Infraestructures

Salvador Illa no es compromet per ara a ampliar la pista de l'aeroport de Barcelona

ERC avisa que és una "línia vermella" i els comuns adverteixen el Govern que no tindrà el seu suport per "seguir ampliant desmesuradament els aeroports"

L’aeroport de Barcelona i el parc de la Ricarda.

BarcelonaEl Govern s'activa per convocar la comissió tècnica sobre l'ampliació de l'aeroport de Barcelona. Tal com va avançar aquest dilluns el president Salvador Illa, el consell executiu ha acordat engegar els tràmits per començar a discutir amb el ministeri de Transports sobre el futur de l'aeroport en una mesa que va sorgir d'un acord pressupostari entre ERC i el PSC el 2023, quan encara governava Pere Aragonès. La comissió tindrà l'encàrrec d'estudiar les possibles fórmules per ampliar la capacitat de la infraestructura i, a l'espera del que puguin dir els tècnics, l'executiu català no pren partit per cap, tampoc per l'ampliació de la tercera pista. "És absolutament prematur parlar d'opcions concretes perquè precisament l'encàrrec que es fa a aquesta comissió és un estudi tècnic, des del rigor, perquè ens ajudi a prendre una decisió respecte a l'augment de capacitat de l'aeroport", ha remarcat la consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

L'ampliació de la tercera pista era l'opció que el PSC havia defensat abans d'arribar a la Generalitat, però ara l'executiu de Salvador Illa en pren distància sabent que qualsevol pas en fals pot posar en perill el suport dels seus dos socis preferents, ERC i comuns, que hi estan en contra. Es tracta d'una qüestió especialment delicada a les portes de la primera negociació dels pressupostos, tot i que ara mateix cap dels dos grups ho vinculen als comptes. "La comissió tècnica no tindrà els treballs fets fins que hagi arrencat el 2025 i el debat pressupostari el tindrem molt abans", ha afirmat el portaveu dels comuns, David Cid. Els republicans diferencien les carpetes i reclamen als socialistes que compleixin el pacte. Consideren que, d'aquesta manera, l'ampliació de la tercera pista és inviable. En l'acord d'investidura de Salvador Illa, els socialistes es van comprometre amb els republicans a "transformar" l'aeroport però garantint la "biodiversitat" i conservació dels espais naturals de la Ricarda, en un document on van evitar fer servir la paraula ampliació.

En roda de premsa aquest dimarts, Paneque ha defensat que l'acord sobre la comissió no contradiu cap dels acords d'investidura i ha explicat que aviat es reunirà amb el ministre de Transports, Óscar Puente, per abordar els detalls d'aquest espai. La comissió tècnica estudiarà les propostes que estan sobre la taula. Això inclou les del Govern i del ministeri, però també les que diverses entitats han fet arribar a la Generalitat en els últims mesos. Inicialment, l'executiu havia informat que l'acord considerava necessari incrementar la capacitat de l’aeroport "amb la millora de l’impacte acústic i l’allargament de la pista al mar". Fonts del Govern han concretat posteriorment que es tractava d'un error. La previsió és que la comissió finalitzi l'estudi el pròxim trimestre i que se'n traslladin les conclusions als grups parlamentaris.

Amb tot, ERC i comuns han llançat avisos a Illa. La portaveu dels republicans, Marta Vilalta, ha fixat com a "línia vermella" no ampliar l'aeroport i ha posat èmfasi en el fet que el Govern ha de crear el Consell Rector Aeroportuari de Catalunya i també l'Autoritat Aeroportuària de Catalunya perquè s'encarregui de gestionar qüestions com aquest projecte i en què la Generalitat tingui un "paper determinant". El ministre de Cultura, Ernest Urtasun, ha avisat que "seguir ampliant desmesuradament els aeroports no comptarà mai amb el suport" dels comuns.

Satisfacció (a l'expectativa) de l'empresariat

El debat ara gira entorn de quina és la manera "més adequada" per tirar endavant aquesta ampliació, però a l'espera de confirmar quina serà la triada, l'empresariat es mostra satisfet amb l'anunci d'Illa. Des del departament d'estudis d’infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona valoren "molt positivament" la reactivació de la comissió tècnica i asseguren que "és de vital importància que aquests treballs tècnics s’executin amb el màxim rigor i en un marc de voluntat de diàleg; posant sobre la taula l’objectiu de desenvolupar la nostra connectivitat intercontinental de més llarg radi". Amb tot, asseguren que "s’ha d’arribar a aquest objectiu mitjançant una solució de consens que equilibri accions i compensacions".

En la mateixa línia ho expressa la patronal Cecot: "Celebrem que es recuperi el tema per la importància d'aquesta infraestructura i que es faci de manera rigorosa i solvent". "Cal fugir del reduccionisme de les pistes, de la Ricarda, etcètera, i parlar de ciutat aeroportuària, model de gestió i sinergies amb l'entorn", destaca la Cecot. Amb tot, les organitzacions coincideixen en el fet que manca concreció: la patronal liderada per Josep Sánchez Llibre, Foment del Treball, que ha sigut una de les grans veus defensores de l'ampliació del Prat, opta pel silenci fins que se'n coneguin més detalls.

Així i tot, la plataforma contra l'ampliació de l'aeroport Zeroport s'hi oposa de manera contundent: "Rebutgem les declaracions del president Illa sobre «desbloquejar l'ampliació» de l'aeroport basant-se en criteris tècnics, ja que una eventual ampliació seria una decisió purament política, a més d'antiecologista", apunten. L'associació critica que "Illa parli de rigor mediambiental, quan ni tan sols s'ha complert amb les suposades mesures de compensació de l'impacte de la tercera pista i la T1", apunta.

stats