L'ampliació fallida: història de com s'ha esfumat una inversió de 1.700 milions

La divisió ha predominat en els governs català i espanyol

6 min
Imatge de la reunió entre el vicepresident Jordi Puigneró, la ministra Raquel Sánchez i el president d'Aena, Maurici Lucena, en la que es va pactar l'ampliació del Prat.

Barcelona / MadridLa reforma de l'aeroport comença una tarda d'aquest 2 d'agost a Madrid i des del minut 1 està plena de mirades de reüll i desconfiances entre els qui, en teoria, l'havien de fer possible. Desconfiança entre el govern espanyol i la Generalitat, però també entre socis de cada executiu. El PSOE i Podem no han funcionat coordinats -més aviat al contrari- i ni JxCat ni ERC han mantingut la mateixa posició, malgrat que han intentat dissimular-ho. El resultat: una inversió fallida i molts retrets creuats.

Un inici amb mal peu

El primer capítol d'aquesta història ja comença amb mal peu. El preacord del 2 d'agost entre el ministeri de Transports (PSOE) i la conselleria de Territori (JxCat) es produeix el mateix dia que es reunia, també a Madrid, la Comissió Bilateral Generalitat-Estat. ERC, que té coneixement de la reunió al ministeri, volia que el protagonisme del dia fos per a la Comissió, presidida per la consellera republicana Laura Vilagrà, i que el pacte l'anunciés el president, Pere Aragonès, l'endemà. Però la notícia de l'aeroport esclata i la Bilateral deixa pràcticament d'existir. "A vegades les notícies importants per al país s’acaben filtrant. És el que va passar. Avui era el dia per explicar-ho bé", es lamentava Vilagrà.

Aquest, en el fons, seria el més petit dels problemes. Quan se sap la notícia, se succeeixen les celebracions, però també les crítiques, algunes de partits clau per a la governabilitat de Catalunya de cara als pressupostos. La CUP no en vol sentir a parlar i els comuns, malgrat ser dins el govern espanyol, es manifesten de seguida en contra. L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, abandera el rebuig juntament amb l'alcalde del Prat, Lluís Mijoler, encara que la seva formació, Unides Podem, té cadira al consell de ministres des d'on s''impulsa el projecte.

ERC i JxCat tenen contestació interna. Les joventuts republicanes, la federació del Baix Llobregat i veus de pes com Joan Tardà de seguida s'hi oposen per raons mediambientals. De fet, ERC crea un grup de treball per debatre sobre l’ampliació, que s'ha reunit durant l'agost -algun cop amb la presència de Raül Romeva- i a on hi ha hagut posicions de tota mena: des de partidaris -amb matisos- de la proposta d'Aena fins a opositors frontals.

A Junts els dubtes són menys importants, però també hi ha detractors. La presidenta del Parlament, Laura Borràs, o l'expresident Quim Torra -que no té carnet del partit-, entre ells. Puigneró intenta aplacar les crítiques assegurant el mateix dia 3 que serà "l'aeroport més verd d'Europa" i Aragonès afirma que l'únic pacte que hi ha és que s'invertiran 1.700 milions d'euros a Catalunya i la resta està tot encara per definir: "L’acord és només un punt de partida per ampliar l’aeroport de Barcelona, però el projecte haurà de complir els requisits mediambientals de la Unió Europea”.

Però el comunicat d'Aena del dia 2 tenia un detall que aquell dia passaria bastant desapercebut però que acabaria sent la mare de totes les batalles: "Es realitzarà l'ampliació de la pista 07R/25L cap a l’est". És a dir, cap a la zona protegida de la Ricarda. Fonts d'ERC asseguren que ja es van posar en alerta -"Això no és el que hem acordat", traslladen- i que se'ls va garantir que allò no era el que s'havia parlat a la reunió. Fonts de Junts, en canvi, afirmen que des del principi Aragonès (i Esquerra) sabien que per ampliar l'aeroport del Prat s'havia d'afectar la zona de la Ricarda (cap a l'est) perquè cap a l'oest, també zona protegida, "els metres són els que són". Des de Junts expliquen que Puigneró va anar a Madrid a complir el que havia acordat prèviament amb el president: pactar l'ampliació de l'aeroport amb el "mínim" d'afectació ambiental i la connexió ràpida de l'aeroport de Barcelona amb el de Reus i el de Girona.

