L'Estat i el Govern ja airegen obertament el seu conflicte per la B-40
La ministra Sánchez i el conseller Fernández topen sobre el tema en un acte a Arc de Triomf
BarcelonaComença a ser tradició que els actes amb presència del ministeri de Transports i de la Generalitat acabin com el rosari de l'aurora. Ja va passar fa 10 dies quan la presentació aparentment inofensiva d'unes obres a la B-23 va acabar en retrets velats entre la ministra Raquel Sánchez i el president Pere Aragonès, i aquest dilluns s'ha repetit l'escena entre la ministra i el conseller de Territori, Juli Fernández. El problema no és altre que el conflicte que tenen obert els dos governs per la negociació del conveni de la ronda Nord de la B-40, la carretera que la Generalitat va acceptar fer a contracor a canvi que el PSC li aprovés els pressupostos. Que no es posen d'acord era un secret a veus, però avui directament han airejat obertament les seves diferències.
Com va avançar l'ARA divendres, el ministeri i la Generalitat no es posen d'acord ni el traçat que ha de tenir la carretera ni en com s'hauria de finançar. I avui aquest tema ha impactat de ple al vestíbul de l'estació d'Arc de Triomf, on es presentaven unes obres de millora ferroviària. Tant la ministra com el conseller han intentat fer un discurs conciliador, però han acabat topant. Fernández ha admès que els dos governs tenen "discrepàncies en el model de via" i en "el model de finançament", i això no ha agradat a Sánchez, que ha demanat "fer un matís" a les paraules del conseller.
En aquest punt, la ministra ha retret al conseller que la Generalitat volia excloure totalment l'Estat del plantejament tècnic de la via –"Hi havia un plantejament que ni tan sols preveia que hi fóssim", ha lamentat–, i ha afegit que el finançament no pot ser altre que a través de la disposició addicional tercera de l'Estatut, que és la que preveu les inversions en infraestructures –el Govern ho rebutja de ple–. Mentre pronunciava aquestes paraules, el conseller posava cara de circumstàncies. La ministra ha tornat a envestir recordant que la B-40 és un "compromís" del Govern amb el PSC i que, per tant, s'ha de complir.
El problema de fons
Al marge de l'enganxada, la negociació s'acosta al bloqueig, sobretot si tenim en compte que s'apropen les eleccions municipals, temps poc propici per fer pactes de transcendència amb els rivals polítics directes. Des de la Generalitat s'acusa l'Estat de no atenir-se a l'acord inicial sobre la B-40. El problema de fons és que el Govern només vol fer el tram de la B-40 entre Terrassa i Sabadell –poc més de cinc quilòmetres, que és el que deia el pacte amb el PSC–, mentre que el ministeri vol deixar oberta la porta a ampliar la via més endavant cap a Granollers i la Roca del Vallès. És a dir, el ministeri accepta que no pot ser objecte d'aquest conveni, però no vol descartar aquesta possibilitat de cara al futur. La proposta inicial de la B-40 –formulada fa dècades– era una via orbital entre Abrera i la Roca. Si es fa la ronda Nord voldrà dir que el tram Abrera-Sabadell quedarà completat. La Generalitat vol parar-se aquí, l'Estat no.
Des del ministeri acusen la Generalitat d'haver fet públic l'enfrontament, el que asseguren que ha posat dificultats a la negociació perquè han quedat al descobert les línies vermelles de tothom. Fonts del govern espanyol també retreuen al Govern no tenir ganes de fer la via. Asseguren, per exemple, que si s'ha mogut el conveni ha sigut a instàncies de l'Estat, que és qui va fer el primer pas enviant el primer esborrany de conveni el 3 de març. Aquest dilluns, per tant, fa un mes que les dues administracions intercanvien documentació i, malgrat que els esborranys han anat evolucionant, els dos obstacles segueixen essent els mateixos: el traçat i el finançament.