El Consell de Garanties qüestiona la desconnexió exprés

El dictamen, no vinculant, avala que un sol grup pugui tramitar proposicions de llei per lectura única

Els lletrats del Parlament debatent amb la mesa durant el debat de les conclusions de la comissió del procés constituent al ple.
Núria Orriols / Ot Serra
06/07/2017
5 min

BarcelonaEl Consell de Garanties Estatutàries posa en entredit els plans de la majoria independentista per tramitar de manera exprés la llei de referèndum i la llei de transitorietat jurídica. Tot i que en el dictamen que es va conèixer ahir avala que un sol grup parlamentari pugui tramitar per lectura única -en un sol debat- una proposició de llei, avisa que aquest mecanisme està reservat només per a iniciatives legislatives en què la “simplicitat” o la “naturalesa” ho aconsellen. De fet, això ja ho diu el reglament, però en la reforma proposada per JxSí no ho posa, i per això el Consell recorda que obviar aquesta absència vulnera el dret de participació política dels diputats recollit a l’article 23 de la Constitució. Aquest dictamen, que no és vinculant, havia estat sol·licitat pel PSC i per Ciutadans arran de l’impuls de la reforma del reglament per part de Junts pel Sí i la CUP per esquivar el previsible veto del Tribunal Constitucional (TC) a l’aprovació de la cobertura jurídica del referèndum de l’1 d’octubre. La majoria independentista volia tramitar la llei de referèndum i la de desconnexió en poques hores, abans que la Moncloa tingui temps de portar-les al Constitucional -malgrat que fins ara no s’ha acceptat mai la impugnació de propostes legislatives- i l’alt tribunal les suspengui immediatament.

Com funciona la tramitació de lleis al Parlament?

El Consell de Garanties posa la catifa vermella perquè els grups parlamentaris tinguin els mateixos drets que el Govern a l’hora d’impulsar proposicions de llei per lectura única. Aquesta via permet “agilitzar” els procediments i “suprimir” determinats tràmits que limiten “significativament” les possibilitats de participació de les minories en el procés d’aprovació de la norma. És per això que, davant les restriccions que poden patir els grups amb aquest procediment, el Consell posa límits per fer-lo servir. Per al Consell de Garanties, no s’hauria d’utilitzar en lleis que afectin “principis i valors constitucionals”, aspectes sobre els “drets fonamentals” o relacions entre els poders públics. També creu que només s’ha de recórrer a aquesta fórmula en casos de normes “breus” i que “no presentin complexitat tècnica”.

Així, conclouen que una reforma de l’Estatut o les lleis que el desenvolupin haurien de quedar “fora de l’abast” de la lectura única. És més, asseguren que no és un procediment adequat per a lleis que representen una “reforma estructural” ni per a casos en què s’aborden qüestions d’“elevada sensibilitat social o política” en què no hi ha un consens mínim entre les forces parlamentàries. Si no es compleixen aquests requisits, es “pertorbaria la naturalesa” d’aquest procediment legislatiu.

En aquesta qüestió, el Consell de Garanties és més estricte que el Tribunal Constitucional, que no posa límits en l’ús de la lectura única: va avalar que es fes per aquest procediment la reforma de la llei orgànica del mateix TC i la reforma de l’article 135 de la Constitució en què es va introduir el concepte d’estabilitat pressupostària en ple mes d’agost del 2011. En tot cas, serà la mesa del Parlament qui decideixi si una llei es port tramitar per lectura única.

Llei de referèndum

Junts pel Sí i la CUP van impulsar la reforma del reglament, entre altres coses, per poder tramitar de manera ràpida la llei de desconnexió. Van optar per aquesta opció després que l’oposició rebutgés participar en una ponència conjunta -on es redacten les lleis des de zero- i la portés al Tribunal Constitucional. El Consell no es pronuncia sobre la llei de referèndum en aquest dictamen però els requisits que posa per utilitzar la lectura única és un avís a navegants per a Junts pel Sí. Així ho va interpretar l’oposició ahir, que va viure com un triomf el dictamen del Consell. Segons l’oposició, els requisits que posa per a la lectura única invaliden que lleis de gran envergadura com la de referèndum o la de transitorietat es tramitin per la via exprés, perquè “vulneren” la Constitució i l’Estatut.

“La proposta de reforma del reglament de JxSí rep una autèntica rebregada”, va subratllar el portaveu adjunt del PSC Ferran Pedret, astorat amb la interpretació que en va fer JxSí. En la mateixa línia es van expressar des de CSQP Joan Coscubiela, que va ironitzar que “es pot dir que la Terra és plana i hi ha gent disposada a creure-s’ho”. El PP es va sumar a la crítica i va titllar de “reglament de la censura” la proposta de JxSí, mentre que Cs va incidir en el “nou revés del CGE” als partits independentistes.

La interpretació del dictamen que en va fer Junts pel Sí, però, va ser totalment diferent. “És perfectament estatutària”, va dir el portaveu adjunt, Roger Torrent, que va recordar que el Consell avala que un sol grup pugui tramitar proposicions per lectura única. Fonts de Junts pel Sí també creuen que, malgrat el que digui el Consell, poden tramitar per lectura única “qualsevol llei”, tal com diu la jurisprudència del Constitucional. Per la seva banda, fonts de la CUP van restar importància al dictamen i van recordar que a l’últim ple ja van proposar deixar-lo en “suspensió” perquè respon a un Estatut d’Autonomia “retallat” pels tribunals espanyols.

La participació de l’oposició

El Consell de Garanties, que és consultiu, també fa altres recomanacions per arrodonir la reforma del reglament del Parlament. Adverteix que, encara que una proposició de llei es tramiti per lectura única, s’han de complir els passos bàsics del procediment legislatiu. Així, en les seves conclusions, recorden que s’han de complir els requisits d’admissió de la mesa del Parlament, publicar la iniciativa al Butlletí Oficial del Parlament i permetre als grups un període de temps perquè l’oposició pugui sol·licitar un dictamen al mateix Consell de Garanties Estatutàries.

I afegeix una recomanació extra: encara que el reglament no ho prevegi, proposa incloure la possibilitat que l’oposició pugui presentar esmenes o modificacions en el procediment de lectura única. A parer seu, és aquesta l’expressió del dret de participació política dels ciutadans, representants a través dels diputats al Parlament.

El Consell també es posa la bena abans de la ferida en l’ús que pugui fer Junts pel Sí i la CUP de l’article 81 del reglament, que permet alterar l’ordre del dia, i del seu apartat tres, que possibilita aprovar iniciatives parlamentàries encara que no s’hagin complert tots els tràmits (si hi ha un acord per majoria absoluta). En un primer moment, la majoria independentista s’havia plantejat votar la llei de desconnexió per la via d’aquest article, per evitar el veto del TC.

El Consell assegura que no es pot utilitzar aquest article per saltar-se tràmits en l’aprovació d’una llei. “Són elements essencials i inexcusables”, assegura el dictamen, que no poden ser ignorats encara que s’invoqui aquest article. I fa un últim avís: “La democràcia parlamentària rau en bona mesura en les garanties del procediment, el qual [...] és reflex dels principis i dels drets que estructuren i doten de contingut l’estat democràtic i de dret”.

Ara està a les mans de Junts pel Sí i la CUP assumir, o no, les recomanacions del Consell de Garanties Estatutàries, que no són vinculants, en la recta final cap al referèndum de l’1 d’octubre.

stats