Juli Fernàndez evita parlar de la B-40 en la seva compareixença al Parlament

El conseller esquiva la qüestió mentre el PSC en treu pit en un acte al territori

Juli Fernàndez, en la compareixença al Parlament
06/02/2023
3 min

BarcelonaDurant la negociació dels pressupostos, la B-40 va dividir el Govern i el PSC gairebé fins al punt de fer descarrilar l'acord. Exigència inamovible dels socialistes, la Ronda Nord no era plat de bon gust per als republicans. Aquest dilluns, amb l'acord ja segellat, encara s'ha fet més evident que, mentre que el PSC reivindica el compromís amb la B-40 com un èxit, el Govern no en vol sentir a parlar més. Així, aquesta tarda, mentre al Parlament el conseller de Territori, Juli Fernàndez –un dels dirigents històricament més crítics amb el Quart Cinturó–, evitava fer qualsevol referència a la infraestructura al·legant que no hi ha "partides pressupostàries" per a aquesta via, des de Castellar del Vallès el primer secretari socialista, Salvador Illa, treia pit del compromís aconseguit per tirar endavant el projecte.

Acceptar aquesta condició ha estat la cessió als socialistes més dolorosa per al Govern de Pere Aragonès, i al mateix temps la que ha permès la signatura d'un acord després de mesos de reunions plenes de desconfiances i retrets creuats. Com a principal veu contrària a la infraestructura i titular de Territori, Fernàndez personalitza aquest cost, però ja fa deu dies des que ERC va donar llum verda a la proposta dels socialistes i encara no s'ha pronunciat al respecte. L'executiu va aclarir la setmana passada que Fernàndez no pensa dimitir. Per tant, haurà de ser ell qui impulsi el conveni amb el ministeri de Transports per executar-la.

En la seva compareixença, Fernàndez no només ha evitat referir-se a la B-40, sinó que tampoc ha parlat d'altres infraestructures que formen part de l'acord de pressupostos amb els socialistes, com l'ampliació de l'aeroport del Prat i el Hard Rock. En canvi, els diputats de JxCat, el PSC, la CUP i els comuns sí que ho han fet. La diputada juntaire Cristina Casol ha advertit que vigilaran la construcció de la B-40, l'ampliació de l'aeroport del Prat i el traspàs complet de Rodalies, i des del PSC Jordi Terrades ha esmentat que es destinaran recursos dels pressupostos l'Estat a la infraestructura. Des dels comuns (l'altre partit que donarà suport als comptes de l'executiu), el diputat David Cid ha remarcat, com ha fet Fernàndez, que no hi ha dotació pressupostària destinada al Hard Rock i la B-40: "Zero", ha dit. Fernàndez s'ha limitat a contestar que volia centrar la seva intervenció exclusivament en la dotació pressupostària per al departament.

La mateixa tarda que Fernàndez ha evitat un cop més pronunciar-se sobre la qüestió, Illa ha defensat la infraestructura en un acte des del territori acompanyat de representants d'entitats socioeconòmiques del Vallès; l'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés; l'alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez, i la diputada i candidata a l'alcaldia de Terrassa, Eva Candela. En les negociacions dels pressupostos, ha exposat, "s'ha posat molt èmfasi" en la B-40. "S'ha fet un esforç obvi per part d'ERC", ha recalcat, burxant en la minoria que sustenta l'executiu: "Al final han fet un exercici de realisme polític". I, advertint que "hi haurà veus minoritàries" contràries a la B-40 "que es faran sentir molt", ha cridat els assistents a fer sentir també la seva opinió a favor del projecte: "Que quedi clar que hi ha una majoria al territori que vol generar prosperitat".

Execució del 98,88% el 2022

En la seva compareixença al Parlament, Fernàndez ha assegurat que s'ha executat el 98,88% del pressupost del 2022 per al departament pel que fa a obligacions reconegudes i el 99,51% del pressupost disposat. El seu departament disposarà, si finalment s'aproven els comptes al Parlament, de 3.863 milions d'euros, als quals s'han de sumar 212,9 milions dels Fons Next Generation, que es destinaran a habitatge (71,6%) i transport públic (25,1%). En la compareixença, ha exposat que el departament calcula que s'ha augmentat el pressupost en un 5,7% respecte a l'any passat, 173,9 milions.

Fernàndez ha fet èmfasi en les inversions en transport públic, la línia d'actuació en què més s'invertirà (2.618,9 milions, un 11,1% més que el 2022). Es destinaran 531 milions a infraestructures, 452,3 a polítiques d'habitatge i 261,34 a un eix que ha definit com a "territori ordenat" i que inclou mesures d'ordenació, planificació i urbanisme arreu del territori.

Tant els comuns com la CUP han considerat la partida destinada habitatge insuficient: la diputada anticapitalista Montserrat Vinyets l'ha titllada de "ridícula". Per la seva banda, el diputat republicà Ferran Estruch ha insistit que el projecte suma propostes del PSC, els comuns "i també de Junts".

stats