ESTRUCTURES D’ESTAT

El Govern reinicia la Hisenda pròpia

L'executiu planeja triplicar la plantilla fins al 2017, passar dels 350 empleats actuals a uns 900 tot i que renuncia a fitxar inspectors de l’Estat

Oriol Junqueras, vicepresident i conseller d’Economia, té el repte de construir una Hisenda pròpia en un marc autonòmic, una peça clau per a la transició cap a la República.
Núria Orriols
20/02/2016
4 min

BarcelonaConvertir l’actual Agència Tributària de Catalunya en una veritable Hisenda pròpia adaptada a les necessitats d’un nou estat és un dels reptes més complicats del Govern per als pròxims 17 mesos, però també un dels imprescindibles per fer viable la desconnexió. Aquest objectiu ja es va iniciar la legislatura passada, però el nou executiu assegura que vol posar la directa per muscular aquesta estructura d’estat i quasi triplicar la seva plantilla en dos anys -actualment consta d’uns 350 empleats-. Es tracta d’arribar a una quota d’entre “800 i 900 professionals” entre gestors i inspectors tributaris al llarg del 2017, segons avança a l’ARA el nou secretari d’Hisenda, Lluís Salvadó. Per fer-ho, aquest any vol reclutar 200 professionals més per assolir una xifra de 550 treballadors a finals del 2016.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Aquestes places ja estan cobertes pressupostàriament amb els recursos previstos en els comptes del 2015 i la pròrroga recentment aprovada per a aquest 2016, amb el suport de la CUP, segons Salvadó. Si finalment assoleixen un acord per aprovar nous pressupostos -i s’augmenta el pressupost d’Hisenda- es podria iniciar una nova convocatòria de places cap al juliol. L’executiu va acordar l’estiu passat convocar 60 places per a l’Agència Tributària catalana. Els tràmits per crear 20 places d’inspectors tributaris van començar formalment a l’octubre -10 per a gestors tributaris que volguessin ascendir i 10 per a noves incorporacions-. Ara bé, aquesta no és la primera convocatòria que fa el Govern, ja que al llarg del 2014 ja es van convocar divuit places d’inspectors tributaris, de les quals només se’n va concedir una.

Amb aquests referents a la mà tot indica que complir les previsions no serà fàcil. El mateix Salvadó admet la dificultat de reclutar personal qualificat i reconeix que fins ara bona part de les convocatòries han quedat desertes. El pla inicial de la Generalitat passava per fitxar personal experimentat de la Hisenda espanyola a través de diverses vies, però l’Estat les ha acabat impedint. De fet, la llei d’ordenació dels cossos tributaris de l’Agència Tributària, aprovada el juliol del 2015, incorporava una via per a la “integració voluntària” per a funcionaris de l’Estat als cossos anàlegs de la Hisenda catalana que ja operessin a Catalunya. Aquesta escletxa va ser torpedinada pel Tribunal Constitucional en considerar que la fórmula discriminava els treballadors de la resta de l’Estat i era una nova forma d’incorporar-se a l’administració pública de la Generalitat. Aquest traspàs de personal de la Hisenda espanyola a l’Agència Tributària catalana, asseguren fonts jurídiques consultades, hauria sigut possible si l’Estat hi hagués estat d’acord. Ara l’estratègia passa per convocar places obertes o tibar el personal de la pròpia administració catalana a través de la promoció interna.

Un decret per reclutar personal

Per fer efectiu el reclutament de personal a l’Agència Tributària, el Govern ha tramitat d’urgència el projecte de decret que regula els processos de selecció per obtenir una plaça a la Hisenda pròpia. Dimarts es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat el projecte de decret, que serà aprovat pel consell executiu a principis de març, segons Salvadó. El Govern ha tramitat d’urgència aquesta norma, que regula les proves d’accés a l’Agència Tributària, per poder crear 40 llocs per a gestors tributaris el primer semestre del 2016. També es preveu obrir una trentena de places de règim d’interinatge i altres de promoció interna. Malgrat que es tracta d’una estructura d’estat clau per al procés sobiranista, el Govern vol mantenir-se per ara en els límits estatutaris. De fet, l’objectiu en aquesta primera etapa és “esgotar” al màxim les competències que l’Estatut atorga a la Generalitat en matèria tributària. Una mostra d’això és que en cap dels casos el Govern desplega els articles anul·lats pel Tribunal Constitucional de la llei de l’Agència Tributària i no s’inclouen en el decret sobre els processos de selecció per evitar topar amb l’Estat.

Quines noves funcions durà a terme l’Agència Tributària? La Generalitat vol assumir tasques que li són pròpies i que fins ara no exercia i externalitzava a altres administracions. El vicepresident, Oriol Junqueras, va explicar en la seva compareixença a la comissió d’economia la intenció d’estalviar 10 milions d’euros assumint la recaptació executiva dels tributs propis i cedits (fins ara ho feia i s’ho cobrava l’Estat) o el cobrament directe d’alguns impostos propis que per ara tramiten els registradors de la propietat.

La dificultat de bastir una Hisenda equiparable a la d’un estat és evident. Es tracta d’un procés lent amb uns objectius difícils d’assolir sense un pacte amb Madrid que inclogui la cessió de treballadors i dades de la Hisenda estatal. Segons el Consell Assessor per a la Transició Nacional, caldria entre 7.000 i 8.000 empleats per tenir una Hisenda que complís els estàndards europeus.

Els juristes aconsellen cenyir-se a l’Estatut

La Comissió Jurídica Assessora (CJA) de la Generalitat va emetre el 28 de gener un dictamen sobre el projecte de decret per regular els processos de selecció de l’Agència Tributària. Aquest òrgan consultiu, integrat per una quinzena de juristes, vetlla per la legalitat de l’actuació de les administracions catalanes i, tot i que la seva opinió no és vinculant, la Generalitat ha de justificar-se si es desvia del seu criteri. En el dictamen sobre el decret que desplega la llei de l’Agència Tributària, al qual ha tingut accés l’ARA, la CJA aconsellava al Govern que s’emmarqués en les competències que li atorga l’Estatut i que en fes referència explícita en el preàmbul del decret. “Es considera que seria necessari referir-se als preceptes estatutaris que tenen incidència en la matèria que és objecte de regulació”, assenyala l’òrgan en relació al preàmbul del decret. La CJA també constata que en tot el redactat no consta “cap desplegament” dels articles declarats nuls en la sentència del Tribunal Constitucional.

stats