Marc Aloy: "Tardem el mateix temps en arribar en tren a Barcelona ara que el 1859"
Alcalde de Manresa (ERC-AM)
BarcelonaEl 2019 Marc Aloy (Manresa, 1979) va guanyar les eleccions a Junts per 11 vots de diferència i després hi va pactar per governar en coalició. El 2023 tornarà a ser candidat.
Aquest estiu han tingut un greu incendi. És atribuïble a la fatalitat o hi ha d'haver millor prevenció?
— És evident que hi ha d'haver millores en la prevenció dels incendis. Tenim més bosc que mai i un bosc que a més a més no es cuida i és un polvorí a l'estiu.
Quines haurien de ser aquestes mesures i qui les ha d'assumir?
— Els ajuntaments no tenim capacitat per assumir-ho. Quan hi ha un gran incendi forestal la despesa econòmica és enorme. Si la despesa d'un incendi forestal la repartíssim bé al llarg de l'any i els diners servissin per fer gestió forestal, seria una bona manera de prevenir.
Un dels projectes més importants de Manresa és el centre de coneixement de la Fàbrica Nova. Serà una realitat?
— Estem molt il·lusionats. La Fàbrica Nova va ser un dels grans motors econòmics de la ciutat durant 100 anys. Per a la ciutat, el tancament a finals del 80 va ser un trauma, perquè tothom tenia algú a la família que hi havia treballat, i, per tant, és un símbol per a la ciutat.
I a partir d'aquí?
— Volíem un projecte d'interès públic lligat al coneixement, a la universitat. Fa 80 anys que tenim l'escola de mines i després s'hi va incorporar la Universitat Politècnica. La UPC té necessitats de creixement i ens va semblar que podria ser un gran projecte fer un pol de concentració tecnològica.
A Manresa hi ha queixes pel funcionament de Rodalies i per tenir una de les últimes autopistes de pagament. Se senten discriminats?
— Totalment, i des de fa molts anys. El tren va arribar a Manresa el 1859 i tardem el mateix temps ara en arribar a Barcelona que el 1859. No hem millorat gens. És inconcebible que hagin fet trens d'alta velocitat que ens porten de Barcelona a Madrid amb dues hores i mitja i que per arribar de Barcelona a Manresa –60 quilòmetres– necessitem pràcticament una hora i mitja. La competitivitat actualment és mesura en temps, no en distància.
I les carreteres?
— La C-16 té un peatge astronòmic de vuit euros. Defensem que està més que pagada i que caldria rescatar-la. Una altra cosa és com fer la gestió de les carreteres d'alta capacitat. La Generalitat té un projecte de vinyeta verda que em sembla el més just.
Vostè ha governat amb Junts. Les relacions entre els dos partits mai són fàcils...
— És evident que hi ha sensibilitats diferents, però si no hi ha acord total en una cosa, per això tenim les reunions de govern. Tenim espais on poder resoldre en la intimitat. No hem fet espectacles públics com malauradament estem acostumats en el govern de la Generalitat.
Per què és complicat veure units aquests dos partits en l'àmbit català?
— No t'ho sabria dir, però diria que sovint es mira més pel partit que no pas pel país. També hi ha hagut un canvi important, que és que governa ERC [a la Generalitat], i això a alguns els costa d'entendre.
Tornarà a ser candidat.
— Hauré fet tot just tres anys d'alcalde. Espero obtenir la revalidació de la ciutadania.
En solitari, aquesta vegada?
— L'important és que el govern sigui fort. Pactar s'ha de pactar sempre, sigui per fer govern o per tirar endavant grans projectes.