Una campanya de tu a tu sota la batuta de Romeva perquè guanyi el sí el 27-S
La iniciativa s’inspira en l’experiència escocesa
BarcelonaEl 9 de novembre del 2014, 1,9 milions de catalans van pronunciar-se a favor de la independència de Catalunya. Una jornada històrica que permetia calibrar per primer cop a les urnes, encara que fossin de baixa intensitat, la força real de l’independentisme, més enllà d’enquestes. Però els experts, després de fer les primeres aproximacions a les entranyes dels resultats, van alertar que en una votació real i vinculant, tenint en compte els índexs de participació més elevats, l’independentisme havia de sumar entre 300.000 i 500.000 vots més per garantir una victòria prou folgada en una votació homologada.
A menys de cent dies del 27-S, Ara és l’hora, la plataforma unitària del sobiranisme civil impulsada per l’ANC i Òmnium, ha tornat a posar en marxa els motors per culminar la campanya “més potent”, inspirada en l’experiència escocesa dels grassroots, basada en el boca-orella i en la pedagogia sobiranista de proximitat, per eixamplar el perímetre social de l’independentisme. La seva agenda, però, ha topat amb un imprevist: l’oferta que el president Artur Mas ha fet a les entitats sobiranistes perquè encapçalin la seva llista el 27-S. De moment, però, Ara és l’hora ha decidit seguir endavant amb la campanya mentre paral·lelament debat internament si tenen marge per acceptar aquesta proposta.
Aquesta campanya de tres mesos està sota la direcció de l’exdiputat d’ICV Raül Romeva i es proposa crear una xarxa potent de “complicitats” per decantar cap a l’independentisme el gruix d’indecisos que, si bé veuen esgotat l’actual marc autonòmic, no veuen clara la via de la separació. Però per arribar a tot arreu caldran milers d’activistes, un repte afegit després que per al 9-N no s’arribés ni a la meitat dels 100.000 que aspiraven reclutar.
‘Vot a vot’
Personalitzar l’argumentari a partir d’una macroenquesta
“Preguntarem i escoltarem, i a partir d’aquí sabrem les pors i podrem argumentar”. Amb aquestes paraules de Raül Romeva, ara gran actiu d’Òmnium Cultural, es resumeix una de les grans apostes d’ Ara és l’hora de cara a la Diada, i sobretot el 27-S. L’objectiu, “inèdit” fins ara, és trucar a 1,2 milions de persones per copsar “de forma neutral” la seva opinió i, bàsicament, els seus dubtes sobre les conseqüències de la independència.
Amb les respostes que se n’obtinguin s’elaborarà un argumentari gairebé individualitzat, amb el repte de posar llum a cada incertesa. “Personalitzar la campanya ens permetrà fer una lectura més precisa i concreta de la realitat”, va assegurar Romeva. I tenir localitzats, així, quins àmbits generen més ombres de dubtes i poder preparar l’estratègia per dissipar-les d’arrel.
‘10+’
Els voluntaris han de reunir deu persones i convèncer-les del sí
Si la campanya del Vot a vot és només una aproximació al terreny “per recollir els dubtes de la gent”, Ara és l’hora vol passar a l’atac amb una “conversa multitudinària”. La idea és aparentment senzilla: cada voluntari haurà d’acompanyar-se de deu persones per convèncer-les dels “avantatges concrets” de tenir un estat propi. “És una campanya des de la complicitat i la proximitat”, asseguren.
Així, l’objectiu és multiplicar els suports a favor del sí des de la base, a través dels voluntaris i dels seus contactes personals, per anar estenent una enorme xarxa a favor de la independència. Com? Els arguments que s’esgrimiran seran les conclusions de la macroenquesta del Vot a vot, i estaran a l’abast de tots els voluntaris que ho vulguin.
El paper del territori
Deu actes en deu ciutats dedicats als deu eixos centrals del nou país
Les turbines s’engegaran el 5 de juliol a Tortosa: serà el tret de sortida a la campanya d’estiu que ha de mobilitzar i garantir una Meridiana plena l’Onze de Setembre. Per abonar el terreny, Ara és l’hora s’implicarà a fons al territori, i organitzarà un acte nacional a cadascuna de les regions en què s’organitza territorialment l’ANC. En total, deu grans esdeveniments al territori, cadascun dedicat a un dels eixos de la República Catalana, “l’element vertebrador” de la mobilització de la Diada. L’acte de Tortosa, per exemple, es basarà en l’equilibri territorial, mentre que l’últim es farà a l’àrea metropolitana, i ja que serà al voltant de la tornada a l’escola, se centrarà en l’educació i la cultura. Tot plegat per “omplir de contingut” i posar les bases d’una eventual República Catalana. Els deu eixos -des de justícia social i solidaritat fins a regeneració democràtica- confluiran a la Meridiana l’11-S.
La gran mobilització
Omplir la Meridiana el primer dia de campanya cap al 27-S
Catalunya s’havia d’omplir d’estrangers el cap de setmana que ve per fer-los còmplices del procés. Era el Catalan weekend, impulsat per Òmnium. La iniciativa, poc promocionada, s’ha aparcat per al setembre. “És una ressituació en el calendari”, va justificar Muriel Casals, que va argumentar que és millor és convidar-los “quan passin coses interessants”. El Catalan weekend coincidirà, al final, amb la manifestació de l’Onze de Setembre.
La Meridiana es dividirà en 135 trams -les inscripcions s’obriran aviat-, tants com escons hi ha al Parlament, on rau la sobirania popular i on, de fet, es faran arribar els deu eixos vertebradors del nou país. Ara bé, segons fonts de l’ANC, aquesta no serà l’única acció de la Diada. Cada fonament es relacionarà amb un color, i tot apunta que el groc i vermell de la senyera a la V de l’any passat s’aparcaran per donar més protagonisme als colors del nou país. Un arc de Sant Martí que doni “l’empenta definitiva” al procés i “reforci el caràcter plebiscitari” del 27-S. De fet, just aquell dia començarà la campanya cap a les eleccions més decisives. Un estiu d’alt voltatge al carrer per a una tardor intensa.