Ampliar o no l'aeroport del Prat? La Ricarda i la promesa del 'hub' divideixen el debat

Esquerra, comuns i la CUP s'oposen a ampliar la pista, el PSC vol ampliar la infraestructura i Junts en demana la gestió

Un avió que s'ha enlairat de l'aeroport del Prat sobrevola un bloc d'habitatges al barri de Gavà Mar.
3 min
Dossier Què en pensen els partits que es presenten a les eleccions? Comparem els programes Desplega
1
Pagesos: una revolta contra la competència deslleial que intenta implicar els polítics
2
Ampliar o no l'aeroport del Prat? La Ricarda i la promesa del 'hub' divideixen el debat
3
Limitar o no el preu del lloguer: l'habitatge entra en campanya
4
El padró, una obligació i un dret ple de traves
5
Prostitució, l'etern debat que ningú s'atreveix a resoldre
6
"Viuen per robar": com s'atura la multireincidència?
7
Catalunya, reina de l'autoconsum però a la cua en parcs eòlics i fotovoltaics
8
La jubilació de metges i l'envelliment amenacen amb el "col·lapse" del sistema sanitari
9
Catalunya hauria de recaptar tots els seus impostos? Què en diuen els partits?
10
Deures, sí o no?: "N'hi ha d'haver, però pocs i senzills"
11
Sobra aigua a l'Ebre per transvasar a Barcelona?
12
Què volen fer els partits amb l'impost de Successions?
13
La immersió lingüística: un model esgotat?
14
A favor o en contra dels macrofestivals?

BarcelonaL'ampliació de l'aeroport del Prat es va aturar pel xoc entre l'Estat i la Generalitat, però quasi tres anys després encara és a l'agenda política de cara a les eleccions catalanes. De fet, Esquerra Republicana ja es va avançar fa unes setmanes a l'inici de la campanya, amb la presentació de la seva proposta com a Govern per descongestionar la infraestructura. Aquesta consisteix a canviar la configuració de les pistes durant els dos mesos de més trànsit aeri –el juliol i l'agost– en la franja de 10 h a 14 h, fet que resoldria algunes de les limitacions actuals, però a canvi d'incrementar l'impacte acústic sobre les zones properes com Gavà Mar o Castelldefels. Per compensar-los, els republicans plantegen insonoritzar els habitatges afectats o directament comprar-los per reubicar els veïns més enllà de l'aeròdrom. El posicionament dels republicans mantindria intactes els espais naturals protegits de la Ricarda, que han estat en el blanc d'altres propostes.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El gestor aeroportuari Aena ha apostat des del principi per allargar la pista curta, la més pròxima al mar, en uns 500 metres i compensar l'afectació a les llacunes –que hauria d'autoritzar la Comissió Europea– creant nous ecosistemes entorn del delta del Llobregat. Aquesta és l'alternativa per guanyar capacitat que han defensat tant el PSOE com el PSC, que asseguren que l'ampliació és necessària per convertir el Prat en un veritable hub intercontinental. És a dir, defensen que seria la manera de guanyar més rutes de llarg radi –els avions més grans que es fan servir per a aquests vols tindrien menys dificultats per enlairar-se–i reduir la dependència de Barcelona respecte als vols low cost. Així i tot, la promesa del hub genera dubtes entre els experts aeroportuaris, perquè aquests acostumen a tenir una aerolínia insígnia que opera les destinacions més llunyanes i això mai ha existit a Catalunya.

Abans que s'avancés la convocatòria electoral, l'Estat i la Generalitat tenien en marxa una comissió tècnica com a part de l'acord per als pressupostos entre el PSC i ERC per decidir-se per alguna de les opcions. Aquesta havia d'acabar els seus treballs a finals d'any, però el seu futur torna a ser una incògnita. En els darrers temps han aparegut tota mena de propostes per resoldre el trencaclosques de l'aeroport. Algunes força sorolloses, com la construcció d'una nova pista sobre el mar, un projecte que ha aparegut ja en diverses ocasions sense generar el consens suficient. A més, actors com les patronals i altres lobbies econòmics s'han encarregat que el debat mai morís del tot, amb la creació de comissions com la que va engegar Foment del Treball per treure les seves pròpies conclusions sobre el Prat.

La vella ambició de la gestió catalana

La discussió al voltant de l'ampliació de l'aeroport del Prat també ha generat moltes crítiques per part dels moviments ecologistes i de partits com la CUP o els Comuns, que han reclamat aturar el projecte de manera definitiva i optar pel decreixement en un moment d'emergència climàtica i preocupació per la massificació turística. D'altra banda, Junts va ser el partit que va dirigir l'acord frustrat de l'estiu del 2021 –amb Jordi Puigneró com a vicepresident i conseller de Territori– per tirar endavant l'ampliació, i la formació de Carles Puigdemont sempre s'ha mostrat més favorable a fer créixer la infraestructura que no pas a mantenir l'statu quo.

A les diferents alternatives sobre el futur de l'aeroport encara s'hi suma un últim tema que cueja des de fa dècades: el de la governança. Els partits sobiranistes han reclamat en diverses ocasions que la Generalitat hauria de tenir més pes en la gestió de la infraestructura, un punt on no queda clar que ni Aena ni l'Estat estiguin disposats a cedir.

Sí o no a l’ampliació de l’aeroport? Com la farien?

La postura dels partits
  • PSC: a favor

    Diuen sí a l’ampliació, que la volen fer compatible amb la protecció del medi ambient i la convivència amb els veïns. Per fer-ho, construirien un nou edifici satèl·lit i una nova plataforma d’estacionament.

  • ERC: en contra

    ERC diu no a ampliar la pista, però vol millorar la competitivitat de la infraestructura. Per fer-ho, proposen canviar l’operativa de les pistes —que funcionin independentment— i insonoritzar l’entorn.

  • Junts+: ambivalents

    No concreten si ampliarien i com la pista, però són partidaris d’invertir en l’aeroport, sigui amb una terminal satèl·lit, sigui canviant la gestió de les pistes. En tot cas, demanen la gestió de l’aeroport en mans de la Generalitat.

  • Vox: a favor

    Vox és favorable a ampliar El Prat, i defensen que és la forma de crear feina i riquesa a Catalunya. Sota el seu criteri, ampliar l’aeroport faria reduir en més d’un 30% l’atur de Catalunya.

  • CUP: en contra

    La CUP rebutja ampliar l'aeroport i reforçar macroestructures, dient que afavoreixen el turisme massiu, l’especulació i l’empobriment. Consideren el projecte contrari a la lluita contra el canvi climàtic i neguen l’existència d'aeroports verds.

  • Comuns Sumar: en contra

    Malgrat ser dins del govern espanyol, s’oposen a la proposta d’Aena d’ampliar-lo. De fet, l’alcalde d’El Prat, Lluís Mijoler, és la cara visible d’aquesta oposició i el número 2 d’Albiach.

  • Cs: a favor

    Ciutadans aposta per l’ampliació a través de la prolongació d'una de les pistes paral·leles al mar, en línia amb la proposta d’Aena, i diuen que s’ha de fer complint tots els requisits ambientals.

  • PP: a favor

    El PP aposta clarament per ampliar l’aeroport, encara que sigui vulnerant l’espai de la Ricarda. Diuen que amb els recursos de l’aeroport es poden impulsar espais naturals com la llacuna protegida.



Dossier Què en pensen els partits que es presenten a les eleccions? Comparem els programes
Vés a l’ÍNDEX
stats