Jaume Amat, síndic de comptes: "Em preocupa que ara ens obliguin a acceptar totes les denúncies"
Entrevista al síndic major de la Sindicatura de Comptes de Catalunya
BarcelonaJaume Amat (Barcelona, 1957) ha treballat bona part de la seva vida professional a la Generalitat en diferents càrrecs de les conselleries de Justícia i Governació. El 2007 CiU el va escollir per ocupar una de les set cadires de la Sindicatura de Comptes, que depèn del Parlament, i des del 2011 n'és el síndic major. El 2019 acaba el seu segon i últim mandat.
En un dels últims informes assenyaleu l'Ajuntament de Castelldefels del PP per nombrosos contractes irregulars. És un cas gaire excepcional?
És un informe fet especialment només mirant les contractacions. I només hem mirat això. No vol dir que la resta de coses estiguin malament perquè no les hem mirat. El que hem vist a Castelldefels són errors que veiem en diferents ajuntaments, però el que ho fa especial és que aquest ajuntament les té totes, o quasi bé totes. Hem detectat vuit irregularitats només el 2013, quan normalment en trobem dues o tres a cada ajuntament. Per això és destacable.
I podeu comparar-ho amb l'Ajuntament de Castelldefels d'abans i de després que manés el PP?
No, només hem mirat el 2013. Ara, pots arribar a deduir que difícilment han passat de fer-ho molt bé a fer-ho molt malament. Normalment la contractació d'un ajuntament té poc a veure amb el color polític i més amb la maquinària interna.
Només els podeu assenyalar; no teniu capacitat sancionadora, oi?
A Espanya només pot sancionar el Tribunal de Comptes estatal. Aquí hi ha gent que demana tenir aquesta capacitat també per a la Sindicatura, però jo sóc de l'opinió que no. Si poses una multa a un ajuntament, a qui la poses? Si ha de pagar l'ajuntament, en realitat estàs fent pagar tots els ciutadans del municipi que no en tenen cap culpa. L'únic que funciona són les dues coses amb les quals actuem directament. A aquells ajuntaments que no ens presenten els comptes, automàticament la Generalitat, des del 2010, els reté les subvencions que han de rebre i, des de fa poc (des de la RSAL), també les subvencions de l'Estat. Això és molt més eficient que posar una multa.
El que sí que teniu és el que s'anomena 'la pena del telenotícies' quan feu públics als mitjans els vostres informes.
Fa temps, un alcalde a qui vam fer un informe desfavorable em va preguntar: "Això sortirà als diaris?" El que li preocupava més és que sortís als diaris, no que el procés administratiu fos erroni.
Una de les crítiques habituals a la Sindicatura és que feu informes d'exercicis de tres o quatre anys enrere.
És cert, en aquest sentit ho podríem fer millor. Però s'ha de tenir en compte que nosaltres només podem auditar els comptes que estan tancats, i els ajuntaments i les empreses públiques els tanquen a final d'any, i no ens els donen fins a mitjans o finals de l'any següent. I després els temps que tardem nosaltres a fer la feina. Tot i així, podríem millorar. També és cert que, amb els recursos que tenim, hem de prioritzar.
El canvi previst en la llei d'acompanyament dels pressupostos que diu que ja no estareu obligats a auditar anualment totes les empreses públiques de més de 150 milions de pressupost us alliberarà molt de temps per ser més àgils, no?
Sí. Quan es va aprovar aquesta llei només hi havia tres o quatre empreses tan grans, però ara n'hi ha unes 30. I haver d'auditar-les cada any… Una auditoria completa quasi no ens deixava fer res més.
El Palau de la Música, també l'auditeu des de la Sindicatura?
Sí, i l'hem fet més d'una vegada. El Palau té tres potes, i només n'hi ha una de pública, que és el Consorci del Palau –on hi ha la Generalitat, l'Ajuntament i el ministeri de Cultura–. Les altres dues potes són privades: l'Orfeó Català i la Fundació. Arran dels problemes del Palau i Fèlix Millet, van acordar fer desaparèixer a poc a poc el Consorci i passar-ho tot cap a la Fundació, on també hi ha la Generalitat, però ja no és majoritària. En l'últim informe nosaltres ja vam dir que això és una debilitat de control, perquè ara ja no podem fiscalitzar la gestió de l'òrgan. També entenc per què ho van fer, ja que el senyor Millet, controlant les tres potes, és com estafava a tothom. Es feien auditories de les tres potes però persones diferents, i ningú mirava les tres a l'hora.
La Sindicatura no va veure mai, per tant, les trampes de Fèlix Millet.
En un informe que es va fer abans que jo arribés aquí, ja es deia que una sèrie de diners que sortien del Consorci cap a l'Orfeó es perdien pel camí. Això està en un informe de la Sindicatura, i ningú en va fer cas. I també deia que el fet que el senyor Millet estigués al capdavant de les tres entitats del Palau era una debilitat de control.
Una altra novetat que arribarà quan s'aprovin els pressupostos és que a partir d'ara podreu acceptar denúncies anònimes.
Això no era una petició nostra sinó una proposta de la CUP i de CSQP molt complexa que al final va aprovar la comissió de la Sindicatura al Parlament. La proposta deia diferents coses, entre les quals això de les empreses públiques de més de 150 milions d'euros i que es faci un projecte de llei per analitzar la viabilitat de la denúncia ciutadana com a inici d'investigacions. Jo no entenia que es referís a nosaltres, però el Govern va agafar aquesta proposta i la va traslladar a la llei de mesures fiscals dels pressupostos, i ha posat això de les denúncies anònimes, però crec que ho han llegit malament. Després n'he parlat amb el departament d'Economia i ja m'han dit que miraran de suavitzar la redacció. Per tant, no sé com acabarà finalment aquest tema.
No hi esteu d'acord?
El nostre reglament ja permet que rebem denúncies de la ciutadania, però no estem obligats a fer cas de totes. Tenim una comissió que les rep i fa una proposta per incloure-les o no en el nostre pla de treball. Mira, just ara hem aprovat que el 2017 auditarem dos ajuntaments petits arran de dues denúncies, i com que tenien fonament ho farem. L'Oficina Antifrau sí que treballa bàsicament amb les denúncies ciutadanes, per això hi vam signar un acord que hem fet servir diverses vegades en què els derivem les denúncies que creiem que són del seu àmbit i després ho notifiquem al denunciant. Jo crec que amb això ja n'hi havia prou. Em preocupa que la modificació vagi més lluny i es pugui interpretar que arran d'una denúncia ciutadana estiguem obligats a iniciar una investigació. No hi ha cap sindicatura o auditor públic al món que funcioni així. Nosaltres ho tenim tot molt reglamentat i no podem fer cap investigació que no estigui en el pla de treball, que és públic. Si aquí hi afegíssim les denúncies dels ciutadans, es complicaria tot.
I que siguin anònimes també és un problema?
Les denúncies anònimes no les acceptem perquè no sabem a qui contestar. Només volem matisar la llei perquè després no estiguem lligats de peus i mans. Antifrau sí que accepta les denúncies anònimes, és la seva feina.
Al mes de març tocarà la renovació de quatre dels set síndics. Sap quines intencions tenen els grups polítics?
No ho sé perquè no els ho he preguntat, no acostumo a fer-ho. Als quatre síndics que se'ls acaba el mandat els podrien renovar perquè la llei els permet dos mandats. Pots arribar a fer càbales com les que vau fer vosaltres a l'ARA fa uns dies, i segurament eren encertades.