EL PAÍS QUE VOLEM ARA (1): LA RAÓ
Política09/09/2012

1. L''statu quo': la Constitució fa el sistema intocable

Ferran Casas

L'any 1976, poc després de la mort del dictador, el règim i les forces d'oposició van posar fil a l'agulla a la democratització d'Espanya. Amb Joan Carles I -designat successor seu per Franco el juliol del 1969- ja com a cap de l'Estat, el primer fruit va ser la llei de reforma política, que es votaria en referèndum a finals d'any. El segon, la convocatòria d'eleccions el juny del 1977, que van consolidar Adolfo Suárez, de la UCD. El tercer fruit seria la Constitució votada en referèndum el 6 de desembre del 1978. Només Euskadi hi va posar un però. L'esquerra abertzale va fer campanya pel no, i el PNB, per l'abstenció. El sí va obtenir un 68,7% i la participació va ser només del 45%. A Catalunya van votar un 67% i el 90% van donar suport al text. El PSOE, la UCD, AP, CiU i el PCE van ser al consens, del qual es van apartar ERC, els nacionalismes basc i gallec i els grups més extremistes.

Inscriu-te a la newsletter Reflexions en nombres rodonsUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Aquella Constitució deia (i diu encara, perquè les úniques reformes -1992 i 2011- són per donar vot als ciutadans de la UE a les municipals i per obligar a l'estabilitat pressupostària) coses que aleshores seduïen, i consagra drets com la llibertat d'expressió o de sindicació.

Cargando
No hay anuncios

Diferencia "nacionalitats i regions" (tot i que no les cita) i afirma que les llengües espanyoles diferents del castellà (tampoc les cita) són objecte "d'especial respecte i protecció". Però també avisa que la nació espanyola, l'única que es reconeix, és "indissoluble"; consagra l'exèrcit com a valedor i dóna preeminència al castellà.

Amb els pas dels anys la Constitució ha servit per posar en marxa l'estat de les autonomies, que ha tendit a la igualació entre nacionalitats i regions amb les excepcions forals, i s'ha fossilitzat. L'historiador Ferran Gallego sosté a l'assaig El mito de la Transición que el procés va ser tutelat pels sectors aperturistes del règim, que no van marxar ni ser jutjats, i per la incapacitat de l'esquerra de forçar un procés de ruptura. Malgrat això, aquell consens s'ha sacralitzat. A aquest fet s'hi suma que el procés de reforma és molt complicat si es toca el model d'estat, els drets fonamentals o la Corona. Calen dos terços al Congrés i al Senat i convocar eleccions immediatament. Les noves cambres han de validar la reforma també amb dos terços de majoria i després els espanyols en referèndum.

Cargando
No hay anuncios

La recentralització té més aliats

Sectors del PSOE, el PP en ple, el neoespanyolisme d'UPyD i el poder judicial han fet una lectura restrictiva de la Constitució, tal com han evidenciat sentències com la del pla Ibarretxe o l'Estatut, deixant clar que no hi ha altre subjecte polític que l'espanyol, i la crisi s'ha convertit ara en una tempesta perfecta per a la recentralització. Una ofensiva que, segons el CIS del juliol del 2012, abonen el 40% d'espanyols: el 21,9% suprimirien les autonomies i el 17,1% els restarien competències.

Cargando
No hay anuncios

Avantatges

El marc polític actual ha creat un escenari d'estabilitat a Espanya en els últims 30 anys. El país ha entrat a la Unió Europea, a l'euro i s'ha modernitzat molt en els últims anys.

Cargando
No hay anuncios

Les desigualtats entre territoris s'han reduït. L'estat autonòmic, amb l'ajuda de Brussel·les, és clau en el progrés de regions com Extremadura i les dues Castelles.

El model territorial i d'estat vigent encara genera un consens ampli entre el PSOE i el PP, les dues forces polítiques hegemòniques a l'Estat.

Cargando
No hay anuncios

Les llengües i les cultures diferents de la castellana han pogut avançar.

Dificultats

Cargando
No hay anuncios

El cafè per a tothom és a l'ordre del dia. Territoris amb poca massa crítica (Múrcia o Madrid van improvisar himne i bandera) són autonomies i no volen que Catalunya o Euskadi tinguin més poders que ells.

Les autonomies són de dimensió molt diferent i totes tenen govern i Parlament, des d'Andalusia -amb més de vuit milions d'habitants- a la Rioja -amb 300.000-. La crisi fa que el sistema es posi en entredit, sigui car i penalitzi els més competitius.

Cargando
No hay anuncios

El suport a l' statu quo baixa. L'independentisme creix i els que volen desmuntar l'estat autonòmic també.

Francesc de Carreras Catedràtic de dret constitucional UAB

Cargando
No hay anuncios

"S'ha de resoldre la integració de les comunitats autonòmes a l'Estat"

L'estat de les autonomies neix amb vocació de permanència. ¿El veu en qüestió?

El 1978 era molt obert i calia concretar-lo en els Estatuts. Es va fer fins al 2001, quan s'acaba la transferència de Sanitat. Calia rematar-ho en sentit federal i el pla Ibarretxe i l'Estatut català obren el conflicte. Caldria tornar al 2000 i completar un model que, de manera genèrica, és federal dins les seves peculiaritats, que no són les d'Alemanya. S'ha de resoldre la integració de les comunitats a l'Estat amb convenis, el Senat o la conferència de presidents.

El model autonòmic ha derivat en un cafè per a tothom . ¿És sostenible o la crisi el farà inviable?

No vull fer profecies. El cafè per a tothom no deixa de ser federal. Només Euskadi i Navarra tenen concert i només Catalunya té presons.

Madrid recentralitza quan pren mesures anticrisi. Hi està d'acord?

En els models federals és normal a vegades tornar competències en pro de l'eficàcia, que és el que mesura si els sistemes són bons o no. El principi de subsidiarietat europeu es podria aplicar. En les competències econòmiques passa perquè genèricament l'Estat és competent, canvia lleis de base i recentralitza. L'Estat ha de controlar directament certes coses perquè és el responsable davant la UE. D'aquí la llei d'estabilitat. La lògica de les autonomies amb cada cop més poder és independentista i confederal.