Ni la palestina, ni la LGBTI, però sí l'espanyola: la guerra de banderes a Vallbona d'Anoia arriba als jutjats
L'alcaldessa de la CUP es va acollir al dret de no declarar davant del jutge


BarcelonaL’alcaldessa de Vallbona d’Anoia, la cupaire Meritxell Baqué, declarava dilluns en diligències prèvies al jutjat d’Igualada per no tenir la bandera espanyola a la façana de l'Ajuntament, on ara onegen la senyera i l'ensenya palestina, que van posar arran del genocidi d'Israel a Gaza. Curiosament, la denúncia no l'ha presentat cap entitat o veí espanyolista, sinó que ho ha fet el pare del cap de llista de Junts, Pere Masagué. El grup municipal dels juntaires, sense citar l'autor de la denúncia, ha afirmat que "cap querella pot passar per sobre de la voluntat del ple".
Investigada per prevaricació, Baqué, que es va acollir al dret a no declarar, espera que el procediment judicial s'arxivi mentre revela que la denúncia no l'ha agafat per sorpresa. En el primer mandat de la CUP el 2019, el pare del cap de llista de Junts ja va presentar una instància reclamant que es retirés la bandera LGBTI el 28 de juny al·legant, segons sosté l'alcaldessa, que "no representava a tothom". Sí que l'ha sorprès que reclami ara que hissi la bandera espanyola quan "mai ha estat penjada, i nosaltres només fa sis anys que governem".
El denunciant assegura que la querella és per tenir penjada la bandera de Palestina: "A mi tant me fa si hi ha la bandera espanyola o no, però Vallbona no és Palestina i aquesta bandera no hi pinta res". Però a la denúncia, a la qual ha tingut accés l'ARA, reclama explícitament l'ensenya de l'Estat escudant-se en la llei de banderes: "Mitjançant aquest escrit se'ls requereix que retirin immediatament la bandera palestina de l'Ajuntament i que en el seu lloc facin onejar la bandera espanyola, com és preceptiu i d'obligat compliment". I adverteix que si no es porta a terme el canvi, recorrerà a instàncies judicials superiors.
El portaveu de Junts, Pere Masagué, lamenta que s'utilitzi la figura del seu pare per qüestionar-lo en una estratègia que diu que es va repetint i que "no aporta res positiu al debat polític". També remarca que el seu pare va emprendre un camí polític diferent del seu el 2015 en anar de número 3 per un partit independent que es va posicionar en contra de l'1-O i que va pactar amb la CUP el 2019. "No té sentit que es continuï utilitzant aquesta relació per desacreditar-me", afegeix. Després de deixar clar que quan van pactar amb aquest partit ell ja no formava part de la llista, l'alcaldessa rebat que el dirigent de Junts intenti desvincular-se del seu pare, però que "quan tenen problemes amb el seu pare sí que vingui a mediar".
Unes obres, darrere de la demanda?
I és que Baqué relaciona la denúncia amb el fet que l'Audiència Provincial de Barcelona desestimés al novembre una querella per prevaricació presentada pel mateix denunciant contra el consistori. El litigi va sorgir arran que l'Ajuntament donés per cancel·lada una llicència d'obres menors. El querellant, que ja compta amb antecedents per irregularitats urbanístiques, havia utilitzat la llicència atorgada inicialment per unes obres menors per a la modificació gairebé total d'un edifici. "Dos i dos fan quatre, cada vegada que vol fer obres no demana permisos i suposo que abans se li permetia, i com que ara ja no, està enfadat i ens busca les pessigolles", opina l'alcaldessa, que revela que el procediment contra ell continua obert perquè va desobeir la paralització de les obres i ja hi té gent vivint.