Campanya a 40 graus: cervesa, mar, butaques i eslògans polèmics
Els partits adapten la seva manera de fer a un fet inèdit: mai s'havia votat en unes generals en ple estiu
BarcelonaEspanya va tenir la fortuna d'haver-se estalviat fer una campanya d'unes eleccions generals en temps de covid perquè la pandèmia va esclatar poc temps després dels comicis del 2019, però la campanya del 23-J també posa sobre la taula una situació inèdita: mai s'havia votat pel Congrés i el Senat en ple estiu. Termòmetres disparats, gent de vacances, embussos a les zones turístiques i ciutadans amb més ganes de desconnectar que d'entregar-se a la política. Això ha obligat els partits a modificar parcialment les seves campanyes per adaptar-se a la climatologia i seguir voltant amunt i avall per intentar convèncer el contribuent. Malgrat el sol, el que no era una opció era quedar-se a casa.
Les eleccions espanyoles en dates més estiuenques havien sigut les del 23 de juny del 1986 i les del 26 de juny del 2016. Les primeres les va guanyar el PSOE i les segones el PP, així que encara no es pot dir que l'estiu doni avantatge a ningú. Ara bé, qui ha demostrat més ganes d'aprofitar la condició estival han sigut els populars, començant pel seu eslògan, "Verano azul", que vincula el color corporatiu del partit amb la sèrie homònima encara present en la retina de molts espanyols. Fins i tot han tingut la col·laboració d'un dels actors, Miguel Joven, que feia de Tito. Si apliquem la màxima atribuïda a Oscar Wilde que diu que el que és important és que parlin de tu encara que sigui malament, la idea ha sigut profitosa. Els familiars dels creadors de la sèrie ja han posat el crit al cel, i RTVE, que en té els drets, ha exigit als populars que retirin la marca. No només no ho tenen pensat fer, sinó que el partit de Feijóo també reparteix tovalloles, pilotes i pales de platja amb el mateix lema.
Qui no té gaire dret a queixar-se per haver de muntar escenaris i fer discursos sota el sol és el PSOE, ja que l'únic responsable de fer campanya en aquestes condicions és el seu secretari general, Pedro Sánchez. Ara bé, els socialistes també han intentat adaptar-se a la calor. En alguns dels seus primers mítings ja s'ha pogut veure una barra de bar, amb tirador de cervesa inclòs. Des del partit socialista indiquen que la campanya de Sánchez serà poc d'actes de gran format. Ho demostra com ha començat: apostant per arribar a la gent a través d'alguns dels platós amb més audiència com el d'Ana Rosa Quintana o Pablo Motos. A més, tenir la presidència també et permet fer altres mítings encoberts on no falta l'aire condicionat: a mitja campanya tindrà dues cites internacionals com la cimera de l'OTAN i la cimera entre la UE i els estats d'Amèrica Llatina.
Però qui no té cadira en aquests fòrums ha de sortir al carrer i no ho tindrà fàcil: segons l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), aquest serà un dels estius més calorosos dels últims anys. I per acabar de complicar la vida als organitzadors de mítings, també hi haurà més ruixats que de mitjana. L'anunciada calor ha fet que molts partits introdueixin novetats en els seus actes. Per exemple, Esquerra han canviat els seus horaris habituals: els actes de matí s'avancen respecte al que era habitual –es fan a les 10.30 i no a les 12–, i als mítings de tarda es busca un format més estival. Per començar, aquest divendres van anar a parar a Palamós a pocs metres de la platja. Com que hi havia ombra i les terrasses eren a tocar, va acabar sent un acte multitudinari. Hi haurà més destinacions marítimes: com a mínim Lloret de Mar, l'Ametlla de Mar i Cambrils. "Si fem una campanya estiuenca anem on va la gent", resumeix una veu republicana. Aquest dissabte també s'ha vist Espai CiU fent el seu acte a tocar del mar. A més, l'escenografia també ha mutat: ERC posa butaques per als seus oradors i Junts uns palets amb coixins i unes plantes que són més de bar de mojito que de míting tradicional.
Però hi ha llocs que no tenen mar i on també s'hi ha de fer carrer. El PSC de Lleida té clar que de 13 h a 17 h "a l'aire lliure no cal fer res". Ara bé, tampoc els suposa un gran trasbals. El seu primer secretari, Òscar Ordeig, explica que ja fa temps que van deixar de buscar campanya de gran format: "La gent ja no està per fer grans actes i grans mítings". La idea és arribar a les masses a través de les xarxes i els mitjans i, quan toca anar al carrer, fer-ho en petit format. Residències, organitzacions empresarials i socials, veïns, etc. "Les xarxes ho han canviat tot, no calen mítings de dues hores", conclou. Malgrat tot, Lleida és Lleida, i els candidats d'ERC aquí no se separen del seu kit de campanya que inclou ventall, crema solar, aigua i antimosquits.
L'excepció andalusa
Els únics que ja sabien que això de fer campanya a l'estiu no és vida són els andalusos. L'article 14 de la seva llei electoral prohibeix fer eleccions autonòmiques al juliol i a l'agost. La història és curiosa. El primer estatut andalús no preveia que el president pogués dissoldre el Parlament i avançar les eleccions. Això va fer que el 1990 fos inevitable que els comicis haguessin de caure en ple estiu. Com que les autoritats temien que la canícula i les vacances fossin un factor desmobilitzador important van decidir tirar pel dret: van fer els canvis pertinents perquè el president pogués avançar els comicis i, a més, que a partir de llavors no els pogués posar mai els dos mesos d'estiu. Això no els ha estalviat, però, fer campanya de les generals, i ja s'ha vist els partits fer mítings al costat del mar i cap al tard. Vox, per exemple, va obrir campanya a El Ejido a l'hora de la posta de sol. Espanya tindrà el seu primer guanyador d'unes eleccions en un mes de juliol el pròxim dia 23. L'últim polític a guanyar uns comicis en ple estiu tindrà l'opció de repetir: va ser Alberto Núñez Feijóo en les gallegues del 2020.