L'independentisme "deteriora" la marca Espanya segons el govern de Rajoy
L'alt comissionat Carlos Espinosa diu que "afortunadament" la preocupació dels inversors internacionals ha davallat els dos últims mesos
BarcelonaL'alt comissionat per a la marca Espanya, Carlos Espinosa de los Monteros, ha criticat el "deteriorament" que suposa per a la marca Espanya "que una part molt important del país es comenci a plantejar una possible secessió", segons l'agència Efe. Espinosa, en una compareixença a la comissió d'afers estrangers del Congrés, ha alertat aquest dimecres de la "inquietud" que causa el debat independentista entre els inversors internacionals.
Segons Espinosa hi ha recomanacions per escrit de no invertir a Catalunya "en un termini superior a un any". Ha explicat que s'havia reunit a Londres amb membres de multinacionals com Goldman Sachs, Salomon Brothers i JP Morgan i que, en l'últim trimestre de 2012, li va quedar clar que estaven preocupats per la situació de Catalunya, fet que implica "reserves" a l'hora d'invertir-hi. L'alt comissionat ha insistit que el debat català, afegit a la crisi econòmica, ha fet mal a la marca Espanya arran de la manifestació de l'Onze de Setembre. Amb tot, segons Espinosa "afortunadament" la preocupació ha davallat durant els últims dos mesos.
"Ho tenen molt fàcil per millorar aquesta imatge, prescindeixin de Catalunya; nosaltres els ajudarem amb tota la nostra obstinació", ha respost el portaveu d'ERC al Congrés, Alfred Bosch, convençut que "la majoria de la població catalana estaria encantada de col·laborar en aquest objectiu". Bosch s'ha mostrat sorprès perquè un "procés d'autodeterminació democràtic" generi més preocupació que els casos de corrupció, però Espinosa de los Monteros ha insistit que el debat independentista "afecta molt" la marca Espanya. Bosch ha denunciat el "caire nacionalista espanyol" del projecte, que es defineix a la web com "una política d'estat".
El diputat de CiU Antoni Picó ha defensat la importància d'altres marques, com la de Barcelona, i Espinosa, que ha reconegut la seva rellevància a nivell internacional, ha insistit que el seu objectiu no és limitar-les, sinó potenciar-les. En el debat ha intervingut també el portaveu del PP, José María Beneyto, qui ha criticat que ERC parlés del "malbaratament" per part de l'alt comissionat i que no es qüestionin, per exemple, les oficines de la Generalitat a l'exterior. Espinosa ha estimat que aquest any necessitarà aplegar mig milió d'euros d'entitats privades.
Bosch ha criticat expressions utilitzades per la marca Espanya, com la de voler donar a la candidatura olímpica de Madrid "un fort gust espanyol", i ha fet broma preguntant si aquest gust hauria de ser el d'all, com diria Victoria Beckam. Beneyto ha continuat la broma recordant que l'all és molt usat en la gastronomia catalana però el president de la Comissió, Josep Antoni Duran i Lleida, ha intervingut per evitar que el debat derivés en una discussió gastronòmica.
El portaveu d'ERC ha lamentat també que la pàgina web de la marca Espanya només tingui versions en espanyol i en anglès però no en català. Espinosa ha respost que si tingués més pressupost la traduiria al xinès, a l'àrab o a l'alemany i mai a les llengües cooficials, perquè el públic que vol convèncer viu a l'exterior. L'alt comissionat ha assumit també la responsabilitat que la pàgina no faci èmfasi en el franquisme en repassar la història d'Espanya. S'ha excusat dient que el seu objectiu és mirar cap al futur i millorar la imatge de l'Estat i que la Guerra Civil i les seves seqüeles no hi ajuden.
El portaveu socialista, Juan Moscoso, ha garantit el compromís del seu grup amb la projecció de la imatge de l'Estat, però ha insistit en la necessitat que el govern espanyol "no espatlli allò que no estava espatllat i que es comuniqui millor". Espinosa hi ha estat d'acord, encara que també ha dit que els problemes de comunicació són una constant de tots els governs des de la Transició.