País Valencià20/09/2016

El govern valencià prepara un decret de plurilingüisme que permetrà acabar l'escola amb títols de valencià i anglès

L'esborrany de la norma prevista per la Generalitat Valenciana classifica els col·legis en sis nivells de competència lingüística en castellà, valencià i anglès

Salva Almenar
i Salva Almenar

ValènciaLa Generalitat Valenciana està ultimant la presentació del seu nou decret d'ensenyament plurilingüe amb el qual tractarà de revertir un model que fins ara consideren que no ha funcionat perquè, en acabar l'etapa formativa, els alumnes no han assolit una bona competència lingüística en anglès i en molts casos tampoc en valencià.

L'esborrany del decret que avui han donat a conèixer als mitjans de comunicació el conseller d'Educació, Vicent Marzà, i el secretari autonòmic del ram, Miguel Soler, posa fi a les tradicionals línies en castellà o en valencià per tractar d'una manera integral l'aprenentatge de les llengües. Així, els centres, una vegada s'aprovi el decret, passaran a tenir un 'programa plurilingüe dinàmic' que els permetrà triar entre sis nivells de competència lingüística.

Cargando
No hay anuncios

I és que seran els centres escolars públics i privats-concertats els que tindran la capacitat de triar, després de consultar-ho amb la comunitat educativa, quin és el nivell que volen oferir als seus alumnes. Les escoles podran triar entre nivell bàsic 1 o bàsic 2, intermedi 1 o 2 i avançat 1 o 2.

El nou decret, que la conselleria preveu que pugui estar aprovat abans de desembre, estableix també la capacitat dels centres docents d'acreditar les competències lingüístiques dels alumnes en valencià i anglès en els nivells intermedis i avançats. D'aquesta manera bona part de l'alumnat tindrà títols en llengües sense haver d'examinar-se a la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià o a les escoles oficials d'idiomes.

Cargando
No hay anuncios

Nivells i calendari

El nou Programa Plurilingüe Dinàmic tracta d'adaptar la realitat de cada centre educatiu al seu entorn social i lingüístic, i dóna la possibilitat a les escoles de triar el nombre d'hores que imparteixen en cada llengua, sempre respectant el mínim establert en la norma.

Cargando
No hay anuncios

Així, les diferències entre els nivells són la distribució d'hores vehiculars en les tres llengües en assignatures no lingüístiques i altres elements de reforç de competència oral. És a dir, quantes hores es fan en anglès, en valencià i en castellà donada la situació sociolingüística de cada entorn educatiu.

Malgrat que es tracta d'un esborrany i queda encara la negociació amb la comunitat educativa i la posterior aprovació a les Corts Valencianes, la conselleria que dirigeix Vicent Marzà té previst començar a implantar aquest nou model el curs 2017-18. Els primers a incorporar-se serien els alumnes d'infantil, mentre que el 2018-19 s'ampliaria a primer i segon de primària, el curs 2019-20 seria el torn de tercer i quart i el curs 2020-21 es completaria la primària amb cinquè i sisè. Pel que fa als quatre anys d'educació secundària, la implantació prevista és per als cursos 2021-22 i 2022-23. En formació professional i batxillerat el programa s'implantaria en el curs 2023-24.

Cargando
No hay anuncios

La competència oral

El decret planteja també la incorporació d'una nova matèria a través de l'àrea de lliure configuració del centre educatiu. Competència comunicativa oral s'impartirà en qualsevol de les dues llengües oficials i en anglès, segons el nivell.

Cargando
No hay anuncios

L'objectiu d'aquesta àrea serà augmentar la comprensió i l'expressió d'idees sobre els temes més pròxims, dotar els alumnes d'eines comunicatives per desenvolupar-se amb èxit en la majoria de situacions quotidianes i descriure experiències i desitjos, així com expressar l'opinió mitjançant eines com per exemple els projectes interetapa, suports audiovisuals o musicals, jocs d'enginy i dramatitzacions.