El port de València inaugura la primera gran connexió maritimoferroviària de l'Estat
El servei permetrà carregar, descarregar i transportar semiremolcs de camió mitjançant ferrocarrils
ValènciaConnectar el port de València amb la terminal logística madrilenya d'Abroñigal i, des d'aquí, amb Itàlia. Aquest és l'objectiu de la connexió ferroviària inaugurada aquest dilluns entre València i la capital de l'Estat. Es tracta d'un servei pioner a Espanya capaç de carregar, descarregar i transportar semiremolcs de camió en ferrocarrils.
La infraestructura, que ha tingut un cost de 20 milions d'euros, és un projecte compartit entre les empreses TransItalia i Tramesa amb la col·laboració del ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i organismes públics com l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) i l'Autoritat Portuària de València. El servei permetrà que als camions viatgin d'Itàlia a Madrid, i des d'allà vagin en tren fins al port valencià, el més important del Mediterrani en tràfic de contenidors, o a la inversa.
La posada en marxa de la infraestructura ha estat possible gràcies, entre d'altres, a la inauguració el 2010 de la línia de l'AVE entre València i Madrid, que ha permès alliberar l'antiga línia de passatgers, que en aquest moment es dedica gairebé en exclusiva al transport de mercaderies. Una situació que contrasta amb els continus endarreriments del Corredor Mediterrani –hauria d'arribar a tot el País Valencià el 2026– i l'impacte econòmic i de relacions entre territoris que té.
Des d'avui fins a final d'agost, el trajecte tindrà una connexió setmanal per sentit, però a partir del setembre es duplicarà la freqüència fins a les quatre operacions per setmana. Quan el servei estigui a ple rendiment es preveu que substitueixi 10.000 camions anuals a les carreteres espanyoles, amb la reducció d'un 85% de la contaminació en el trajecte València-Madrid per la reducció de l'emissió diòxid de carboni a l'atmosfera. La xifra augmentarà fins als mil camions diaris quan estigui llesta l'ampliació de la terminal nord del port de València.
València-Lisboa
L'obra s'inclou en el Pla Mercaderies 30 del govern espanyol, que preveu que a finals d'aquesta dècada el ferrocarril transporti el 10% del total de tones que es mouen a l'Estat. Ara són el 4%. Amb aquest objectiu ja hi ha previstos 20 milions d'euros més per prolongar el servei inaugurat aquest dilluns, per connectar el port de València amb Portugal. I és que davant dels retards en les obres del Corredor Atlàntic, algunes empreses portugueses estan estudiant transportar mercaderies a través del Corredor Mediterrani mentre no es finalitzi l'obra al seu país.