L'Estat garanteix la feina als treballadors de Renfe que passin a la nova Rodalies
Generalitat i Estat es comprometen que la nova operadora gestioni tot el sistema a partir de l'any que ve


BarcelonaAbans de reunir la comissió bilateral d'infraestructures aquest dilluns a la tarda, el Govern i Esquerra han volgut escenificar públicament un dels acords sobre el traspàs de Rodalies que han firmat hores més tard l'executiu català i l'espanyol. Es tracta del calendari per tenir a punt la nova operadora de Rodalies: les dues parts han acordat que l'empresa estigui constituïda abans d'acabar el 2025 i que, per tant, a partir del 2026 ja gestioni tot el sistema ferroviari a Catalunya. L'acord l'han anunciat públicament la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i la secretària general d'ERC, Elisenda Alamany, i l'ha validat la comissió bilateral d'Infraestructures, que han encapçalat la mateixa Paneque i el secretari d'Estat de Mobilitat i Transports, José Antonio Santano Clavero.
"Fixem les bases per a la constitució de l'empresa mixta, amb participació majoritària de la Generalitat, que gestioni Rodalies i que disposi dels mitjans necessaris independentment de Renfe", ha afirmat Alamany, que ha presentat l'acord com un "pas històric" perquè la "xarxa de Rodalies es gestioni des de Catalunya". Paneque, per la seva banda, ha defensat que la gestió "des de la proximitat" és més "eficient" i ha apostat per una "transició pautada" amb Renfe perquè es puguin mantenir els drets laborals de tot el personal. En aquest sentit, Santano ha volgut donar un missatge de "tranquil·litat" als treballadors: "Estan plenament salvaguardats".
Des que es va fer públic l'acord pel traspàs de Rodalies hi ha hagut veus dins de Renfe que s'hi han oposat. Una de les que preocupa a l'Estat és precisament la dels treballadors, que eren majoritàriament contraris a passar a dependre de la Generalitat. No ho faran: el model de consorci entre institucions els situarà dins d'un nou paraigua, en el qual el govern espanyol els garanteix les condicions que tenien fins ara.
El traspàs de Rodalies forma part de l'acord que els republicans van signar amb el PSOE a canvi de donar suport a la investidura de Pedro Sánchez i la constitució de l'empresa mixta era una de les qüestions que estava encallada des de feia mesos. El pacte amb els republicans establia que la nova operadora tindrà una representació paritària entre Renfe (que depèn del ministeri de Transports) i el Govern, que tindrà vot de qualitat i també elegirà el president de l'ens. Amb el canvi de govern, la redacció dels estatuts va quedar paralitzada i amb l'arribada de Salvador Illa al govern, Paneque va prometre tenir-los abans d'acabar el 2024. Ara les dues parts han pactat que estiguin preparats aquest pròxim mes de març.
És aquí on hauran de quedar per escrit qüestions com el model de societat o també quines decisions estratègiques s'adoptaran amb majoria qualificada. "No estem parlant d'una filial, sinó d'una empresa mixta on per primera vegada queda clar que Catalunya gestionarà la seva xarxa de Rodalies", ha assegurat Alamany. Per fer aquest pas i constituir aquesta empresa, Paneque ha explicat que primer caldrà "segregar" tots els efectius de personal de Rodalies que ara formen part de Renfe. És en aquesta transició quan es constituiria una filial de Renfe. Per a Junts, que l'empresa tingui participació de l'Estat suposa un traspàs de Rodalies fake, perquè asseguren que l'Estat és qui té l'última paraula.
El traspàs de la R1
El procés jurídic per preparar aquesta empresa durarà tot aquest any amb l'objectiu, ha dit la consellera, que aquesta nova operadora "gestioni tot el sistema" de Rodalies a partir de l'1 de gener del 2026. Això no vol dir que en aquell moment ja s'hagin traspassat totes les vies, sinó que Paneque ha diferenciat els dos processos. De fet, tot just fa poques setmanes el consell executiu va aprovar fer efectiu el traspàs de la primera línia de Rodalies, la R1, que va des de Molins de Rei a Maçanet de la Selva. En la reunió bilateral d'aquesta tarda, la Generalitat i el govern espanyol també han abordat aquesta qüestió i han acordat fer un pas més: en els pròxims tres mesos s'haurà d'enllestir l'inventari de les "instal·lacions, béns i altres elements a traspassar", a més d'una "valoració econòmica dels costos vinculats al servei a transferir".
Un cop fet l'inventari, encara haurà de passar per la comissió de traspassos i la mixta d'afers econòmics i fiscals perquè ho validin abans de portar-ho al consell de ministres, que hi ha de donar la llum verda definitiva. A partir d'aquí, s'hauria de concretar el conveni amb Adif per definir com es gestionarà aquest servei, i també analitzar si cal fer millores en les vies i estructures de la línia. El traspàs de la R1 serà una mena de prova pilot per aplicar també en altres línies. La R2 i la R3 eren les següents que estava previst que fossin traspassades al llarg d'aquest 2025, tot i que no s'ha posat encara una data per començar els tràmits.
El pla de Rodalies fins al 2030 i la N-II
A banda del traspàs, Generalitat i Estat també han avançat en el pla de Rodalies fins al 2030 que preveu diverses actuacions en estacions com la intermodal de Tarragona i de Martorell o la duplicació de la línia Montcada Bifurcació-Puigcerdà. Paneque i Santano també han acordat culminar el conveni entre les dues administracions per avançar en la "pacificació" de la N-II al Maresme i millorar la "connectivitat" de la C-32; a més d'autoritzar el desplegament de la fibra òptica en diversos trams de carreteres que són de titularitat estatal d'àmbits del Pirineu i també de les Terres de l'Ebre.