Un basc a Transports per a la negociació del traspàs de Rodalies
José Antonio Santano, alcalde d'Irun durant més de 20 anys, passa a ser el número dos del ministeri
MADRID / BARCELONADesprés de més de 20 anys al capdavant de l'Ajuntament d'Irun, el socialista José Antonio Santano fa el salt al govern central. I ho fa a uns dels ministeris que més en el punt de mira està dels territoris: el de Transports. Santano és des d'aquest dimarts el nou secretari d'estat de Transports i Mobilitat Sostenible i, entre altres fronts, tindrà el de la negociació del traspàs de Rodalies a la Generalitat, tal com PSOE i ERC van acordar.
Santano passa a ser, doncs, el número dos de la cartera que dirigeix el també socialista Oscar Puente, flamant ministre de Transports i Mobilitat Sostenible. De fet, ha estat Puente, l'encarregat de la remodelació del ministeri, que encara no s'ha acabat. El de Valladolid aprovarà més canvis, entre els quals el de la sortida del català Xavier Flores, actual secretari general d'Infraestructures i un dels artífexs de l'acord polític pel traspàs de Rodalies. La intenció del ministre és la de crear dues noves figures per sota de la del secretari d'estat.
Santano és jurista de formació i polític de professió. L'any 1983, amb tan sols 18 anys, va entrar en política a través del partit socialista basc i es va convertir en el regidor més jove d'Espanya. Des d'aleshores i fins ara ha estat al consistori d'Irun (només durant dos anys va treballar fora, per a una consultora privada). "He vingut com a alcalde a aquest ministeri i alguns cops no he sortit gaire content", ha reconegut aquest dimarts, durant el seu nomenament. "Ja anticipo que alguns dels que vinguin [al ministeri] segurament no en sortiran gaire contents", ha admès tot seguit.
Entre les moltes carpetes obertes que haurà d'anar resolent el basc, la del tren serà probablement la que més maldecaps li portarà. El seu departament no només ha d'impulsar l'ús d'aquesta infraestructura –fins i tot s'hi ha compromès amb Brussel·les a canvi de no aplicar, per ara, peatges–, sinó que també té per davant l'eterna execució del corredor mediterrani, així com el desenvolupament de l'eix atlàntic. Santano, de moment, només ha parlat del segon. La pedra a la sabata, però, serà la de negociar cara a cara amb la Generalitat. La intenció és que el traspàs de Rodalies es materialitzi al llarg de la legislatura, però el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ja ha posat data per a la creació de l'empresa Rodalies Catalunya, que ha de substituir Renfe com a operador: el primer semestre del 2024.
La Generalitat designa la composició de les comissions bilaterals
En paral·lel al nomenament de Santano, el Govern també ha designat aquest dimarts els membres que formaran part de les comissions bilaterals que Generalitat i Estat mantindran obertes i en les quals s'hauran de formalitzar, precisament, qüestions com el traspàs de Rodalies –que es negociarà prèviament en una comissió específica–. És un pas més a l'hora de preparar el terreny per a la negociació amb el govern espanyol per complir amb els acords firmats amb el PSOE per investir Pedro Sánchez, després que l'executiu nomenés la setmana passada Pere Macias com a comissionat pel traspàs de Rodalies. "[Els nomenaments] són perquè tot el que s'acorda es materialitzi", ha defensat la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, en roda de premsa.
Així, de la Comissió Bilateral Generalitat-Estat en formaran part la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà; la secretària general de la Presidència, Núria Cuenca; el secretari de Govern, Xavier Bernadí; el delegat del Govern a Madrid, Joan Capdevila; el secretari general de Territori, Joan Jaume, i el secretari d'Afers Econòmics i Fons Europeus, Miquel Puig. En les bilaterals més sectorials, com és el cas de la d'Infraestructures, serà la consellera de Territori, Ester Capella, qui la presideixi, mentre que la d'Afers Econòmics i Fiscals, serà la titular d'Economia, Natàlia Mas, qui l'encapçali. Vilagrà també serà la persona que lideri la Comissió Mixta de Transferències.