El Dora fa pujar la temperatura

El Dora, que rarament havia format part del debat públic fins ara, és el Document de Regulació Aeroportuària, que regula les tarifes i les condicions de la infraestructura. Preveu les inversions que farà Aena a la seva xarxa d'aeroports a l'Estat i s'ha d'aprovar abans del 30 de setembre al consell de ministres. El 3 de setembre s'informa de l'esborrany en una reunió del Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya, on estan representades diferents administracions, entre les quals la Generalitat. En aquest document Aena torna a posar sobre la taula l'ampliació de la pista "cap a l'est" i afirma que afectaria "zones de la Xarxa Natura 2000" preveient que caldrà comprar terrenys pròxims per compensar la destrucció d'una zona amb un alt valor ecològic. ¿Es tracta d'una novetat respecte al pacte del 2 d'agost? Per al president català sí. El mateix divendres Aragonès fa un tuit assegurant que "no reflecteix" el consens en el si del Govern i exigeix que es rectifiqui. Ara bé, segons fonts de Junts no hi ha res nou respecte al que ja se sabia -una interpretació que també fa AENA-, ja que mantenen que en el moment que la Generalitat accepta l'ampliació de l'aeroport s'estava assumint l'afectació de la Xarxa Natura 2000. El dubte era, asseguren, en quina mesura es produiria, la qual cosa s'havia de discutir en un futur pla director en què la Generalitat volia -segons les mateixes fonts- minimitzar l'impacte ambiental passant el filtre de la conselleria d'Acció Climàtica, el ministeri de Transició Ecològica i la Comissió Europea. Un procés que es podia allargar anys.

El tuit d'Aragonès molesta Puigneró i els dos s'emplacen a abordar la qüestió dissabte aprofitant les convivències de l'executiu de coalició, on s'acorda fer pinya amb l'ampliació de l'aeroport del Prat, però sense "destrossar" -en expressió de la portaveu, Patrícia Plaja- la llacuna de la Ricarda. Això és, per a Junts, un nou aval d'Esquerra al pacte que signa Puigneró el 2 d'agost, que remarquen que quan se circumscriu a "la llacuna" és perquè s'és conscient que hi ha uns metres cap a l'est de la pista que també formen part de la zona de la Ricarda que quedaran afectats pel projecte. El departament, en aquest sentit, havia estudiat ampliar-la uns 300 metres fins a la bassa d'aigua. Uns càlculs que, en tot cas, s'havien de concretar més endavant en la discussió del pla director amb el govern espanyol i Aena. "ERC primer va assumir uns acords que després l'han incomodat", opinen des de Junts, que assenyalen un canvi de posició dels republicans. Per a ERC, la versió és diferent. Asseguren que mai van donar llum verda a l'ampliació cap a l'est i que van fiar-ho tot al fet que tota la resta es discutiria amb el pla director. "La nostra línia vermella era la Ricarda i el criteri mediambiental", insisteixen.

ERC considera anar a la manifestació

Amb totes les desconfiances plenament assentades, dilluns passat, la secretària general adjunta d'ERC, Marta Vilalta, assegura que el seu partit no descarta anar a la manifestació en contra de l'ampliació. L'argument: volen la inversió de 1.700 milions d'euros, però no volen que tingui l'afectació mediambiental amb què treballa Aena. Diu que "és probable" que els republicans siguin a la protesta "d'alguna manera". L’endemà, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, assegura que no li "sorprendria" que també hi participés algun membre del consell executiu. La possible presència d'Esquerra a la protesta incomoda Junts, i Puigneró l'hi trasllada a Aragonès. Els comuns, al seu torn, també anuncien que seran a la protesta tot i ser part del govern espanyol.

Fonts de l'executiu consultades per l'ARA interpreten que la portaveu no va voler tancar la porta a cap possibilitat, però asseguren que en cap reunió del Govern es va considerar mai anar a la manifestació, ni tan sols entre els consellers d'ERC. Per acabar de complicar-ho, aquell dia també se sap que la vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz, visitarà dijous la Ricarda per expressar el seu rebuig a l'ampliació. L'ampliació que promou el seu propi govern.

Desenllaç

Paral·lelament a l'estira-i-arronsa a Catalunya, a Madrid també se'n produïa un altre entre socis de l'executiu. Unides Podem des del principi s'ha mostrat en contra de l'ampliació malgrat avalar-la, a la pràctica, quan l'Estat tanca el pacte amb la Generalitat. Yolanda Díaz, pressiona el president espanyol, Pedro Sánchez, perquè aturi la inversió. Fins i tot al PSOE hi havia dubtes mediambientals, com els expressats en privat per la ministra Teresa Ribera -responsable de l'àmbit de la transició ecològica-, però mai ha volgut fer batalla pública del tema.

Hagi sigut o no efectiva l'actuació de Podem -des de la Moncloa ho neguen-, Sánchez suspèn l'ampliació de l'aeroport i ho anuncia per sorpresa dimecres. La ministra de Transports i exalcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, convoca d'urgència una roda de premsa i assenyala com a únic culpable de la marxa enrere la Generalitat per dubtar del projecte. La notícia agafa a contrapeu Esquerra i Junts. Aragonès se n'assabenta tornant en tren després de la reunió amb el seu homòleg valencià, Ximo Puig. Puigneró només uns minuts després que sortís la convocatòria de premsa del ministeri per una trucada breu de Raquel Sánchez. Avui Yolanda Díaz era a la Ricarda celebrant la decisió.

Així desapareixen 1.700 milions d'euros d'inversió.

stats