Els cartells contra els Maragall

Els cartells contra els Maragall destapen una estructura paral·lela a ERC

El partit vehicula pagaments per diferents accions a través d’una empresa

BarcelonaPerquè els cartells denigrants contra l’Alzheimer de Pasqual Maragall veiessin la llum en la campanya de les passades eleccions municipals a Barcelona hi va haver almenys un militant d’ERC que els va encarregar, tres persones alienes a l’organització a les quals es va contractar perquè els enganxessin i un vincle directe entre aquest militant i persones de la cúpula del partit. Aquest és un exemple de l’esquema de "la B", l’estructura paral·lela batejada amb aquest nom per alguns dels seus impulsors, que ha anat funcionant els últims anys a l’ombra d’Esquerra, segons nombroses fonts consultades per l’ARA, en una investigació que s’ha allargat durant un any.

Inscriu-te a la newsletter L'extrema dreta ja té nou laboratori: la tragèdia de ValènciaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

La base d’aquesta estructura no l’ocupa un militant en solitari, sinó que n’han format part diverses persones, fins a cinc en el nucli més reduït, però ha comptat amb més col·laboradors, molts vinculats a les joventuts del partit. Aquest diari, a més, ha pogut comprovar que hi ha un últim engranatge en el mecanisme: una empresa a través de la qual s'han facturat els serveis prestats. Relevance, dedicada al món del màrqueting digital i habitual des de fa vuit anys en les campanyes electorals del partit, ha estat l’escollida per fer els pagaments.

Cargando
No hay anuncios

En el cas contra els Maragall, l’ARA ha confirmat que va funcionar de la següent manera: el militant de base –qui encarrega els cartells– va presentar les factures als responsables de comunicació del partit i aquests les van enviar a Relevance perquè les pagués. Factures de 1.000 i 2.000 euros presentades en diferents períodes. I no només a nom d’aquest militant, sinó també d’un dels nois que van penjar els cartells. En missatges i converses a què ha tingut accés l’ARA, de quan la investigació judicial els apuntava directament, els nois que van col·locar els cartells accepten que els poden enxampar si algú descobreix la relació entre el partit i l’empresa, i admeten que en cas que comencin a sortir factures no tindran escapatòria. Es refereixen a les factures que han emès a Relevance i que abans han passat per ERC. Fonts de l’empresa confirmen que han pagat almenys tres factures amb el nom d’un dels joves que van confessar davant del jutge haver posat els cartells contra els germans Maragall. Diuen, però, que per fer unes tasques de monitoratge de xarxes.

Els pagaments van arribar als joves dels cartells, però també al militant d’ERC que els va contractar perquè ho fessin, i que va ser investigat pels Mossos d’Esquadra com a presumpte autor d’un delicte d’odi –que finalment el jutge va descartar–. Que ell va ser el responsable de l’encàrrec dels cartells ho va saber la cúpula de comunicació d’ERC poc després que esclatés la polèmica. Tot i això, aquest jove igualadí va continuar cobrant, almenys 3.000 euros en dues ocasions després del març del 2023.

Cargando
No hay anuncios

Aquest sistema de pagaments, però, no era nou al partit. Diverses fonts implicades asseguren que és la forma habitual de funcionar de "la B" o "els nens", com també es refereixen a ells des de la cúpula de comunicació, segons ha pogut comprovar aquest diari en diverses converses. Factures que, com a autònoms, emeten aquests militants i simpatitzants republicans –o persones a les quals contracten– per fer feines que el partit no vol fer directament, que passen per alguns responsables de comunicació d’ERC i acaben a Relevance. De fet, hi havia persones al partit que tenien com a tasca mantenir una interlocució amb aquest grup de joves per saber com estaven i què necessitaven.

Tècnic de comunicació

Fonts que han participat d’aquesta estructura expliquen que els pagaments eren regulars sense que fos necessari justificar accions concretes. Les factures, a les quals ha tingut accés l’ARA, s’emetien amb conceptes genèrics com a "Tècnic de comunicació". Fonts de l’empresa Relevance reconeixen l’existència d’aquestes factures, que xifren en 1.000 o 2.000 euros cadascuna, però subratllen que sempre n'han obtingut un retorn a canvi en forma d’informes sobre xarxes socials. Una desena de persones haurien cobrat de l'empresa a través d'aquest sistema. ERC contracta Relevance per fer aquests informes, però també és ERC qui tria les persones que els han de fer, assegura l’empresa, que es limita a acceptar-les.

Cargando
No hay anuncios

Dos alts dirigents polítics de l’àmbit de la comunicació d'ERC han estat al corrent de "la B", segons ha comprovat aquest diari: Sergi Sabrià, actual viceconseller del Govern, i Marc Colomer. Tots dos van ocupar en algun moment el càrrec de vicesecretari de comunicació d’ERC. Consultats per l’ARA, tots dos neguen la seva participació en aquesta estructura paral·lela, de la qual asseguren que no tenien cap coneixement, malgrat les proves que ha pogut contrastar aquest diari durant la investigació. La posició oficial del partit és la següent: "ERC no té aquesta estructura i no ha pagat mai factures que no fossin per la feina encarregada". En el cas dels cartells de Maragall, el partit apunta a una acció puntual del llavors director de comunicació, Tolo Moya. L''ARA ha comprovat que Moya mantenia la interlocució amb els joves i també passava les factures a Relevances, però també que no tenia la iniciativa en "la B" i que rebia ordres dels dirigents polítics de comunicació. En aquest sentit, joves que van treballar per "la B" confirmen a aquest diari que Moya només era el seu intermediari, però que la coordinació del grup arribava de més amunt.

L’ARA té constància almenys de tres accions promogudes per aquest grup, tot i que diverses fonts eleven el nombre a desenes –moltes, a través de les xarxes socials, en forma de perfils falsos–. La dels cartells contra els Maragall és l’única que va acabar judicialitzada: el candidat d’ERC a l’alcaldia de Barcelona no va ser conscient que era un atac de falsa bandera fins al gener d’aquest any, deu mesos després de l’enganxada dels cartells. Poc després, i després d'una conversa amb persones del partit i del Govern, Maragall va decidir retirar la querella que havia presentat el març del 2023.

Cargando
No hay anuncios

'Mariachis' a Junts

El 29 de setembre del 2022, davant la seu de Junts, tres mariachis es van dedicar a tocar el seu repertori mentre, a dins, l’executiva discutia si havien de sortir del Govern després de la destitució de Jordi Puigneró. Se’ls va contractar per telèfon –després de valorar diversos grups disponibles– i se’ls va enviar al pis del davant, per evitar dir-los que es tractava d’una acció política a la seu dels juntaires. Als mariachis no se’ls va pagar a través de Relevance, però l’autor de la trucada –del mateix grup dels que van encarregar els cartells contra els Maragall– va continuar cobrant a través del sistema preestablert. I en les últimes municipals, per remarcar la complicitat entre els programes de Jaume Collboni (PSC) i Xavier Trias (Junts), "la B" va impulsar un altre cartell, el del petó a la boca entre els dos líders rivals.

Cargando
No hay anuncios

En general, expliquen fonts a l’ARA, es tracta de fer accions que al partit no li interessa que se li atribueixin. De vegades, com en el cas dels cartells contra l’Alzheimer de Pasqual Maragall, se’ls n'ha anat de les mans, reconeixen les fonts. El contacte entre algunes persones de la cúpula de comunicació i els militants de base que formen part d’aquesta estructura s’intenta mantenir el més discret possible: s’utilitzen aplicacions de missatgeria com Keybase, Confide i Signal, més difícils de rastrejar.