Carrizosa s’aferra a la marca de Cs per sobreviure a Catalunya
El líder taronja va reclamar més autonomia en l'última reunió de l’executiva taronja
BarcelonaInés Arrimadas no les deu tenir totes quan, malgrat intentar revifar Ciutadans amb una "refundació", té el seu discurs de comiat al cap. Abans, però, es planteja jugar una última carta: canviar-li el nom al partit (ja fa temps que a la cartelleria "Ciutadans" comparteix protagonisme amb "Liberals"). I aquí és on toca os a Catalunya. Carlos Carrizosa està disposat a defensar la marca de Ciutadans a Catalunya encara que el seu propi partit hagi deixat de creure-hi. Dilluns passat els diputats catalans van reclamar en dues reunions executives centrades en el resultat de les eleccions andaluses que se’ls permeti mantenir la marca, almenys al Principat. També van demanar que se’ls permeti una certa autonomia respecte a la direcció estatal, ja que, reivindiquen, el partit funciona "diferent" al territori del seu naixement.
La proposta de "refundació" taronja va servir a Arrimadas per guanyar temps després dels mals resultats a Andalusia. L’endemà de les eleccions autonòmiques –el 19 de juny– ja en va parlar. I justament el comitè autonòmic català també va convenir poc després de la desfeta electoral que no volia "ni canviar de marca ni experiments". En les reunions de dilluns a Madrid, Carrizosa va demanar més informació a Arrimadas sobre com es concretaria aquesta suposada refundació. La resposta va ser que això encara s’ha d’estudiar i no hi ha res decidit. Segons una veu del partit a Catalunya, queden a l’espera de més detalls, però tenen clara la seva posició.
"La situació de la marca a Catalunya no té res a veure amb la que té a la resta d’Espanya, ni els colors, que per a altres poden suposar un problema", comenta una font de la direcció catalana, que assenyala que també van deixar clar que "a Catalunya cal més autonomia per prendre decisions". Una segona veu taronja atribueix la mala dinàmica, de fet, a la verticalitat radical del partit, que sota el mandat d’Albert Rivera va centrar totes les decisions a la direcció estatal fins a la patacada del 10-N. Arrimadas és partidària, recorda una font, de no tenir "baronies" a les autonomies: "Potser és això el que s’hauria de canviar".
Un context diferent
Des de la direcció catalana insisteixen que "el context polític de Catalunya no és el mateix que a la resta d’Espanya". Començant pel "perfil" del votant, molt més influït per l’antiindependentisme i qüestions identitàries. També destaca que, a diferència d’altres llocs d’Espanya, els seus principals competidors són els socialistes –encara que Vox també se'ls menja bona part del pastís–. En paral·lel, diverses fonts recalquen que el partit està més "consolidat" a Catalunya perquè ha tingut més anys per fer-se un lloc al sistema de partits, i la direcció autonòmica és més "experimentada": "Hem demostrat que som lleials, demanem una mica de marge", recalca una font. Tot i això, van perdre 30 escons en els comicis de l'any passat i amb prou feines mantenen un grup parlamentari de 6 diputats.
Fonts del pinyol d’Arrimadas a Madrid recalquen que la reunió posterior a la patacada de les andaluses va ser de to "constructiu", encara que hi ha "temors", i admeten que els membres catalans de l’executiva van reclamar que es tinguessin en compte les seves demandes. "Hi ha cert consens que el partit a Catalunya porta molts més anys, i s’ha d’analitzar d’una manera més particular", concedeix: "Hi ha una identificació clara amb la marca, han guanyat eleccions en el passat, i això s’ha de tenir en compte". En les eleccions que van guanyar, el 2017, la cap de llista era precisament Arrimadas.
Admeten, a més, que l'organització interna del partit "funciona millor" perquè "els seus responsables porten 15 anys al partit". Tot i que expliquen que s’ha demanat "certa autonomia i marge de maniobra", recalca que la direcció ha incorporat el cap de llista per Santa Coloma, Dimas Gragera, a l’equip que ha d’analitzar com s’ha de fer la refundació del partit, i que es tenen en compte les demandes. Tot i que destaca que encara no s’ha decidit fins on arribarà la refundació ni si passarà per un canvi de marca, reconeixen que una "renovació que també fos visual podria ajudar a fer una ruptura mental" amb l’electorat que hagi pogut "perdre la confiança" en Cs. Amb tot, consideren que a Catalunya podria no ser necessari: "Es valorarà si es fa, i en cas que es faci, si es canvia la marca a tot arreu o només en alguns llocs". Ara per ara, tot està en fase d’estudi, però Carrizosa ja ha deixat clara la seva aposta per mantenir l’essència de Cs.