Els aspirants del PP no volen saber res de les sigles del partit
Albiol i Reyes opten per campanyes personalistes per evitar el llast de la marca
BarcelonaLes úniques esperances del PP per al 26 de maig es diuen Badalona i Castelldefels. Són les principals ciutats on els populars tenen opcions d’aconseguir l’alcaldia. Els seus candidats, Xavier García Albiol (Badalona) i Manuel Reyes (Castelldefels), tenen encara l’espina clavada del 2015, quan l’oposició els va arrabassar les dues ciutats que havien governat durant quatre anys. Per això, aquest 26 de maig han decidit anar a totes. I això s’ha traduït, també, en desmarcar-se de les sigles del PP, conscients que la marca del partit -que passa pel pitjor moment de la seva història després de la patacada del 28-A- els pot obstaculitzar el camí cap a l’alcaldia.
“Albiol, alcalde de tots”, es pot llegir als cartells o la furgoneta que els populars fan córrer per tot Badalona. No hi ha cap rastre, però, del logotip del partit, sinó que el símbol que fa servir l’alcaldable és, precisament, l’escut de la ciutat. Del partit només se n’identifica el color blau. Als cartells electorals de Manuel Reyes a Castelldefels, el logotip apareix de manera minúscula al costat del seu nom. Tots dos han fet servir exemples de veïns que asseguren que els votaran malgrat ser independentistes, d’esquerres o no ser del PP. Albiol ho va plasmar en dos vídeos -un emès l’endemà del 28-A, fet que no va agradar a la cúpula del partit a Madrid- i Reyes ho ha fet als mateixos cartells electorals. En cap de les dues ciutats, però, no hi ha penjat cap plafó amb el lema genèric que fa servir el PP a tot l’Estat: “Centrats en el teu futur” -com sí que hi estan penjats a la resta de ciutats catalanes on es presenten els populars-. A Castelldefels només es veu alguna pancarta de “Vota PP”, i no s’hi esperen ni dirigents estatals del partit ni exministres durant la campanya.
La direcció fa els ulls grossos
Des de la direcció del PP català asseguren que aquesta estratègia personalista no és la primera vegada que s’adopta a Badalona o Castelldefels, i han decidit no qüestionar la tàctica que han utilitzat Albiol i Reyes. “Dona resultats”, afirmen fonts de la cúpula conservadora. Ara bé, un dirigent de la formació se’n desmarcava abans de començar la campanya: “No ens hem d’amagar de les sigles”. De fet, a la ciutat de Barcelona, el candidat, Josep Bou, s’hi ha mostrat contrari obertament. Ell es presenta com a independent i assegura que no s’ha desmarcat del nom partit. “No comparteixo l’estratègia de Badalona”, deia aquesta setmana a preguntes dels periodistes. Sigui com sigui, la direcció del partit ha optat pel pragmatisme: si la tàctica de Badalona i Castelldefels serveix per aconseguir dues alcaldies que donarien oxigen a la situació crítica que viuen, no s’hi oposaran.
El PP tem que aquesta segona volta del cicle electoral primaveral suposi la confirmació de la debacle del 28-A, tot i que el president del partit, Alejandro Fernández, deia diumenge que començava a confiar en una recuperació “substancial” -però no “miraculosa”, va matisar- del terreny electoral perdut.