La Generalitat pot aturar el Hard Rock?
Experts en urbanisme consideren que es podria frenar, a risc d'haver de pagar una indemnització pels tràmits ja fets, però no pel benefici perdut
BarcelonaEls pressupostos de la Generalitat continuen penjant d'un fil pel Hard Rock. El govern d'ERC s'ha assegurat aquesta setmana els vots del PSC als comptes i ara busca convèncer els comuns per repetir l'aliança pressupostària de l'any passat. Però el grup de Jéssica Albiach ja ha advertit Pere Aragonès que li tombarà els pressupostos si l'executiu català no desisteix de tramitar el pla director urbanístic del Hard Rock –un compromís que, d'altra banda, el Govern ha adquirit amb els socialistes–. Més enllà dels equilibris polítics, ¿és jurídicament possible que la Generalitat aturi un projecte que va començar fa deu anys, sota la tutela del govern d'Artur Mas? La majoria de fonts expertes consultades per l'ARA coincideixen en una cosa: és possible, però a risc d'haver de pagar una indemnització als inversors pels diners desemborsats en tràmits (tot i que no pels beneficis que deixarien d'obtenir).
Després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya l'anul·lés parcialment, la nova versió del pla director urbanístic del Hard Rock va superar el tràmit d'aprovació inicial a principis del 2022 a la comissió d'urbanisme del Camp de Tarragona. Dos anys més tard, el projecte encara està a l'espera de rebre llum verda de la conselleria d'Acció Climàtica, que n'ha de reavaluar l'impacte ambiental després d'emetre un primer informe desfavorable el setembre del 2022. El conseller d'Acció Climàtica, David Mascort, ha dit que el nou informe es farà públic "en les pròximes setmanes".
Acció Climàtica té gaire marge en aquest informe? "Sí i no", explica el professor de planejament territorial i urbanisme de la URV Robert Casadevall, que ha seguit l'evolució del macroprojecte des dels seus inicis. D'una banda, l'abast de l'anàlisi que fa l'administració ve acotat pel que hagi valorat en fases anteriors de l'elaboració del pla (per exemple, l'afectació sobre la flora i la fauna). Però, de l'altra, qui redacta l'informe té marge d'interpretació sobre la normativa reguladora. L'expert considera que situacions com l'emergència per sequera no poden, per si soles, tenir incidència en la valoració mediambiental.
Té marge la comissió d'urbanisme?
¿Si l'informe mediambiental fos positiu, la comissió d'urbanisme podria rebutjar aprovar la modificació del PDU? Totes les fonts consultades consideren que seria una decisió pràcticament impossible de justificar. "Seria una actuació poc racional i raonada. Actua el principi de confiança legítima", explica el professor de dret administratiu de la Universitat Abat Oliba CEU, Gabriel Capilla, que ressalta que seria incongruent que l'administració no posés pegues a un projecte en els informes que n'avaluen l'impacte i, després, la comissió competent el tombés. És el que ha defensat fins ara el Govern, argumentant que està lligat de peus i mans davant dels efectes de les decisions de governs anteriors. Ara bé, això és cert?
El pla director urbanístic del Hard Rock l'impulsa la Generalitat. "De la mateixa manera que pot tirar-lo endavant, també pot deixar-lo en uns llimbs fins que caduqui", afirma el president de la Societat Catalana d'Ordenació del Territori (IEC), Josep Bàguena, que afegeix que això ha passat amb altres planejaments urbanístics. "La majoria de juristes entenen que cal indemnitzar la despesa, però és discutible. Si no hi ha un planejament aprovat, significa que no ha nascut el dret", sosté.
El Govern assegura que si no dona sortida al PDU, també s'arrisca a incomplir la llei del 2014 que regula el centre recreatiu i turístic. Aragonès ha afirmat diverses vegades que ara mateix no hi ha prou majoria al Parlament per derogar aquesta normativa. En paral·lel, fonts de l'executiu asseguren que Hard Rock li podria demanar "responsabilitat patrimonial" si atura de forma unilateral el projecte segons el dany emergent, els costos que ha pogut tenir l'empresa i l'expectativa de negoci que tenia fins ara i que ha perdut. D'entrada, segons fonts amb dades del projecte, Hard Rock té 65 milions d'euros immobilitzats en la societat creada per tirar-lo endavant. L'empresa hauria de quantificar-ho quan recorregués a la justícia, però l'última paraula, a l'hora de determinar una possible indemnització, la tindria un jutge.
Els contractes de l'Incasòl
D'altra banda, hi ha els contractes que l'Incasòl va firmar amb CriteriaCaixa i el Hard Rock per fer d'intermediari en la compravenda de terrenys. Però el portaveu de la plataforma Aturem el Hard Rock, Eloi Redon, sosté que aquests contractes no inclouen cap clàusula d'indemnització a càrrec de l'erari públic per al cas que no s'aprovi el PDU (sí que l'inclou, en canvi, per a supòsits posteriors).
Aturem el Hard Rock també qüestiona la vigència de la llicència de casino, per la qual l'empresa va dipositar una finança de deu milions d'euros. Defensa que la Generalitat va concedir-la donant per acreditat que tenien disponibilitat sobre els terrenys, un requisit que marca la mateixa llei del joc i que creuen que no es compleix, segons una investigació de La Directa sobre irregularitats en la documentació en el concurs públic d'adjudicació. Això va fer que la CUP dugués l'expedient a Antifrau. Els comuns també consideren que la llicència de casino no és vigent i que no caldria pagar cap indemnització.
Segons fonts del Govern, l'empresa continua tenint interès en el macrocasino perquè contacta amb ells periòdicament per saber en quin punt està el projecte. Es descarta, per tant, que Hard Rock renunciï a l'operació.