El futur de l'aeroport del Prat

Esquerra obre la porta a manifestar-se en contra de la reforma de l'aeroport malgrat que avala la inversió

La direcció republicana obre el debat intern sobre l'ampliació per buscar cohesió interna

BarcelonaLa polèmica reforma de l'aeroport del Prat amenaça alguns partits catalans d'haver de conviure públicament amb les seves contradiccions. Si primer van ser els comuns els que van protestar contra una inversió aeroportuària que paga el govern espanyol del qual forma part Podem, ara és Esquerra qui preveu participar en la manifestació contra la reforma tot i que el Govern que lidera és qui l'ha pactada amb l'executiu de Pedro Sánchez. Aquest dilluns la secretària general adjunta d'ERC, Marta Vilalta, ha explicat que "és probable" que el seu partit participi "d'alguna manera" en la primera protesta contra l'ampliació de l'aeroport, que s'ha convocat per al 19 de setembre a Barcelona. Una ampliació que, si bé amb matisos, han defensat els republicans des de la Generalitat.

Inscriu-te a la newsletter La setmana horribilis de Pedro SánchezUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El nucli del conflicte és el rebuig que Esquerra s'ha trobat contra aquesta reforma, tant a dins del partit com a escala social. Per exemple, la federació comarcal del Baix Llobregat, les joventuts republicanes i veus de pes com l'exdiputat Joan Tardà s'hi han posicionat de manera vehement en contra. Davant aquests dos focus de controvèrsia –l'intern i l'extern–, els republicans ja estan movent fitxa. A nivell intern, i segons expliquen fonts republicanes a l'ARA, la direcció del partit ha debatut aquest dilluns la situació i estudia portar a debat una iniciativa a un consell nacional de finals de mes que cohesioni el partit entorn aquesta qüestió.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa al descontentament social, ERC preveu assistir a la protesta en contra per evidenciar que, malgrat que és partidària de la inversió, no vol que es faci en contra de criteris mediambientals. "La [llacuna de la] Ricarda no es toca", és un dels lemes que s'ha imposat el partit com a "línia vermella", assenyalen diverses veus republicanes. "Serem a tot arreu on puguem fer sentir la nostra veu", ha argumentat Vilalta per explicar que valorin ser a la protesta. Tot i això no podrà evitar la lectura que es tracta d'un partit de govern protestant contra el mateix govern del qual forma part.

Cargando
No hay anuncios

Posició de Junts

En aquest sentit, des de Junts recelen que Esquerra es plantegi anar a la manifestació tenint en compte que va avalar l'acord amb el govern espanyol per ampliar-lo i ho atribueixen a "equilibris interns" davant els sectors de dins el partit que s'oposen a la infraestructura. Afirmen que la llacuna de la Ricarda està "protegida" i "garantida" per la Generalitat i afegeixen que, si el pla director que s'ha d'aprovar el 30 de setembre al consell de ministres la toca, vicepresidència no hi donarà el vistiplau. 

Cargando
No hay anuncios

Remarquen que aquest és l'acord al qual van arribar dissabte, a les convivències del Govern a la Vall d'en Bas, després que Aragonès fes un tuti divendres carregant contra el projecte. "Es va ratificar l'acord al qual va arribar Puigneró i que no es destrossarà la llacuna", asseguren fonts de vicepresidència. 

Tot i que en menor mesura, però, el desacord amb l'ampliació del Prat també existeix dins de Junts. Quan Puigneró va rubricar el pacte amb el govern espanyol va aixecar el dit la presidenta del Parlament, Laura Borràs, tot i que més aviat per una qüestió estratègica en relació amb la Moncloa. "Els compromisos en inversió del govern espanyol ja els coneixem. Tornem a la pastanaga. Menys eufòria i més memòria", va dir. Qui sí que s'hi ha posicionat en contra per qüestions de requeriments ambientals ha sigut l'exconseller Damià Calvet, que va fer un article a El Nacional quan va sortir del Govern exposant la seva opinió. Va assegurar que l'ampliació de la pista no passarà el filtre europeu de respecte a la Xarxa Natura 2000 (de la qual forma part la Ricarda) i va instar a explorar una "gestió integrada d'un front aeroportuari català –Barcelona, Girona i Reus– interconnectat amb tren". 

Cargando
No hay anuncios

Les convivències de dissabte van servir perquè els dos socis consensuessin una posició comuna, però no ha durat gaire temps. Hi ha un cert recel entre els republicans sobre què va pactar realment el vicepresident Puigneró en la reunió del 2 d'agost a Madrid, on van negociar directament Territori (JxCat) i Transport i Mobilitat (PSOE). Sigui com sigui, no serà fins al 30 de setembre quan realment s'haurà de posar sobre paper: el consell de ministres ha d'aprovar la inversió de 1.700 milions d'euros per al Prat, i és a partir d'aquí quan el Govern espera poder influir en el pla director que ha de concretar l'ampliació i protegir la Ricarda.