Ampliar o no l'aeroport del Prat? La Ricarda i la promesa del 'hub' divideixen el debat
Esquerra, comuns i la CUP s'oposen a ampliar la pista, el PSC vol ampliar la infraestructura i Junts en demana la gestió
BarcelonaL'ampliació de l'aeroport del Prat es va aturar pel xoc entre l'Estat i la Generalitat, però quasi tres anys després encara és a l'agenda política de cara a les eleccions catalanes. De fet, Esquerra Republicana ja es va avançar fa unes setmanes a l'inici de la campanya, amb la presentació de la seva proposta com a Govern per descongestionar la infraestructura. Aquesta consisteix a canviar la configuració de les pistes durant els dos mesos de més trànsit aeri –el juliol i l'agost– en la franja de 10 h a 14 h, fet que resoldria algunes de les limitacions actuals, però a canvi d'incrementar l'impacte acústic sobre les zones properes com Gavà Mar o Castelldefels. Per compensar-los, els republicans plantegen insonoritzar els habitatges afectats o directament comprar-los per reubicar els veïns més enllà de l'aeròdrom. El posicionament dels republicans mantindria intactes els espais naturals protegits de la Ricarda, que han estat en el blanc d'altres propostes.
El gestor aeroportuari Aena ha apostat des del principi per allargar la pista curta, la més pròxima al mar, en uns 500 metres i compensar l'afectació a les llacunes –que hauria d'autoritzar la Comissió Europea– creant nous ecosistemes entorn del delta del Llobregat. Aquesta és l'alternativa per guanyar capacitat que han defensat tant el PSOE com el PSC, que asseguren que l'ampliació és necessària per convertir el Prat en un veritable hub intercontinental. És a dir, defensen que seria la manera de guanyar més rutes de llarg radi –els avions més grans que es fan servir per a aquests vols tindrien menys dificultats per enlairar-se–i reduir la dependència de Barcelona respecte als vols low cost. Així i tot, la promesa del hub genera dubtes entre els experts aeroportuaris, perquè aquests acostumen a tenir una aerolínia insígnia que opera les destinacions més llunyanes i això mai ha existit a Catalunya.
Abans que s'avancés la convocatòria electoral, l'Estat i la Generalitat tenien en marxa una comissió tècnica com a part de l'acord per als pressupostos entre el PSC i ERC per decidir-se per alguna de les opcions. Aquesta havia d'acabar els seus treballs a finals d'any, però el seu futur torna a ser una incògnita. En els darrers temps han aparegut tota mena de propostes per resoldre el trencaclosques de l'aeroport. Algunes força sorolloses, com la construcció d'una nova pista sobre el mar, un projecte que ha aparegut ja en diverses ocasions sense generar el consens suficient. A més, actors com les patronals i altres lobbies econòmics s'han encarregat que el debat mai morís del tot, amb la creació de comissions com la que va engegar Foment del Treball per treure les seves pròpies conclusions sobre el Prat.
La vella ambició de la gestió catalana
La discussió al voltant de l'ampliació de l'aeroport del Prat també ha generat moltes crítiques per part dels moviments ecologistes i de partits com la CUP o els Comuns, que han reclamat aturar el projecte de manera definitiva i optar pel decreixement en un moment d'emergència climàtica i preocupació per la massificació turística. D'altra banda, Junts va ser el partit que va dirigir l'acord frustrat de l'estiu del 2021 –amb Jordi Puigneró com a vicepresident i conseller de Territori– per tirar endavant l'ampliació, i la formació de Carles Puigdemont sempre s'ha mostrat més favorable a fer créixer la infraestructura que no pas a mantenir l'statu quo.
A les diferents alternatives sobre el futur de l'aeroport encara s'hi suma un últim tema que cueja des de fa dècades: el de la governança. Els partits sobiranistes han reclamat en diverses ocasions que la Generalitat hauria de tenir més pes en la gestió de la infraestructura, un punt on no queda clar que ni Aena ni l'Estat estiguin disposats a cedir.
Sí o no a l’ampliació de l’aeroport? Com la farien?
- PSC: a favor<p>Diuen sí a l’ampliació, que la volen fer compatible amb la protecció del medi ambient i la convivència amb els veïns. Per fer-ho, construirien un nou edifici satèl·lit i una nova plataforma d’estacionament.</p>
- ERC: en contra<p>ERC diu no a ampliar la pista, però vol millorar la competitivitat de la infraestructura. Per fer-ho, proposen canviar l’operativa de les pistes —que funcionin independentment— i insonoritzar l’entorn.</p>
- Junts+: ambivalents<p>No concreten si ampliarien i com la pista, però són partidaris d’invertir en l’aeroport, sigui amb una terminal satèl·lit, sigui canviant la gestió de les pistes. En tot cas, demanen la gestió de l’aeroport en mans de la Generalitat.</p>
- Vox: a favor<p>Vox és favorable a ampliar El Prat, i defensen que és la forma de crear feina i riquesa a Catalunya. Sota el seu criteri, ampliar l’aeroport faria reduir en més d’un 30% l’atur de Catalunya.</p>
- CUP: en contra<p>La CUP rebutja ampliar l'aeroport i reforçar macroestructures, dient que afavoreixen el turisme massiu, l’especulació i l’empobriment. Consideren el projecte contrari a la lluita contra el canvi climàtic i neguen l’existència d'aeroports verds.</p>
- Comuns Sumar: en contra<p>Malgrat ser dins del govern espanyol, s’oposen a la proposta d’Aena d’ampliar-lo. De fet, l’alcalde d’El Prat, Lluís Mijoler, és la cara visible d’aquesta oposició i el número 2 d’Albiach.</p>
- Cs: a favor<p>Ciutadans aposta per l’ampliació a través de la prolongació d'una de les pistes paral·leles al mar, en línia amb la proposta d’Aena, i diuen que s’ha de fer complint tots els requisits ambientals.</p>
- PP: a favor<p class="ql-align-justify"><span style="background-color: transparent; color: rgb(0, 0, 0);">El PP aposta clarament per ampliar l’aeroport, encara que sigui vulnerant l’espai de la Ricarda. Diuen que amb els recursos de l’aeroport es poden impulsar espais naturals com la llacuna protegida.</span></p><p><br></p><p><br></p>