses -anomenat Neàpolis- que hi ha associat són el tercer pol d'actuacions de l'Ajuntament. Hi ha establertes una trentena d'empreses. Algun dia, potser, creixeran.