Barcelona

Des d'un "infern" a una "meravella": divisió d'opinions al cor de l'Eixample

Els comerciants són els més crítics amb la pacificació, mentre que restauradors i veïns valoren positivament l'espai guanyat als cotxes

L'eix verd Consell de Cent avui al migdia
08/09/2023
3 min

BarcelonaLa divisió per la superilla del carrer Consell de Cent ha reactivat el debat entorn de la superilla de l'Eixample, que no s'ha arribat a tancar mai del tot: és una "meravella" o un "infern". Entre els comerciants hi ha diferents parers perquè els restauradors estan molt contents amb els eixos verds per l'augment de clients, mentre que la resta de negocis pateixen per la càrrega i descàrrega i no veuen grans millores. En canvi, els veïns que passegen pel carrer valoren molt l'espai i estan preocupats pels canvis que pot arribar a suposar la resolució judicial que posa en entredit la superilla de l'Eixample i obliga a refer el projecte: la plataforma social Eixample Respira va qualificar la sentència de "preocupant" perquè suposa "un pas enrere" en la protecció mediambiental i va dir que els impulsors de la denúncia, Barcelona Activa, van "en contra dels comerciants".

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

De fet, poc després que es fes pública la decisió judicial, pels volts de les sis de la tarda, una vintena de pares amb els seus fills, de l'Escola Joan Miró, s'han mobilitzat a l'encreuament amb el carrer Rocafort al crit de "Volem la superilla!". "Estàvem a punt de marxar de Barcelona i ens vam quedar per la superilla", explica en David, un dels pares. "La sensació és que es tracta d'anticolauisme pur i dur d'exconvergents", relata, i mares com la Marta recalquen la "xarxa social" que s'hi ha creat i que hi van a berenar i passejar amb les criatures, com la Rita i l'Andrea, dues de les nenes que juguen al carrer pacificat mentre es fa la protesta. Això sí, lamenten que el manteniment està una mica deixat i que cal millorar-lo. En el mateix sentit s'expressa el matrimoni de l'Agustí Vives i l'Elisa Rubio, de 73 anys: "Som fins i tot contraris als que ho han fet [Colau], però aquest passeig és una meravella".

Els negocis que diuen haver-ne sortit més ben parats són els bars i restaurants. L'encarregat de la Cantina La Curandera, Diego Velázquez, està satisfet perquè "les vendes han augmentat bastant" perquè "tothom passa per allà i la gent ve a consumir". Diu el mateix que el propietari del restaurant Picardia, Julian Dabbi: "Ha anat molt bé, això és com una rambla dels barcelonins, no pas dels turistes, a la gent li agrada i tothom ve".

En canvi, entre els comerços hi ha opinions per a tots els gustos: el sector del motor i els negocis afectats pel transport són els més contraris a la superilla. L'autoescola Racing Eixample denuncia que no els permeten parar al davant amb els vehicles de pràctiques ni tan sols cinc minuts. "És una gran putada", sosté la Georgina, empleada de l'autoescola, igual que la Susanna Beltran, que regenta Catering Beltran i una botiga d'alimentació associada, i explica que "el transport és un desastre" i que "tiraria enrere aquest infern sens dubte" perquè la venda directa ha baixat significativament. "És molt maco el primer dia, però s'han carregat una artèria principal, hi ha brutícia, deixadesa en les plantes, baralles entre borratxos, gent que dorm als bancs...", remata. Lamenten les multes per aparcament, igual que Íñigo Pons, gerent de Maquina Motors, tip de les sancions que han posat als seus clients, motoristes que paren al davant per fer una consulta. "Això ens ha fet perdre molts clients, que van a un altre lloc perquè és difícil de venir-hi".

Fèlix Arias, encarregat de la serralleria Ferrer Mengual, situada en la superilla de Consell de Cent amb Casanova, explica que si bé tenen més clients, la pujada no ha estat "gaire rellevant" i demana arreglar els problemes de transport. Per la seva banda, Rebost i Celler sosté que "és positiu" i que "no tiraria pas enrere" les obres "perquè la gent que es mou a peu compensa els que venien en cotxe". No és el cas de la Tintoreria Marfil, que creu que econòmicament n'ha sortit malparada, però considera que "si s'hagués de tornar enrere seria un caos absolut", segons el propietari, Carlos Rodríguez.

Al forn Santanach no han experimentat ni millores ni perjudicis, però unes noves obres també es veuen com un "infern". En Marc Casals, empleat de Sueprat, empresa de subministraments elèctrics, reitera els problemes de transport perquè "hi guanya el vianant, però hi perd el comerciant" i preferia que "es tornés a abans". En canvi, la Teresa Méndez, propietària de l'agència de viatges Travelling, sosté que no s'ha vist beneficiada ni perjudicada, més enllà d'unes obres que "van petar els ordinadors", després que la constructora es carregués uns cables: creu que cal més ordre, però demana que no hi hagi més actuacions.

stats