Un metge del centre de salut d'Alfafar a un veí de Benetússer: «'Si no hablas en castellano no te voy a atender'»
Francesc Xavier Tébar ha estat multat amb 601 euros per "alterar el funcionament del centre" al demanar ser atès en valencià
València"Si no hablas en castellano, no te voy a atender". Aquesta va ser la resposta que un metge del centre de salut d'Alfafar (Horta Sud) va donar a Francesc Xavier Tébar, veí de Benetússer que va demanar ser atès en valencià. A més a més, Tébar ha estat multat amb 601 euros per "alterar el funcionament del centre" i "molestar la recepcionista", després que el mateix metge interposés una denúncia contra ell.
"No entenc res", ha declarat l'afectat a l'ARA, i ha explicat que la situació va ser "surrealista": "El 14 de juny a les 20 h vaig arribar al servei d'urgències per un malestar general. Quan vaig començar a exposar el meu cas, el metge em va interrompre i em va insistir que li parlara en castellà perquè no m'entenia i es va negar a atendre'm". En aquell moment, Tébar es va dirigir a recepció, on l'encarregada va continuar amb el "maltractament". "Por favor, quítese de la cola que tengo otras cosas que hacer", va dir la recepcionista al veí de Benetússer davant la seva incredulitat per la situació que estava vivint.
Inici dels procediments legals
Plataforma per la Llengua ha emès un comunicat afirmant que no deixaran de banda Tébar i reclamant que el personal de la sanitat pública valenciana "ha de complir la llei de la funció pública", que inclou "conèixer les dues llengües oficials". A més a més, des de l'entitat asseguren que s'estan iniciant les vies legals per arribar a una solució "justa". A aquesta reclamació s'han unit Compromís i Joan Baldoví, que ha declarat al seu compte de Twitter que considera el fet "un atac i una vergonya" per la qual demanaran "explicacions".
Resposta de la Generalitat
Per altra banda, el conseller de Salut Pública i Universal de la Generalitat, Miguel Mínguez, ha dit aquest matí durant la presentació de la campanya de la grip 2022/2023 que no tenia "cap coneixement sobre l'actitud del metge" i que només sabia que "al final el pacient fou atès perfectament". Mínguez ha conclòs l'assumpte afirmant que l'analitzaran i ha tancat el tema.
Amb tot, Tébar ha assegurat a l'ARA que el director general de Política Lingüística de la Generalitat Valenciana, Rubén Trenzano, s'ha posat en contacte amb ell per demanar-li disculpes i per intentar solucionar el problema de la manera més adequada possible. Així mateix, el veí de Benetússer va rebre fa tres setmanes una carta de la Generalitat on reconeixien l'errada i es disculpaven per les molèsties generades. Una comunicació que Tébar ha qualificat de "genèrica i impersonal".