Tesla negocia instal·lar una gran fàbrica al País Valencià
La inversió, no confirmada per la Generalitat, superaria els 4.500 milions de la planta de bateries de Volkswagen
ValènciaEl desig de convertir el País Valencià en un dels principals pols de la nova indústria automobilística a Europa agafa cada cop més cos. I és que a la futura fàbrica de bateries de Volkswagen i a la designació de la planta de Ford d'Almussafes com l'encarregada de produir els nous vehicles elèctrics al Vell Continent, podria sumar-s'hi l'arribada de Tesla.
Per concretar aquesta opció, la companyia estatunidenca estaria negociant amb la Generalitat Valenciana l'emplaçament al País Valencià d'una gran factoria de la qual, això sí, es desconeix la dimensió i en quina població s'instal·laria, tot i que es barallen localitats com Xest o Llíria. De fet, el govern valencià no reconeix ni tan sols que l'empresa protagonista de les converses sigui la presidida per Elon Musk. Sí que admet que negocia amb una gran multinacional del sector automobilístic i que la inversió econòmica que suposaria la posada en marxa superaria la de la gigafactoria de Volkswagen a Sagunt, que arriba a 4.500 milions d'euros.
Tot i la confidencialitat de les trobades, el diari Levante i l'agència Europa Press han publicat aquest dijous que l'empresa que protagonitzaria aquesta gran operació seria Tesla. Pel que fa a les negociacions, les mateixes fonts apunten que, tot i que no estan tancades "al cent per cent", sí que estan "molt avançades". Davant aquestes informacions, la Generalitat ha difós un comunicat en què ha garantit que no havia confirmat cap element de la possible operació a cap mitjà de comunicació i ha explicat que és així perquè les negociacions que manté "estan subjectes a estrictes criteris de confidencialitat".
Malgrat el secretisme del govern valencià, fonts expertes del sector han confirmat a l'ARA que l'obertura al País Valencià d'una fàbrica de la companyia de Musk "tindria tot el sentit" després de la ubicació de la futura planta de bateries de Volkswagen a Sagunt. En aquesta línia també apuntaria el fet que Ford ja hagi confirmat que està molt interessada en poder adquirir part de les bateries que es fabriquin a Sagunt per utilitzar-les als seus vehicles.
Aquestes mateixes fonts han assenyalat que l'empresa estatunidenca sol mantenir posicions negociadores molt exigents i que l'acord, si finalment es tanca, no serà fàcil per a la Generalitat Valenciana. Per intentar seduir la companyia del també propietari de Twitter, el Consell preveu tramitar la iniciativa com un projecte territorial estratègic, atès que és una fórmula que permet agilitzar-ne l'execució.
Més determinant pot ser encara el volum d'ajudes econòmiques que rebi del segon PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat que està preparant el govern espanyol amb el finançament dels fons Next Generation de la Unió Europea. Un paquet d'ajudes que es preveu més flexible, perquè en el primer només es van assignar 792 milions d'euros, l'equivalent al 30% dels quasi 3.000 milions que s'havien previst inicialment.
Si es confirma, l'arribada de Tesla suposaria un nou èxit de la indústria automobilística valenciana, atès que l'empresa de vehicles elèctrics dirigida per Elon Musk va comercialitzar el 2022 més d'1,31 milions de vehicles a tot el món i el seu model Tesla Model I va ser el cotxe més venut a Europa al febrer.
La companyia californiana disposa actualment de sis grans gigafactories a tot el món, amb quatre centres als Estats Units, un a Xangai i un altre a Berlín. La nova seu valenciana seria, per tant, la segona gran fàbrica de la marca al continent europeu, si bé és cert que tenen més centres logístics i de muntatge a Alemanya i als Països Baixos.