Traspàs de Rodalies

El govern espanyol també traspassa Rodalies al País Basc

Oficialitza l'acord l'endemà de la convocatòria d'eleccions al territori

Iñigo Urkullu ahir anunciant la data de les eleccions a 
la seu de la lehendakaritza.
ARA
23/02/2024
3 min

BarcelonaEl govern espanyol també traspassa el servei de Rodalies al País Basc. La consellera de Governança Pública i Autogovern, Olatz Garamendi, ho ha anunciat en roda de premsa l'endemà que el lehendakari basc, Íñigo Urkullu, convoqués eleccions autonòmiques. Aquest és un acord "esperat" després de "llargues negociacions" en què es concreta que el País Basc assumirà la gestió dels horaris, freqüències, tarifes, inspecció o sancions, entre altres funcions. Aquest traspàs s'haurà de ratificar en la Comissió Mixta de Transferències. Així, el govern basc assumeix la titularitat dels serveis de trens de Rodalies que presta Renfe, com, per exemple, ja fa la Generalitat en desplegament de l'Estatut.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El traspàs anunciat aquest divendres no és, doncs, el mateix que es va pactar amb ERC abans de la investidura de Pedro Sánchez, que inclou la creació d'una empresa mixta entre la Generalitat i l'Estat per acabar gestionant de forma conjunta el servei amb la propietat de les vies, catenàries i els trens, a més del personal. És cert que l'executiu espanyol ha obert la possibilitat de fer un "traspàs integral" a totes les comunitats, però Euskadi no es troba ara mateix en aquest punt i esperarà que acabi el contracte-programa amb Renfe (desembre del 2027) per prendre una decisió al respecte.

Tot i això, Garamendi ha destacat que és un "avenç" que potenciarà la "proximitat" de la gestió i que inclou un pla d'inversions sufragat pels pressupostos generals de l'Estat que s'enfila a 400 milions d'euros, que servirà per transformar la maquinària i les infraestructures.

"Si bé hi havia veus que anaven donant per fet [el traspàs] des de fa temps, és necessari destacar la tenacitat [del govern basc]", ha afirmat la consellera d'Autogovern, en clara al·lusió a EH Bildu. Precisament, els jeltzales han fet gala de ser decisius per aconseguir aquesta fita des del govern davant l'esquerra abertzale, que és a l'oposició, però que també l'havia reclamat. Abans de posar el punt final a la legislatura que tanca l'era Urkullu, el govern de coalició basc del PNB i el PSE-PSOE s'apunta aquest triomf, que s'ha fet servir en la batalla política basca com una reivindicació històrica sobretot en el camp sobiranista, entre la formació de govern i els d'Arnaldo Otegi.

D'altra banda, l'executiu basc ha comunicat dos traspassos més: el d'homologació i equiparació de títols universitaris estrangers i el sistema d'acolliment de migrants, que forma part de l'acord entre socialistes i nacionalistes per donar suport a la investidura del president espanyol, Pedro Sánchez. "Totes les transferències són importants per al govern basc", ha assegurat Garamendi.

Negociacions encarrilades

De fet, els jeltzales han fet aquest pas endavant aprofitant un escenari propici pels pactes creuats amb els independentistes catalans. Esquerra va fer els deures en aquest àmbit abans de la investidura del president espanyol. El traspàs a la Generalitat està encarrilat, però les parts reconeixen que s'allargarà durant mesos. Dilluns passat es van reunir el ministre de Transports, Óscar Puente, i la consellera de Territori, Ester Capella, i van anunciar que les dues administracions es deixaven mig any per tenir els estatuts de l'empresa mixta que haurà de gestionar el servei.

En el cas basc, la nacionalista Garamendi ha subratllat la feina per obtenir les competències que fa anys que es gestionen des de Catalunya "en condicions satisfactòries i amb la possibilitat de millorar els estàndards". "No es tracta d'un mer canvi de mans en la gestió d'un servei, sinó el reconeixement de la nostra capacitat per abordar el desenvolupament i la cohesió territorial del nostre país", ha afegit. L'estimació del cost del traspàs es preveu al voltant dels 92,7 milions d'euros. Aquest pacte inclou els serveis dels trams de Rodalies dels tres territoris històrics de Biscaia, Guipúscoa i la possibilitat de declaració de nous serveis a Àlaba, que ara per ara no disposa de Rodalies.

stats