Infraestructures

Generalitat i Estat culminaran dilluns la constitució de l'empresa mixta de Rodalies

La comissió bilateral també ha de concretar el traspàs de la línia R1

Un tren de rodalies
14/02/2025
3 min
3
Regala aquest article

BarcelonaEl traspàs de Rodalies que van firmar ERC i el PSOE fa més d'un any s'ha anat concretant amb comptagotes, per això la comissió bilateral d'infraestructures convocada per a dilluns que ve ha agafat un interès especial, perquè hauria de desbloquejar algunes de les qüestions que fa mesos que estan encallades. Una és la constitució de l'empresa mixta que ha de servir d'operadora del servei ferroviari. Segons fonts consultades per l'ARA, en l'ordre del dia de la reunió de dilluns s'hi ha inclòs abordar el "model de constitució" d'aquesta societat, que serà de titularitat pública i mixta, amb representació paritària entre Renfe (que depèn del ministeri de Transports) i del Govern, que tindrà vot de qualitat.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

L'executiu de Pere Aragonès s'havia compromès a tenir enllestits durant el primer semestre de l'any passat els estatuts d'aquesta empresa pública, però el govern espanyol va refredar aquesta previsió. Són precisament els estatuts el primer que s'hauria d'enllestir per definir el model de societat de l'empresa, és a dir, si serà finalment una filial de Renfe o una empresa autònoma. Però no només això, sinó que també s'haurien de detallar altres qüestions, com ara quines decisions "estratègiques" són les que caldrà prendre per una majoria qualificada, tal com s'establia en l'acord amb ERC, i que atorguen dret de veto a les dues parts.

El mes de març de l'any passat es van constituir set grups de treball per començar a concretar tot el traspàs. Un d'aquests grups havia de redactar en un termini de sis mesos els estatuts de l'empresa, però amb l'avançament electoral i el canvi de Govern totes aquestes previsions van acabar saltant pels aires. Amb Salvador Illa a l'executiu, la promesa que va llançar la consellera de Territori, Sílvia Paneque, va ser que abans d'acabar el 2024 aquests estatuts estarien a punt. Aquest divendres, Paneque ha admès "complexitats jurídiques i de recursos" per materialitzar tot el traspàs, però també ha garantit "avenços" en la reunió de dilluns que ve.

El traspàs de la R1

A banda de la constitució de l'empresa mixta, les mateixes fonts expliquen que Paneque i el secretari d'Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano Clavero, també concretaran el traspàs de la primera línia de Rodalies que passarà a gestionar la Generalitat, la R1 –que passa pel Maresme i va fins a Maçanet-Massanes–. El consell executiu ja va aprovar fa un mes l'inici d'aquest traspàs, però ara és el consell de ministres qui hi ha de donar llum verda per començar a fer-lo efectiu.

L'acord que s'aprovi en aquesta reunió bilateral serà el pas previ perquè el govern espanyol l'avali oficialment. A partir d'aquí, encara quedaria concretar el conveni amb Adif per definir com es gestionarà aquest servei, i també analitzar si cal fer millores en les vies i estructures de la línia. El traspàs de la R1 serà una mena de prova pilot per aplicar també en altres línies. La R2 i la R3 eren les següents que estava previst que fossin traspassades al llarg d'aquest 2025, tot i que no s'ha posat encara una data per començar els tràmits.

En aquesta bilateral, els dos governs també tindran sobre la taula altres qüestions, com ara infraestructures ferroviàries de Girona i projectes que estan pendents de la N-II, així com el desplegament de la fibra òptica pel territori que ja va anunciar el conseller de Presidència, Albert Dalmau. La bilateral d'infraestructures d'aquest pròxim dilluns és la primera de les quatre que s'han de celebrar en les següents dues setmanes: el 24 de febrer està prevista la Comissió Bilateral Estat-Generalitat que hauria de concretar l'acord pel finançament singular, i el mateix dia també es reunirà la comissió mixta de transferències. El 28 de febrer es reunirà la d’Afers Econòmics i Fiscals amb el finançament singular com a principal punt d'interès.

stats