Ximo Puig sobre la confirmació de l'arribada de la fàbrica de bateries de Sagunt: "És un dia històric"
El cap del Consell reconeix haver passat "setmanes complexes" per la por que la multinacional es fes enrere
ValènciaEl president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, s’ha felicitat per la decisió de Volkswagen de continuar amb el projecte de construir una planta de bateries a Sagunt i ha qualificat aquest dimecres de “dia històric”. "Es tracta de la inversió industrial més gran a Espanya en els últims 50 anys", ha emfatitzat Puig abans de destacar que la fàbrica “crearà 3.000 llocs de treball directes i 12.000 d'indirectes”.
El cap del Consell també ha defensat que amb la futura gigafactoria, sumada a l'electrificació de l'actual fàbrica de Ford, el País Valencià es consolidarà com un dels motors de "la nova economia i la transformació de la indústria de l'automòbil", i esdevindrà "un pol de mobilitat sostenible del sud d'Europa".
Tot i l'alegria per la decisió de Volkswagen, el cap del Consell ha reconegut que la rebaixa dels fons europeus atorgats pel ministeri d’Indústria al projecte fins als 397 milions –un terç del que esperava la companyia– ha provocat que al govern valencià hagin passat "setmanes complexes" i "difícils" per la por que la multinacional automobilística es fes enrere.
No obstant, durant la seva compareixença, Puig ha evitat fer retrets a l'executiu espanyol i s’ha mostrat comprensiu amb el govern de Pedro Sánchez i la seva necessitat de rebaixar les ajudes per complir amb les exigències comunitàries i dotar de "seguretat jurídica" el projecte. En conjunt, la inversió a Espanya de Volkswagen i Seat serà de 10.000 milions –3.000 per a la planta de Sagunt–, 7.000 dels quals els aportaria el consorci alemany i la seva filial espanyola i la resta les més de 60 empreses que participen en aquest projecte.
Sobre l’aportació de fons per part de la Generalitat per convèncer la companyia, el president valencià no ha volgut donar xifres i ha reiterat que el Consell farà inversions similars a les que ha dut a terme amb Ford des que aquesta es va instal·lar a Almussafes. En aquest sentit, Puig ha detallat que aquestes subvencions s'hauran de vehicular a través d'ajudes a programes d'investigació o desenvolupament tecnològic de Volkswagen i en què podrien jugar un paper clau fons regionals europeus. El que sí que ha avançat el cap del Consell és que aquest mateix dijous es publicarà el projecte urbanístic que ha de permetre agilitzar l'inici de les obres de la fàbrica de bateries a Sagunt, que es podrien començar en el primer trimestre de l'any que ve i, així, no desviar-se de l'objectiu inicial que la fàbrica valenciana comencés a proveir les plantes de Martorell i Landaben el 2026.