El CAREC afirma que la crisi no pot ajornar el pacte fiscal sinó que en "vindria a reforçar la urgència"
El document del consell assessor econòmic del Govern reclama la plena capacitat recaptatòria i normativa d'impostos i una relació bilateral amb l'Estat
BarcelonaEl Consell Assessor per a la Reactivació Econòmica i el Creixement (CAREC), liderat per Salvador Alemany, ha lliurat aquest matí al Govern el seu informe sobre el pacte fiscal, en què exposa els seus arguments per reclamar un nou sistema de finançament basat en el concert econòmic. Segons els assessors de l'executiu, "l'actual crisi econòmica, més que ser vista com un argument per diferir el debat en el temps, vindria a reforçar la urgència de replantejar el sistema sota els principis tant d'una major equitat [...], com d'una major eficiència" i, per tant, "aquest és precisament el moment per plantejar un pacte que faci possible un repartiment de responsabilitats competencials més clar". En aquest sentit, l'aposta del CAREC és que el pacte fiscal equivalgui a un model similar al concert econòmic, en què el Govern tingui plena capacitat de recaptació i gestió dels tributs que es generen a Catalunya –sense entrar a valorar les cotitzacions socials–, la capacitat normativa plena sobre els impostos indirectes i una de més limitada sobre els directes –atenent a les directrius comunes europees i espanyoles–, una capacitat financera en funció de les competències assumides per cada nivell de govern i un mecanisme de negociació i revisió basat en la relació bilateral entre Catalunya i l'Estat.
L'ens presidit per Alemany considera que el nou pacte fiscal facilitaria la responsabilitat fiscal de la Generalitat ja que ara "pot actuar, majoritàriament, a través de la despesa pública, atesa la limitada autonomia tributària de què disposa. Tenir la plena capacitat normativa, de gestió i recaptació dels tributs produïts o suportats a Catalunya permetria utilitzar també la política fiscal d'una manera més activa per poder sanejar els comptes autonòmics i, per tant, complir els objectius de dèficit fixats". Igualment, el CAREC afirma que amb el nou model es milloraria la lluita contra el frau fiscal i l'assistència al contribuent i avisa que caldria preservar la convergència de criteris amb l'administració tributària estatal i l'harmonització fiscal en marxa a nivell europeu.
De la mateixa manera, el consell assessor defensa pagar a l'Estat pels serveis que aquest presta a Catalunya en base a un càlcul basat en "el cost real que suposen les càrregues i els serveis imputables i a continuació establir un índex d'imputació" que es podria definir segons diferents criteris com el PIB, la renda o la població. Aquesta quantitat, però, s'hauria d'ajustar periòdicament. Aquesta transferència, a més, "no exclou la possibilitat de negociar altres mecanismes de contribució per raons de cohesió i/o solidaritat" amb aportacions "clarament acotades partint de criteris objectius i subjectes a revisió periòdica, sota el principi que l'anivellament ha de ser sempre parcial" i que no faci variar la posició de riquesa de les comunitats autònomes.
Finalment, el CAREC també defensa que en base als continguts bàsics del pacte fiscal "s'ha d'intentar, en la seva formulació definitiva, assolir el màxim consens parlamentari i social possible a Catalunya", el que implica intentar sumar el PSC i, més difícil, el PP en la reivindicació.