El padró, una obligació i un dret ple de traves

Malgrat no és competència directa de la Generalitat, PSC, ERC, Junts, comuns i la CUP creuen que cal inscriure tots els residents, i alguns creuen que ha d’obligar els consistoris a fer-ho

Concentració a Ripoll pel dret a empadronar-se
Dossier Què en pensen els partits que es presenten a les eleccions? Comparem els programes Desplega
1
Pagesos: una revolta contra la competència deslleial que intenta implicar els polítics
2
Ampliar o no l'aeroport del Prat? La Ricarda i la promesa del 'hub' divideixen el debat
3
Limitar o no el preu del lloguer: l'habitatge entra en campanya
4
El padró, una obligació i un dret ple de traves
5
Prostitució, l'etern debat que ningú s'atreveix a resoldre
6
"Viuen per robar": com s'atura la multireincidència?
7
Catalunya, reina de l'autoconsum però a la cua en parcs eòlics i fotovoltaics
8
La jubilació de metges i l'envelliment amenacen amb el "col·lapse" del sistema sanitari
9
Catalunya hauria de recaptar tots els seus impostos? Què en diuen els partits?
10
Deures, sí o no?: "N'hi ha d'haver, però pocs i senzills"
11
Sobra aigua a l'Ebre per transvasar a Barcelona?
12
Què volen fer els partits amb l'impost de Successions?
13
La immersió lingüística: un model esgotat?
14
A favor o en contra dels macrofestivals?

BarcelonaFa anys que el Síndic de Greuges i les entitats socials adverteixen de les traves administratives que ajuntaments catalans de tots els colors posen per empadronar els veïns que no tenen permís de residència ni un domicili fix o que viuen rellogats en habitacions. Bàsicament, a l’hora de demanar el registre al padró, els afectats es troben amb un catàleg de requisits diferents a cada consistori: des de la titularitat de l’habitatge o el contracte de lloguer fins al nombre d’ocupants, passant per la cèdula d’habitabilitat o per disposar d’una autorització per residir al país. 

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Malgrat la diferència de criteris, la llei de règim local del 1985 és molt clara i estableix que l’empadronament és alhora un dret i una obligació tant per a veïns com per a l’administració municipal. De fet, es tracta de les poques lleis que obliguen les dues parts –administració i administrats– a exercir el dret. Sobre el paper, els funcionaris no poden jutjar la situació dels que volen empadronar-se, com tampoc les condicions de l’habitatge en qüestió, així que haurien d’acceptar la sol·licitud i registrar-la.

Des del 2019, el síndic ha rebut 252 queixes per les traves al padró, la majoria de Barcelona (29), Martorell (27), l’Hospitalet (24), Piera (10), Mataró (10) i Tarragona (6), i la Direcció general per a la promoció i defensa dels drets humans de la Generalitat 189. Són números petits perquè entre el col·lectiu afectat hi ha por de queixar-se o desconeixement de la llei.  

Quines són les traves principals? En la majoria dels casos, segons les ONG i el Govern, es tracta de demanar més i més paperassa o de no respondre passats els tres mesos de rigor. En definitiva, es busca que els veïns desisteixin en el seu intent d’empadronar-se. En aquests casos, es tracta de persones que per norma desconeixen els processos i circuits burocràtics, la lletra de la llei i els seus drets o que, fins i tot, no saben la llengua del país per poder explicar-se bé. A l’altra banda, els consistoris no solen tenir intèrprets d’idiomes. Així, un tràmit que hauria de ser automàtic es pot allargar mesos, i fins i tot es donen casos en què els veïns que no s'empadronen se'n van a una altra localitat per provar-hi sort.

En l’última dècada, arran de la crisi i també per la pandèmia, han augmentat el sensellarisme –al carrer o en habitatges no dignes– i les persones que han de compartir habitatge fora del cercle familiar. Les entitats que acompanyen aquests col·lectius vulnerables es queixen que els ajuntaments són reticents a fer servir la fórmula legal que es coneix com a domicili fictici o sense domicili fix i que consisteix en registrar-se en un habitatge diferent del real. És una figura pensada per protegir les persones més vulnerables, ja que es tracta de registrar-les en una adreça d’una entitat social o directament a l’ajuntament per deixar constància oficialment de la residència al municipi. D'aquest apartat també es poden beneficiar els llogaters a qui el propietari no vol fer un contracte o a qui simplement no autoritza a empadronar-se per no perdre la prestació social, per exemple. 

Des de l'ens de la Generalitat són conscients de les dificultats per denunciar penalment els incompliments, perquè els ajuntaments no deixen constància escrita de la negativa a empadronar, tot i que hi ha el precedent de Premià de Mar, i obren la porta a la via administrativa. Per això aposten per arribar a un "pacte entre consistoris per igualar a l'alça els criteris exigits" i, d'aquesta manera, "evitar greuges" i efectes crida. Entre les entitats hi ha qui també veu viable castigar els ajuntaments rebels excloent-los d'algun tipus de subvenció.

¿Els ajuntaments han d'inscriure tots els residents al padró municipal? ¿La Generalitat ha de pressionar perquè ho facin?

La postura dels partits
  • PSC: a favor

    Com que la competència és municipal, recorden que la Generalitat no pot pressionar, però pot ajudar en formació tècnica i personal als consistoris, que han de tenir un padró reflex a la realitat del municipi.

  • ERC: a favor

    Defensen que s’ha de fer, tal com marca la llei, i que la Generalitat ho fomenti amb formació pel personal dels consistoris, informant millor sobre els drets d’empadronament i ajudant les entitats que hi treballen.

  • Junts+: a favor

    Junts defensa que qualsevol que sol·liciti l’empadronament i presenti tota la documentació d’acord amb la normativa vigent ha de ser donada d’alta per part del consistori sense dilacions injustificades.

  • Vox: en contra

    Vox no creu que els ajuntaments hagin d’empadronar les persones que viuen al seu municipi i que no tinguin la seva situació administrativa regulada, i que fer-ho és atorgar-los privilegis.

  • CUP: a favor

    Consideren que l'empadronament és la forma de garantir la igualtat, els drets i la llibertat de totes les persones que viuen a Catalunya i que totes les administracions ho han de garantir.

  • Comuns Sumar: a favor

    Davant d’ajuntaments que no compleixin amb les seves obligacions pel que fa a l’empadronament, els comuns validen que la Generalitat actuï per garantir els serveis bàsics de qualsevol ciutadà.

  • Cs: ambivalent

    Ciutadans no avala que la Generalitat pressioni els ajuntaments per empadronar qui viu al municipi, i insta els consistoris a cenyir-se a les obligacions legals que tenen definides.

  • PP: ambivalent

    El PP no veu necessari que la Generalitat faci cap gestió per garantir-ho, sinó simplement complir les lleis i treballar perquè la immigració a Catalunya sigui “legal i ordenada”.

Dossier Què en pensen els partits que es presenten a les eleccions? Comparem els programes
Vés a l’ÍNDEX
stats