La situació a Catalunya, el segon tema que més queixes genera al Defensor del Poble Europeu
Espanya és l'estat membre que acumula més greuges al síndic de la UE, segons un informe
BarcelonaLa situació política a Catalunya ha sigut el segon tema sobre el qual el Defensor del Poble Europeu ha rebut més queixes el 2017. Segons un informe publicat per l’oficina de l’Ombudsman en què es fa balanç de l’any passat, el síndic de la UE va rebre més de deu queixes sobre el conflicte català al llarg del 2017 –tot i que no és una qüestió que entri dins de les seves competències–, només per darrere de greuges relacionats amb els polèmics comentaris misògins d'un eurodiputat polonès en el ple de l'Eurocambra el novembre passat.
Segons les estadístiques presentades en l'informe, Espanya encapçala la llista pel que fa al nombre de queixes rebudes pel síndic de greuges europeu, un total de 410, seguida d'Alemanya, amb 234, i Polònia, amb 144, tot i que el contingut de la majoria de queixes no corresponia amb els mandats de l'organisme.
Desconeixença sobre les funcions de l'organisme
Les dades publicades també mostren que el ciutadà europeu no té gaire clar en quines ocasions dirigir-se a l'organisme. Entre el 2003 i el 2017, de les queixes que va rebre, 751 sí que corresponien amb el seu mandat, mentre que el doble, 1.430 –principalment, de nou, procedents d'Espanya, Alemanya i Polònia–, no. El contingut dels greuges està relacionat principalment amb organismes nacionals, tribunals nacionals o internacionals i entitats privades, però el fet és que el Defensor del Poble Europeu no pot apel·lar als síndics de cada estat membre i, per tant, no pot actuar davant d'aquest tipus de peticions.
L'Ombudsman Europeu, un càrrec que des del 2013 ostenta la irlandesa Emily O'Reilly, s'encarrega de dirimir queixes emeses per ciutadans, empreses o associacions amb domicili a la UE relacionades amb el mal funcionament dels organismes i institucions comunitàries.
Més transparència
De totes les queixes que sí que s'adequaven al mandat del Defensor del Poble Europeu, un 20,6% corresponien a qüestions de transparència de la UE, i l'accés a la informació i a documents comunitaris és el que més concentra les preocupacions enviades al síndic. Amb tot, segons l'informe, l'organisme ha atès gairebé 16.000 ciutadans europeus.