Els electorats d’ERC, Junts, la CUP i els comuns rebutgen l’ampliació del Prat
Un 41% de la població s’hi mostra en contra i només un 26% a favor, segons un estudi de la UB
BarcelonaEl debat sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat ocupa una bona part de l’agenda política i mediàtica. Els partits, institucions, entitats i líders d’opinió han anat prenent posicions, en alguns casos més explícites i en d’altres més ambigües. Però no tenim gaire informació sobre què en pensa l’opinió pública en conjunt. En aquesta mena de debats se solen sentir els sectors amb interessos i posicions més fermes a favor o en contra, i sempre queda el dubte raonable de quina posició és la majoritària. En el marc d’un projecte de recerca de la Universitat de Barcelona, hem pogut enquestar 1.000 persones entre el 6 i el 20 d’agost, mitjançant una mostra proveïda per l’empresa Netquest, emprant quotes de sexe, edat i nivell educatiu. A l’enquesta, entre altres qüestions, es demanava sobre l’ampliació de l’aeroport. La pregunta plantejava breument els arguments dels partidaris i dels contraris a l’ampliació: d’una banda, l’increment de vols intercontinentals i els efectes positius per a l’economia, i, de l’altra, l’afectació en un espai natural protegit i l’increment de les emissions que produeixen el canvi climàtic. Es tractava, per tant, d’una pregunta genèrica sobre l’ampliació i no en concret sobre la Ricarda.
D’entrada, cal destacar que un terç dels enquestats declaraven no tenir opinió sobre el tema. És un percentatge esperable, perquè es tracta d’un debat recent i específic. Més enllà d’això, el resultat més destacat és la clara majoria contrària a l’ampliació. Un 41% de les persones enquestades s’oposen a l’ampliació, enfront d’un 26% que hi estan a favor. Dit d’una altra manera: d’entre els que sí que tenen opinió sobre el tema, un 60% són contraris a l’ampliació i un 40% favorables.
Aquesta és la foto general, que mostra que més aviat el consens social majoritari a Catalunya és contrari a l’ampliació. Però si anem més enllà, i ens mirem les dades amb més detall, podem observar alguns patrons interessants.
En primer lloc, el jovent és fins a 10 punts percentuals més contrari a l’ampliació que la gent d’edat més avançada. En els segments més joves, els partidaris estan al voltant del 20%, mentre que entre els de més edat, un 30% defensen l’ampliació. Fins a cert punt és esperable que la gent jove expressi una sensibilitat mediambiental més gran, i en la qüestió del canvi climàtic el jovent té un horitzó vital més llarg i, per tant, té motius per preocupar-se més pels efectes a mitjà i llarg termini de les emissions. Ara bé: no hi ha cap grup d’edat en què els partidaris de l’ampliació siguin majoritaris. En totes les franges hi ha més gent que s’hi oposa que no pas gent que la defensa. Les diferències més marcades, tanmateix, més que no pas en l’edat les trobem en el creuament de les dades amb la simpatia de partit. Aquí sí que hi ha un ventall molt gran: els partidaris de l’ampliació són clarament majoritaris entre els simpatitzants de la dreta espanyolista (Ciutadans, Vox i PP), i també entre l’electorat socialista. Són els quatre partits que han expressat més clarament el suport a l’ampliació. Però en tots els casos hi ha un gruix gens negligible de contraris a l’ampliació.
El cas de Junts
Un cas més interessant és el de JxCat. Els consellers i líders de Junts també han adoptat, majoritàriament, una posició favorable a l’ampliació de l’aeroport. I, en canvi, això no es correspon amb el que en pensa el seu electorat, perquè hi trobem un cert predomini dels contraris a l’ampliació: un 37% s’hi oposen i un 30% la defensen. ERC, que ha rebutjat l’operació de la Ricarda, té un electorat majoritàriament contrari a l’ampliació. De fet, els percentatges entre els votants d’ERC són força semblants a la mitjana de la societat, lleugerament més escorats a la banda contrària: un 23% a favor, un 33% no en tenen una opinió formada i un 44% en contra. Els comuns i la CUP són els partits més clarament contraris a l’ampliació, i això es correspon, com es podia esperar, al que pensen els seus electorats, i de manera especialment clara en el cas de la CUP.
El mapa que dibuixen les dades, doncs, és força diferent del clima d’opinió que s’ha transmès aquests dies en el debat públic, on probablement les veus partidàries de l’ampliació han estat sobrerepresentades. La frenada en sec del projecte, que els partits voldrien utilitzar com a arma llancívola, no sembla que sigui una solució especialment mal vista per l’opinió pública catalana.