La governabilitat de l'Estat

Junts i el PSOE intensifiquen a Suïssa les negociacions per tancar un pacte sobre immigració

Dimarts hi ha previst el debat de la qüestió de confiança sobre la figura de Pedro Sánchez

Santos Cerdán i Carles Puigdemont
21/02/2025
2 min

BarcelonaDimarts que ve hi ha una data encerclada al calendari: el debat sobre la qüestió de confiança que ha plantejat Junts al president espanyol, Pedro Sánchez, al Congrés dels Diputats. Per aquest motiu, els juntaires i els socialistes intensifiquen les negociacions aquest cap de setmana per intentar desencallar el que els ha abocat a aquesta crisi: principalment, el traspàs de les competències d'immigració a la Generalitat. Segons diverses fonts consultades, està previst que Suïssa sigui l'escenari de reunions entre aquest divendres i dissabte, però també que hi hagi contactes permanents fins al darrer minut. "És l'estil del PSOE", assegura un dels consultats.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Segons han avançat Ok Diario i La Vanguardia, aquest divendres ja s'ha produït una primera trobada a Zúric. L'escull segueix sent el mateix que abans de Nadal: Junts reclama que hi hagi una transferència "integral" de les facultats en immigració que ara té l'Estat, a través de l'article 150.2 de la Constitució, que permet la delegació de les competències a les comunitats autònomes, mentre que el govern espanyol és reticent a cedir en el que té a veure amb el control de fronteres i la regulació de l'entrada i sortida de migrants. Alhora, els juntaires també reclamen que, un cop traspassades les competències, el Parlament pugui legislar, per exemple, sobre els permisos de residència o de treball, que vol vincular a la llengua catalana. "Si no hi ha traspàs integral, no hi haurà acord", ha repetit diverses vegades la líder del partit a Madrid, Míriam Nogueras. "Volem els Mossos a la frontera: qui arriba ha de rebre un primer «bon dia»", assenyala sovint.

Un dels models que han explorat el PSOE i Junts per intentar arribar a un acord és el cas de Baviera. En aquest land alemany, hi ha un cos de policia fronterera pròpia. Ara bé, el Tribunal Constitucional va dictaminar que el control de les fronteres era una competència exclusiva de l'estat federal i hi ha una superposició de facultats. D'acord amb la informació que dona la policia de Baviera en la seva pàgina web oficial, des de l'1 d'agost del 2023 està operatiu un acord administratiu entre el ministeri federal de l'Interior i el govern de l'estat bavarès perquè la policia regional controli el trànsit transfronterer. Cosa que vol dir, aclareixen fonts d'Alemanya, controls a prop de la frontera i dins de territori propi.

Possible xoc

Malgrat que s'intensifiquin les negociacions, també hi ha la possibilitat que no s'arribi a cap pacte. En aquest cas, en el debat de dimarts s'escenificaria el xoc entre els socis de govern: Junts votaria amb l'oposició retirant simbòlicament la confiança en el president espanyol. Tot i que aquest debat no té efectes pràctics, el que és cert és que s'evidenciaria la debilitat del govern espanyol i que Sánchez ja no pot comptar amb la majoria que el va investir. En tot cas, la Moncloa ha deixat clar que el president no presentarà cap qüestió de confiança formal ni tampoc avançarà les eleccions.

stats